Het zal iedereen die in Zaandam de Wilhelminabrug overgaat, zijn opgevallen: dagelijks meren er meerdere cruiseschepen aan bij het Zaantheater of aan de Burcht en de Prins Hendrikkade. Soms zijn het er wel vier tegelijkertijd en in enkele gevallen zelfs meer.
Omwonenden melden ook overlast. Vooral het langdurig gebruik van het dieselaggregaat zit mensen in de buurt niet lekker. Volgens Zaanstad is dat een ’tijdelijk’ probleem dat wordt opgelost. Dat hopen we dan maar. Maar waarom zijn er eigenlijk zoveel cruiseschepen in Zaandam?
Eerst de overlast. Die zou volgens klagers het gevolg zijn van lang (of zelfs permanent) gebruik van het dieselaggregaat. Normaal gesproken gebruiken de schepen walstroom. Maar volgens omwonenden is het gebruik bij aankomst en vertrek soms veel langer dan nodig. Sommige schepen zou permanent een aggregaat aan hebben staan. De Havendienst zou na klachten hebben aangegeven dat zoiets bij die schepen nodig was voor het luchtverversingssysteem dat niet op de walstroom kon worden aangesloten.
Zaanstad liet eerder deze week na vragen van De Orkaan weten dat er inderdaad meerdere meldingen van inwoners zijn binnengekomen:
“We zijn op de hoogte van het probleem. Normaal krijgen de cruiseschepen stroom via de walstroomkasten op de kade. Er was een storing bij de walstroomkasten, waardoor de schepen hun eigen aggregaten gebruikten. Ook is een van de kasten defect.
We vinden het vervelend dat inwoners hier last van hebben en zijn ermee bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen. De storing is inmiddels verholpen. De defecte kast wordt zo snel mogelijk hersteld.”
Amsterdam veel duurder
Maar waarom zijn er zoveel? Dat heeft te maken met de concurrentie met de Amsterdamse haven.
In Zaanstad is het tarief € 1,12 per meter per 6 uur, € 4,48 per dag dus*. Amsterdam rekent in het centrum € 2,46 per meter (bijna een tientje per 24 uur). Amsterdam is dus ruim twee maal zo duur qua liggeld. Een boot als de Geoffrey Chaucer (135 meter, zie foto) kost in Amsterdam de rederij € 1.328; in Zaandam wordt € 605 betaald. In het hoogseizoen (april-mei) rekent Amsterdam ook nog eens 35 procent extra, dan kost dezelfde boot al € 1.793 (en nog steeds € 605 in Zaandam). Dus bijna drie maal zoveel.
Het grootste verschil is echter dat je in Amsterdam ook nog ‘dagtoeristenbelasting’ moet betalen voor passagiers die overnachten (niet als ze alleen op- of afstappen). De Geoffrey Chaucer kan er 167 kwijt en met een tarief van € 8 per persoon is dat € 1.336 per nacht. In het hoogseizoen kost het de rederij in Amsterdam dus € 3.129 en daarbuiten € 2.662 (en in Zaandam nog steeds € 605). Een verschil per dag van ruim € 2.000 of ruim € 2.500 (hoogseizoen).
* In het eerdere rekenvoorbeeld in dit artikel werd € 4,27 per dag genoemd voor Zaanstad, maar dat was het tarief in 2021.
Bij ons in Lelystad (Bataviahaven) hetzelfde. Dit jaar staan er 500! afvaarten gepland.
wat niet gemaakt is voor "cruise-terminal" word dat ineens omgebogen. Waarom? Omdat Amsterdam geen plaats heeft. Ik heb niks tegen cruise-vaart maar val anderen er niet mee lastig.
Laatst hadden we er een die na 1 uur zn ventilators afzette.... als er dat zo 300 gaan doen in de zomer word het nog gezellie....
