De foto boven komt uit april 2014 (!) toen het voornemen was om in 2015 (!) een brug te bouwen. De plannen dateren al van 2011 (!). In 2016 (!) werd de brug en de fietsroute opnieuw aangekondigd. In 2019 (!) nog een keer. En bij de presentatie van de plannen voor de Achtersluispolder in 2021 (!) opnieuw.
Nu maken Zaanstad en Amsterdam bekend dat in 2023 (!) de voorbereidingen beginnen en dat de brug in 2025 (!) klaar is.
Genoeg uitroeptekens (!). Wij geloven het pas als we zelf over de brug fietsen.
De brug maakt onderdeel uit van de toeristische Dam-tot-Dam-fietsroute: “van het einde van de Toetsenbordweg in Amsterdam, langs het Noordzeekanaal, door het Noorder IJ-plasgebied, over het Zijkanaal H, naar de Sluispolderweg in Zaandam” aldus het persbericht waarin met geen woord over de vertraging wordt gesproken (zo gaat dat in persberichten die door professionals worden opgesteld).
Kosten
In de stukken die in 2014 naar de raad werden gestuurd stond dat de brug € 3.2 miljoen zou moeten kosten, maar toen werd erbij gezegd: “De verwachting is dat dit bedrag lager uitvalt. De brug over Zijkanaal H is vergelijkbaar in afmetingen en constructie met een pas gerealiseerde brug over Zijkanaal I (gemeente Amsterdam). Deze heeft in totaal € 2,85 miljoen gekost.”
In het nieuwe persbericht staat niks over de kosten (zo gaat dat in persberichten die door professionals worden opgesteld) behalve dat het “mede mogelijk is dankzij cofinanciering van de Vervoerregio Amsterdam en Regio Deal ZaanIJ.”
Of de nieuwe brug er net zo uit ziet als op het plaatje weten we niet. Het ontwerp was destijds van SeArch.nl.
Vaker de fiets…
In het persbericht maken de verantwoordelijke wethouders Egbert De Vries (Amsterdam) en Gerard Slegers (Zaanstad) bekend dat
“een samenwerkingsovereenkomst is ondertekend voor het bouwen van een fiets- en wandelbrug over het Zijkanaal H en de daaraan verbonden route door de Noorder IJ-plas. In 2023 starten de voorbereidingen voor de aanleg van de brug. In 2025 kunnen fietsers en voetgangers van de route gebruik maken.”
Zijn ze blij? Erg blij! Egbert de Vries:”
De komst van deze brug is een ontzettend mooie stap. Het is een belangrijke fiets- en wandelverbinding tussen de stad Amsterdam en de regio. De bereikbaarheid neemt voor beide kanten toe en het stimuleert mensen om vaker de fiets te pakken.”
Gerard Slegers:
“Deze brug brengt onze twee steden symbolisch en letterlijk dichter bij elkaar. Het is een belangrijke en zeer gewenste aanwinst voor zowel fietsers als voetgangers. Het dagelijks woon-werkverkeer wordt een stuk makkelijker, en het biedt ook uitgelezen kansen voor recreatie. Ook voor de ontwikkeling van de Achtersluispolder is dit een mijlpaal”.
De fiets- en wandelroute krijgt uitzichtplekken aan het water, de fietstijd tussen Zaandam en Amsterdam wordt flink verkort.
Onder de kaartjes:
Ik fiets en rijd met de vrachtwagen over de Sluispolderweg, levensgevaarlijke onderneming af en toe, men moet dit eigenlijk niet willen , het is er zo druk ,vooral bij de saladefabriek Hansel waar vrachtwagens soms de doorgang blokkeren, ook Koole verstopt het verkeer ook vaak en ruimte voor een apart fietspad is er niet.
En de brug die de Sluispolderweg met de Zuiddijk gaat verbinden?
Die zal het 10 voudige gaan kosten , omdat daar een beweegbare klep in moet komen voor het passerende scheepvaartverkeer.
De fietstijd wordt helemaal niet "flink verkort". Maar: zo gaat de Orkaan doorgaans niet om met persberichten die door professionals worden opgesteld en ik zal het dus belangeloos even rechtzetten.
