Het jaar 2021 liet opnieuw groei zien voor De Orkaan: meer verkeer naar de website, meer bezoekers, en ook meer abonnees en volgers op de sociale media-kanalen.

Afgelopen jaar werd de website van De Orkaan elke maand door ruim 120.000 unieke bezoekers bezocht (11 procent meer dan in 2020), die brachten maandelijks ruim een kwart miljoen bezoeken aan De Orkaan (plus 8 procent t.o.v. het jaar daarvoor) wat resulteerde in 445.000 pagina-weergaven (6 procent meer dan in 2020).

De artikelen die het best werden gelezen lieten we hier langskomen.

Boven de groei per maand (rood=paginaweergaven, groen=bezoek, blauw=bezoekers), onder de groei bij het maandgemiddelde sinds 2014. (artikel gaat door onder grafiek)

Social

Alle sociale media-kanalen groeiden in 2021. Vooral het YouTube-kanaal (ruim 50 procent meer abonnees ten opzichte van 2020) en Instagram (plus 30 procent) lieten een sterke groei zien. De nieuwsbrief haalde de grens van 3.500 abonnees, Twitter gaat richting de 5.000. (artikel gaat door onder grafiek)

Leeftijd

Volgens Google Analytics is 31 procent van de gebruikers 65+. Bijna 30 procent is jonger dan 45. (artikel gaat door onder grafiek)

Mobiel

Twee derde van de bezoeken aan De Orkaan gebeurt op de smartphone. Bijna een kwart bekijkt de site op de laptop of PC. (artikel gaat door onder grafiek)

Hoe vinden bezoekers ons?

Ruim een derde van de bezoekers komt op De Orkaan via een zoekactie, ruim een kwart komt ‘direct’ op de site door de URL in te tikken of omdat De Orkaan in de bookmarks of favorieten staat. Minder dan een kwart komt binnen via Facebook – dat is een relatief laag percentage dat onze afhankelijkheid van Facebook beperkt maakt. Referals (links op andere pagina’s) zijn goed voor 7 procent van het bezoek, Twitter voor 4 procent en mail (de nieuwsbrief) voor 3 procent.

Deze data zijn alleen voor De ‘grote’ Orkaan. De Orkaan Junior en Kort Zaans vallen daarbuiten.