En dit word alleen maar meer, ze bouwen nl gewoon door.
succes allen,
J le sage
Het zaanse zeiken is weer begonnen. ik lees niets positiefs. Geeft toch Reuring in deze dooie haven .
En reuring door onze huis - dag & nacht.
Misschien vind jij het constant geluid & trill van een dieselgenerator fijn. Wij niet.
Bedankt Orkaan - namens alle bewoners van de PH Kade.
We vinden het niet erg dat ze er zijn - zolang als ze na aankomst aan walstroom kunnen verbinden.
Is ook geen slecht idee om toch een keer naar de tarieven te kijken. Met iets meer geld per scheep - misschien kunnen ze eindelijk aan de kade renovatie beginnen (die al 2+ jaar vertraagd is).
Beste Hans van Rheenen,
Van chaos is geen sprake? Ik nodig u graag een keertje uit om een dagje op de Prins Hendrikkade te gaan staan en met eigen ogen te aanschouwen hoe de taxibusjes, touringcars en bevoorrading-vrachtauto’s de straat blokkeren. Naast dat het verboden is om op deze plekken te staan is het bovendien onveilig!
Wat ons nog het meeste stoort is dat we door de (alle) belanghebbende instanties van het kastje naar de muur worden gestuurd met onze problemen, -of soms nog erger, niet serieus worden genomen en voor leugenaars worden uitgemaakt- wat het een zeer frustrerende situatie maakt.
wat zijn de Hollanders klagers niets is te goed
Beste Andre Dekker,
Dit is een redelijk bizarre reactie. Het begint een wild-west aan de Zaan te worden met chauffeurs die (volgens de wet afgesproken) regels aan de laars lappen. En ook een wild-west op de Zaan met kapiteins die weigeren om aan de walstroom te gaan.
U noemt dat klagen? Ik noem dat wetteloosheid!
best k de vries, kapteins van cruiseschepen weigeren nooit aan de walstroom te gaan, mits er een technische reden voor is. wel moet een verplichting staan in de havenverordening. is de verplichting een "generator verbod", dan mogen de beroepsvaart wel liggen als ze geen generator gebruik. het blijft een industrie kade en wanneer er in/uitgescheept worden of loading plaatsvindt, dan zal het even druk zijn.
Er zijn wel voorbeelden van kapiteins die liever hulpmotoren aan laten staan dan de moeite nemen om alle kabels uit de kast te slepen om het te proberen met een (mogelijke) defecte kast.
Walstroom is ook een stuk duurder dan diesel.
Wij kaarten dit probleem aan al 3 seizoenen - en die problemen met defecte walstroom blijft het antwoord aan ons (PH Kade bewoners).
Blijkbaar mogen tour operators plekken reserveren waar ze niet aan walstroom kunnen rekenen.
Het Artikel 5.69 van de Verordening fysieke leefomgeving Zaanstad (VFL):
“Gebruiken hoofdmotor of hulpmotor op ligplaatsen”
1. Het is verboden in door burgemeester en wethouders aangewezen gebieden op een vaartuig de hoofdmotor of hulpmotor in werking te hebben.
Burgemeester / raad kan Een tijdelijke ontheffing verlenen - maar drie jaar lijkt mij niet echt tijdelijk.
Lekker makkelijk allemaal. Zaanstad heeft zijn walstroom faciliteiten niet op orde en dat is de schuld van de klant (cruiseschip). Amsterdam jaagt met succes touristen weg en dat moeten wij ook doen. Want alleen rijke touristen zijn welkom. En dan bij een volgend ander bericht klagen dat iets 'alleen voor de rijken' is.
het stroom probleem moet natuurlijk opgelost worden, maar verder vind ik het een leuke ontwikkeling. zorgt voor een beetje reuring!
Het is toch niet zo moeilijk om de goede ideeën ( bijv. verhogen belasting voor schepen) gelijktijdig van buurman Amsterdam te kopiëren? Ik denk ook niet dat lokale ondernemers hier wat aan verdienen. En waarom dubbel aanleggen? Niet zo gek dat de walstroom het dan begeeft. Een bootje is leuk en gezellig maar er zit volgens mij totaal geen idee achter bij onze ambtenaren van Zaanstad(is dat zo?)
