Historisch Zaandam had in 2023 nog bezwaren tegen de sloop van Vinkenstraat 76 en 78 in Zaandam. De twee houten woningen uit 1840 en 1900 zouden typische voorbeelden van Zaanse houtbouw van arbeiderswoningen zijn.
Het protest mocht niet baten, Zaanstad heeft niet eens de moeite genomen om de historische waarde vast te stellen aldus Historisch Zaandam. Locus Delicatus BV (ja zo heet het echt, Locus = plaats, Delicatus = bekoorlijk) mag hier 15 appartementen bouwen. Zonder parkeerplaatsen. Zaanstad stelt dat er ruim 11 parkeerplaatsen bij moeten komen: “Dit is een forse verhoging, het is niet mogelijk om op eigen terrein parkeergelegenheid te realiseren om aan deze parkeerbehoefte te voldoen.”
(Dat is natuurlijk prima mogelijk, maar dan verdient de ontwikkelaar er minder aan, maar goed, dit terzijde.)
Zaanstad zoekt een list, er “wordt gezocht naar een andere optie” en “uitzonderingsmogelijkheden”. Dat lukt, het ligt namelijk in een ‘betaald parkeren’-gebied, “de ontwikkelaar heeft dan de verantwoordelijkheid om bewoners/gebruikers te wijzen op het feit dat zij niet in aanmerking komen voor een vergunning.” Dat gaat Locus Delicatus BV doen: geen parkeerplek en geen parkeervergunning. Zaanstad gaat er nog even stevig overheen:
“De moderne stadsbewoner heeft steeds minder behoefte aan een eigen auto. Gezien de doelgroep en de afmetingen van de appartementen geldt bovendien dat deze in de regel aantrekkelijk zijn voor mensen die niet de beschikking hebben over een auto.”
Probleem bij deze redenering is dat daarvoor geen enkel bewijs is, in tegendeel, in Zaanstad zijn 98 auto’s op 100 huishoudens en dat aandeel stijgt elk jaar. Daarbij komen nog zo’n 10 procent lease-auto’s, en bedrijfsauto’s (busjes) en auto’s met buitenlandse kentekens.
Door Piet Bakker. Bronnen: aanvraag bouwvergunning, bezwaren Historisch Zaandam. Foto’s: De Orkaan (foto deur van Paul de Vries). Onder: impressie van hoe het moet worden.
Ik ben benieuwd welke partijen de sloop steunen en welke er tegen de sloop zijn.
Het gaat in Zaanstad alleen maar om alles vol te plempen met woontorens en zonder visie op de toekomst door te groeien naar 200.000 inwoners.
Een groene omgeving en recreatiemogelijkheden worden opgeofferd aan parkeerplaatsen. Kinderen groeien, verslaafd aan Iphone en laptop, spelletjes spelend op zonder ooit op straat gespeeld te hebben. De stad wordt volgebouwd met groen plastic marketing architectuur terwijl houtbouw en toonaangevende gebouwen (beatrixtoren) ten prooi aan de sloophamer vallen.
Echt jammer dat ze gesloopt zijn weer een stukje oud zaandam weg en nee ik denk niet dat ze opnieuw opgebouwd worden
Er worden nu appartementen gebouwd die niet te betalen zijn iets groter dan een kippenhok denk ik als ik de ruimte zie ik schat 1500 euro per maand
Zaanstad sloopstad. Hoogstwaarschijnlijk een B en W die niet uit de Zaanstreek komen en geen enkel historisch besef hebben over oud Zaanstreek.
Iedere avond komt hier een busje met buitenlands kenteken( dus geen wegenbelasting) parkeren. Zij vervoeren altijd negen vrouwelijke arbeidsmigranten en zij lopen dan richting centrum.
Vaak parkeren er extra grote pakjesbussen, deels in de groenstrook. Alle mogelijke plekken om op de stoep te parkeren worden benut, ook naast hoeken.
Over het fietspad rijden vooral busjes voor de kortste route, die route voert ook naar een speelkooi voor kinderen, een crèche en naschoolse opvang.
Kortom; kinderen in de kooi, pakjesbussen in het groen.
?
Woning protest.
Voor wie zijn wij eigenlijk aan het bouwen?
Voor de investeerder, de bank, de ontwikkelaar en Bob de Bouwer, voor hun rendement?
Voor hun eeuwige argument, het komt niet uit?
Wat komt niet uit, het rendement van die ruime tien procent in de investeringskosten?
Parkeerruimte onder de nieuwbouw had prima volstaan.
