In de winkelgebieden van Zaandam, Wormerveer en Krommenie worden vanaf 1 januari 2026 alleen maar ‘schone’ vracht- en bestelauto’s toegelaten. Bedrijven en winkels moeten met ‘uitstootvrije’ auto’s worden bevoorraad.
Zaanstad organiseert twee informatiebijeenkomsten op 3 en 5 oktober over de regeling. Op dinsdag 3 oktober is het in de Stoomhal, Pakhuisplein 44 in Wormer, van 16:00-20:00 uur. Op donderdag 5 oktober is de bijeenkomst in de Bullekerk, Westzijde 75, in Zaandam, ook van 16:00-20:00 uur.
Opgeven kan via zes@zaanstad.nl (maar binnenlopen lukt vast ook wel). Op de website uitstootvrije-zones legt Zaanstad het ook online uit. Daar zijn ook kaartjes van de drie winkelgebieden te vinden waar uitstootvrij rijden de norm wordt.
De ‘Zero-Emissiezone’ (ZE-zones) moeten winkelgebieden ‘schoon en leefbaar’ houden volgens de gemeente die iedereen die in het bezit van een vracht- of bestelauto daarover een brief stuurde. Schoon betekent elektrisch, voertuigen op ‘groen gas’ of per bakfiets.
Niet alles wat niet 100 procent ‘schoon’ is, wordt meteen geweerd, er is een overgangsregeling. Nieuwe auto’s (kenteken na 1 januari 2025 afgegeven) moeten sowieso Zero-Emissie zijn, oudere auto’s worden tot eind 2026, eind 2027 of begin 2030 onder bepaalde voorwaarden toegelaten.
Mag je vanaf 2026, 2028 of 2030 nu wel of niet met je vracht- of bestelauto in die winkelgebieden? Check dan hier je kenteken. De website geeft aan dat het om 2025 gaat maar dat komt omdat sommige gemeenten al een jaar eerder beginnen.
Door Piet Bakker. Bron: brief gemeente Zaanstad. Foto: de Orkaan.
Grinnik...en dan in de Zaanbocht leuke aanlegplaatsen aanleggen voor ploffende bootdiesels vlak naast de electrische vrachtauto's op de straat.
Als kleine ondernemer ben ik op 03 oktober jongstleden naar de inloopdag/avond voor de emissievrije zone's en alternatieven voor de huidige diesel auto's geweest. Daar stonden ze uitgestald hoor, op het terrein, de fantastische mooie electrische bedrijfsauto's en bestelbussen. Goedkoopste optie? Ruim 30000 euro en mocht je dat niet kunnen investeren, dan een lease plan van 750 euro per maand. Zag overigens géén electrische vliegtuigen Jolanda Schouten, maar daar was deze bijeenkomst ook niet voor bedoeld, al begrijp ik dat elke gelegenheid om dáárover te klagen aangegrepen wordt... zucht. Hoe dan ook, de bijeenkomst zelf was een wassen neus naar mijn inziens.
Onze bedrijfsauto moet het veld ruimen. Wij vermoeden dat straks alle bestelbussen combo's etc massaal opgekocht zullen worden door Polen, Hongarije en Bulgarije bijvoorbeeld. Tenslotte werken er veel mensen uit deze landen hier bij ons in Nederland. Krijgen zij straks dagelijks boetes op de deurmat omdat zij hier met jouw auto de ' emissievrije zone's ' inrijden. Is dit al compleet geregeld tussen alle landen? Welke organisaties werken hierbij met elkaar??? Geen antwoord.....
Kortom, de auto's blijven sowieso doorrijden. In ons geval kunnen wij niet meer zo'n investering maken. Momenteel een afbetaalde combo uit ' 2016 ' en straks pensioenleeftijd. Wij hoopten deze auto middels goed onderhoud, roetfilter etc ' af ' te kunnen rijden. Niet mogelijk met deze regels. U kunt een lease plan aangaan van 750 euro per maand. Daar passen wij voor, begrijpelijk. Het wordt voor ons privé gaan rijden, combo eruit, oude benzineauto erin.
De hoeveelheid laadpalen??? Waar komen zij te staan???? Antwoord bleef schuldig, dat begrijpt u wel. Belangrijkste vraag: Waar kunnen wij bezwaar maken en wanneer? Daar was summiere informatie over. Begin 2025. Ik zou alle ondernemers op willen roepen massaal bezwaar aan te tekenen.
ik ben geen ondernemer maar we gaan weer terug naar de bakfiets of paard en wagen. hoe maak je de kleine ondernemers van zaanstad kapot? nou op deze manier dus. mensen voor het blok zetten om dure elektrische auto's te kopen of te leasen. begin bij grote bedrijven die het wel kunnen veroorloven maar laat de kleine ondernemers met rust. of voer een periode in die billijk is, bv 2035 iedereen elektrisch.
bah echt weer iets voor gemeente Zaanstad.
Geld dit ook voor bedrijfswagens van de Gemeente, openbaar vervoer middelen, vuilniswagens, enz..?
Weet de Gemeente wel wat een elektrische bedrijfsbus kost?
Hoe moet een zzp er met een eenmanszaak dit opbrengen?
Is er bekend dat een elektrische bus bijna geen aanhanger mag trekken.
Waar zijn de oplaadpunten gesitueerd?
Assendelft? Vergeten? Een uitkomst ook in Assendelft. Niet alleen Zaandam, Wormerveer, Krommenie. Zeer wenselijk.
Mijn eerste reactie is: alle beetjes helpen. Maar als ik dan aan centrum Krommenie denk, waar ik zelf ook woon, moet ik ook wel lachen en huilen tegelijk. We tolereren (of nou ja: gelaten ondergaan wij) hier dat we de godganse dag zo ongeveer op de landingsbaan van Schiphol wonen, met alle uitstoot die daarbij komt kijken. Terwijl ik dit typ, vliegen ze met 70/80 decibel recht over mijn huis en laten hun fijnstofsporen neerdalen op ieder ademend wezen beneden. Dus ja: het zou goed zijn als onze leefomgeving gezonder wordt. Maar de voorgestelde maatregel lijkt mij een speldenprik. De gemeente zou er goed aan doen de belangen van haar inwoners op een stevigere manier te verdedigen. En ja, ik weet het: gemeente Zaanstad heeft formeel niets over Schiphol te zeggen. Maar dat betekent niet dat je je zó stil hoeft te houden als ze nu doen.