Cruiseschepen op de Zaan heeft een leuke en bepaalde sfeer en de aanmeldingen worden geadministreerd. Van chaos is geen rede. Het walstroomprobleem wordt opgelost. Zaanstad komt in actie.
Maar wat is het verdienmodel naast mogelijkheden scheppen voor Zaanstad hier precies?
Passagiers stappen uit op meegebrachte fietsen of in de bestelde touringcars, eten en slapen op de boot en maken soms een wandeling door het centrum. Onlangs werd een cruiseschip met voorraden beladen vanuit een grote vrachtwagen met Duits kenteken ...
Ik volg @Kees Huyser met de opmerking om de tarieven te verhogen om de gemeentekas te spekken. Vraag en aanbod. Ontwikkelingskapitaal voor een attractievere Burcht.
De Burcht is een eenmalig mooie plek om de vele activiteiten op de (Voor-)Zaan op terrasjes te kunnen gadeslaan en trekt publiek en bewoners. Een prima entree naar het centrum.
M.a.w. "Het geld ligt op de straat/Burcht en niemand raapt het op"?
Goed voor het milieu de uitstoot van deze boten??
De oplossing lijkt me dus Amsterdamse tarieven te gaan hanteren. Als daardoor vier van de vijf schepen niet meer in Zaandam komt is zijn de inkomsten gelijk gebleven en de lasten gedaald.
Heer Huysers,
Het is geen kwestie van geld, maar vooral dat er geen ligplaatsen genoeg zijn in Amsterdam.
Er wordt momenteel gebruik gemaakt van de Coenhaven, ( 2 tot 3 rijen dik) PTA etc. zelfs in
Lelystad liggen er schepen.
Tijdens de Keukenhof periode, komen er veel rivier-cruise-schepen naar Amsterdam.
Half mei zal het een stuk rustiger worden.
De schepen vragen Amsterdam aan, zoals ook in hun programma staat. De passagiers die op de riviercruiseschepen boeken diverse excursies voor Amsterdam, bv. rondvaart, Rijksmuseum etc. dit betekend dat men nu met bussen (vaak Zaanse Touringcar bedrijven zoals firma Bakker, firma Hellingman etc.) de passagiers van en naar Amsterdam (soms diverse keren per dag) brengen incl. de gids etc.
M.a.w. onderaan de streep zal het niet veel goedkoper zijn.
Geef de schepen informatie over Zaandam, organiseer wandelingen door het centrum, langs bv het "Zaanse stationsgebouw etc. Geef lezingen met proeverij over de prachtige Zaanse producten aan boord. Maak de Burcht gezellig met terrasjes.
Vaar met de gasten met rondvaar boten naar de Zaanse Schans!
Maak gebruik van de toeristen, organiseer het één en ander maar klaag niet alleen.
Wat betreft de Walstroom, dit is geen onwil, maar meestal onmacht, maar handhaaf wel.
PS. Overigens klopt uw berekening niet. Ook in Zaandam wordt toeristenbelasting geheven.
Toeristenbelasting Zaanstad 2023
De tarieven zijn:
voor hotels, pensions, particuliere aanbieders en dergelijke, binnen het centrumgebied € 7,26 per persoon per overnachting.
Helaas, in gemeente Zaanstad betalen ze maar €2 per persoon.
Significant minder dan Amsterdam.
“Watertoeristenbelasting
Voor het verblijf op vaartuigen (de watertoeristenbelasting) betaalt u per persoon per etmaal € 2,00. Een gedeelte van een etmaal wordt beschouwd als een volledig etmaal. Onder een etmaal wordt verstaan: een tijdvak van 24 uren dat 21.00 uur begint.“
https://www.zaanstad.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mVrg=1042