Het Amsterdamse D66-raadslid Bart Vink (D66) wil de banden met Zaanstad aanhalen: samen de woningbouwproductie aanjagen en het doortrekken van de metro naar Zaanstad.

Dat klink natuurlijk goed: een metro in ruil voor huizen. Maar dat is niet alles, Vink oppert dat er wel eens een dependance van het Rijksmuseum naar Zaanstad zou kunnen komen.

De voorstellen van Vink die woensdag 14 of donderdag 15 februari 2018 in de raad van Amsterdam behandeld worden, gaan over de gebiedsontwikkeling en toeristische en creatieve mogelijkheden in het gebied tussen NDSM en Zaandam-Centrum / Inverdan.

Vink wil de woningbouwproductie gezamenlijk met Zaanstad aanjagen, om “daarmee bij te dragen aan ontspanning van de Amsterdamse woningmarkt.”

Zaanstad is volgens Vink:

“een geweldige optie voor Amsterdammers en Zaankanters op zoek naar woonruimte of naar ruimte voor creatieve activiteiten. Ook voor toeristen biedt Zaanstad kansen. Denk bijvoorbeeld aan de Zaanse Schans maar misschien ook aan de locatie voor de nieuwe cruiseterminal.”

Dat Vink de Zaanse Schans ‘uitgevonden’ heeft als toeristische attractie klinkt wat potsierlijk – het is namelijk al een bestemming met 2,2 miljoen bezoekers in 2017, vooral voor bustoeristen vanuit Amsterdam, sterker nog: Iamsterdam doet alsof de Zaanse Schans al in Amsterdam ligt.

Achtersluispolder

Het Cruisterminalplan is overigens achterhaald, alles duidt erop dat – als er al een nieuwe terminal komt, die aan de overzijde in de Coenhaven, dus op Amsterdams grondgebied komt.

Erg coherent is het voorstel niet, hoe je in de Achtersluispolder (“echt een onontdekte parel” aldus Vink) woningbouw, recreatie, evenementen en een nieuwe cruiseterminal zou kunnen combineren is duister.

De metro moet “op termijn” worden doorgetrokken naar Zaanstad. Daarnaast pleit Vink ook voor een “betere toeristische verbinding over water te maken tussen Amsterdam Centraal en Zaanse Schans, met mogelijk uitbreiding naar de Zaanbocht in Wormerveer”. Kennelijk even niet opgelet toen Zaanstad € 600.000 uittrok voor deze verbinding die per passagier zo’n € 17 subsidie kost.

En dat van het Rijks, het staat er echt: “Nieuwe cultuurtrekkers (dependance Rijksmuseum bijvoorbeeld) te verleiden naar Zaanstad.”