De route die https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/fiets-wandelbrug-zaandam/ hier en ook hierboven afgebeeld is, klopt al lang niet meer. De Orkaan-redactie constateert terecht dat "het stuk langs de Prins Hendrikkade vervalt". Maar niet alleen dat, ook voor het overige is het een merkwaardig stuk geel. Ik neem u even mee:
- de route lijkt te beginnen bij de Buiksloterweg, maar volgt dan de IJpromenade en een niet-bestaande brug over het Johan-van-Hasseltkanaal. De echte route loopt langs de Asterweg - industriegebied - en daarna via de Papaverweg richting de NDSM-werf. Het stuk langs de Papaverweg en de NDSM-werf is best leuk, al is misschien niet iedereen fan van industrieel erfgoed en bijbehorende rafelranden.
- daarna doet de gele streep iets merkwaardigs. In plaats van de "snelfietsroute" langs de Cornelis Douwesweg te volgen, loopt het fietspad hier, volgens de kronkels in de lijn althans, via de TT Vasumweg. Wie daar wel eens is, weet dat dit qua fietsplezier de slechtste stukken Westpoort nog aangenaam maakt. Dat niet alleen: de snelfietsroute langs de Douwesweg sluit aan het eind daadwerkelijk aan op een tweerichtingsfietspad langs het Coentunnelcircuit. Eigenlijk precies waar je richting de Noorder-IJplas zou kunnen fietsen.
Maar dan. De brug over Zijkanaal-H komt nergens anders op uit dan op de Sluispolderweg. Dat is momenteel nog een uitermate gevaarlijke toegangsweg tot een industrieterrein, vol busjes en vrachtwagens. De gele streep loopt leuk over de Dirk Metselaarhaven en de Isaac Baarthaven, maar die route is enkel begaanbaar per waterfiets, want er bestaan op dat punt geen bruggen. Je fietst moet dus in 2025 terug over de Sluispolderweg en dan kom je uit op...
... hee, het snelfietspad Zaandam - Amsterdam. Dat wás er toch al? Inderdaad. De route Amsterdam-Zaandam is al lang goed begaanbaar en de afstand tussen het tunneltje onder de Den Uylweg tot aan de brug over Zijkanaal I bedraagt momenteel 7,3 kilometer. Via dat Snelfietspad dus.
De lengte van de nieuwe, "flink verkorte", route bedraagt 7,2 kilometer, met dien verstande dat ik fietsers gewoon langs de Douwesweg laat fietsen: wel zo veilig. Dat scheelt ongeveer twintig seconden fietstijd. Ja, als je TT Vasumweg - Toetsenbordweg fietst én als de aansluiting aan het eind van de Toetsenbordweg inderdaad wordt inderdaad aangelegd, dan is het 6,9 kilometer. Dan moet je wel twee kilometer over fietsonvriendelijke wegen in een industriegebied willen fietsen.
Tenslotte nog even dit. https://www.amsterdam.nl/projecten/fietsroute-noorderij-plas/ hier staat het plan van Amsterdamse zijde toegelicht en ik was bang dat de plaatjes boven het artikel helemaal niet uit de buurt zouden komen. Gelukkig zie je in de verte een windmolen en twee elektriciteitsmasten staan en het bleek mogelijk om de positie van de foto te achterhalen. Hier is 'ie:
https://www.google.com/maps/@52.4263059,4.8603024,3a,75y,144.45h,85.48t/data=!3m6!1e1!3m4!1s0nz7huFOWjeC7gFTbSNYQQ!2e0!7i16384!8i8192
Bonuspunten voor wie ook foto nummer 3 kan lokaliseren.
De hele route (zie onderste plaatje) heeft inderdaad nog een extra brug (en betere fietspaden) in de Achtersluispolder nodig. Het is wel iets korter omdat je over de kop van de Coentunnel fietst en meteen op het fietspad langs de NDSM uitkomt.
De brug komt uit op de Sluispolderweg. Het is daar absoluut niet fijn en veilig om te fietsen. De route langs de woonboten en langs het water is dat wel, voor de recreatieve fietser.
Proef ik "enig" cynisme in het stukje hierboven? :) Het lijkt me geen verkeerd fietspad, maar ondanks dat ik het regelmatig fiets is me niet echt duidelijk of het nu echt "een stuk" korter is...
Precies wat ik ook dacht: Komt er dan ook een brug over de Isaac Baarthaven ter hoogte van de hoek Uiterdijk - Zomerdijk? Want anders moet je vanaf de Zuiddijk alsnog een heel eind om de Isaac Baarthaven heen fietsen en dan zet het hele plan voor fietsers geen zoden aan de (Noorder IJ- en Zee)dijk.