Het zal iedereen die in Zaandam de Wilhelminabrug overgaat, zijn opgevallen: dagelijks meren er meerdere cruiseschepen aan bij het Zaantheater of aan de Burcht en de Prins Hendrikkade. Soms zijn het er wel vier tegelijkertijd en in enkele gevallen zelfs meer.

Omwonenden melden ook overlast. Vooral het langdurig gebruik van het dieselaggregaat zit mensen in de buurt niet lekker. Volgens Zaanstad is dat een ’tijdelijk’ probleem dat wordt opgelost. Dat hopen we dan maar. Maar waarom zijn er eigenlijk zoveel cruiseschepen in Zaandam?

Eerst de overlast. Die zou volgens klagers het gevolg zijn van lang (of zelfs permanent) gebruik van het dieselaggregaat. Normaal gesproken gebruiken de schepen walstroom. Maar volgens omwonenden is het gebruik bij aankomst en vertrek soms veel langer dan nodig. Sommige schepen zou permanent een aggregaat aan hebben staan. De Havendienst zou na klachten hebben aangegeven dat zoiets bij die schepen nodig was voor het luchtverversingssysteem dat niet op de walstroom kon worden aangesloten.

Zaanstad liet eerder deze week na vragen van De Orkaan weten dat er inderdaad meerdere meldingen van inwoners zijn binnengekomen:

“We zijn op de hoogte van het probleem. Normaal krijgen de cruiseschepen stroom via de walstroomkasten op de kade. Er was een storing bij de walstroomkasten, waardoor de schepen hun eigen aggregaten gebruikten. Ook is een van de kasten defect.

We vinden het vervelend dat inwoners hier last van hebben en zijn ermee bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen. De storing is inmiddels verholpen. De defecte kast wordt zo snel mogelijk hersteld.”

Amsterdam veel duurder

Maar waarom zijn er zoveel? Dat heeft te maken met de concurrentie met de Amsterdamse haven.

In Zaanstad is het tarief € 1,12 per meter per 6 uur, € 4,48 per dag dus*. Amsterdam rekent in het centrum € 2,46 per meter (bijna een tientje per 24 uur). Amsterdam is dus ruim twee maal zo duur qua liggeld. Een boot als de Geoffrey Chaucer (135 meter, zie foto) kost in Amsterdam de rederij € 1.328; in Zaandam wordt € 605 betaald. In het hoogseizoen (april-mei) rekent Amsterdam ook nog eens 35 procent extra, dan kost dezelfde boot al € 1.793 (en nog steeds € 605 in Zaandam). Dus bijna drie maal zoveel.

Het grootste verschil is echter dat je in Amsterdam ook nog ‘dagtoeristenbelasting’ moet betalen voor passagiers die overnachten (niet als ze alleen op- of afstappen). De Geoffrey Chaucer kan er 167 kwijt en met een tarief van € 8 per persoon is dat € 1.336 per nacht. In het hoogseizoen kost het de rederij in Amsterdam dus € 3.129 en daarbuiten € 2.662 (en in Zaandam nog steeds € 605). Een verschil per dag van ruim € 2.000 of ruim € 2.500 (hoogseizoen).

* In het eerdere rekenvoorbeeld in dit artikel werd € 4,27 per dag genoemd voor Zaanstad, maar dat was het tarief in 2021.

Tanken (Zwaantje 6)
Twee boten links en twee rechts
https://twitter.com/Max_Tau/status/1647680950304665604?s=20