Een of twee bouwlagen meer had van mij ook gemogen. Daarvoor een flexibel gemeentelijk bestemmingsplan had van mij ook gemogen. Niet zeiken maar bouwen, bouwen en bouwen, mag ook wat ambtenaren zweet kosten.
Als hier met "de doelgroep" huisvesting voor onze zwervers, daklozen en kansarmen wordt bedoeld, dan begrijp ik dat zij geen auto hebben. 😊
Maar hoe durf je!
Als ik de nieuwbouwimpressie bekijk denk ik dat de bewoner van het appartement rechts met het balkon wel een berg daglicht moet inleveren omdat de nieuwbouw tegen zijn balkon gebouwd gaat worden. Dat hier toestemming voor is verleend begrijp ik niet.
Er is in 70 jaar niets veranderd aan het gemeentelijk (wan)beleid ondanks het feit dat MENSEN wel zien dat je erfgoed moet koesteren.
Er zijn in de Zaanstreek inmiddels al talloze verenigingen die ons cultureel erfgoed proberen te redden maar helaas hebben de ambtenaren van Zaanstad oogkleppen op en laten alles maar slopen.
Dit waren toch weer 2 bijzondere huisjes waarvan de oudste zelfs uit 1840 dateerde, dus 184 jaar oud.
Zaanstad kan wel pronken met al dat nep Zaans maar dit is authentiek en had bewaard moeten blijven.
Mensen werken bij de gemeente voor hun salaris,
niet voor hun betrokkenheid of bevlogenheid en zeker niet met creativiteit! Je kunt niet slopen wat de Zaanstreek de Zaanstreek maakt.. . de Zaanstreek is dan de Zaanstreek niet meer.
Voor de zoveelste keer: ambtenaren voeren het beleid van B&W uit en de gemeenteraad is daarvoor verantwoordelijk, dus als er mensen of instanties moeten worden aangesproken zijn zij het. Zelfs als ambtenaren zelfstandig beleid uitvoeren is B&W verantwoordelijk.
Het beleid van B&W wordt vaak ook bepaald door informatie die de ambtenaren verstrekken.
De mensen van B&W zijn niet altijd op de hoogte wat er in de Zaanstreek aanwezig is aan
historisch gezien waardevolle panden en gebouwen. vooral als die gemeenteraadsleden van buiten komen weten zullen dat niet altijd wat waarde ervan is.
Geen enkel historisch besef van al het moois uit het verleden. Nagemaakte gevels is niet authentiek. Maar ja,het geld moet verdiend worden voor een bepaalde groep die geen historisch geheugen hebben. Geeft niet, zegt wel alles over de jacht achter het grote geld. En daar moet alles voor wijken.
“De moderne stadsbewoner heeft steeds minder behoefte aan een eigen auto. Gezien de doelgroep en
de afmetingen van de appartementen geldt bovendien dat deze in de regel aantrekkelijk zijn voor
mensen die niet de beschikking hebben over een auto.”
Alleen een manager kan dit verzinnen?
zaanstad is goed in slopen. in de loop der jaren hebben ze heel wat weggehaald en daarvoor in de plaats dure woningen voor juppen neer gezet. zaanstad loopt in de kielzog van Amsterdam, ook vwb parkeren (inclusief parkeergeld) Zaanstad zelf heeft geen centrum. als je de bebording (centrum) volgt kom je bij het station/stadhuis terecht, terwijl wij meer hebben dan zaandam alleen.
Nee slopen kunnen ze wel, want deze woningen vallen onder het "centrum"
Schandalig Gem. Zaanstad. Als jullie er zo over denken sloop de Zaanse Schans ook maar heeft toch geen enkele waarde.😢
Ik mag toch hopen dat deze historische huisjes weer opgebouwd gaan worden op De Zaanse Schans. De aftakeling van Zaandam is allang geleden ingezet. Ik heb dus nooit spijt gehad om weg te gaan.
idd zusje het sloopbeleid van Zaanstad is volledig op uit de hand gelopen. al het mooie wat eens met de Zaan te maken had is weg! je kant het nog een beetje proeven aan de Zaanse Schans, schandalig! Ook ik ben na 63 jaar daar met veel plezier gewoond te hebben verhuisd en woon nu in het prachtige Friesland waar je deze mooie lieftallige woninkjes nog tegen komt en er wordt hier niets gesloopt maar gekoesterd.
Goh, Gemeente Zaanstad gaat vaart zetten achter het invoeren van het sociaal communisme. De overheid beperkt steeds meer de keuzevrijheid van mensen en wil bepalen wat goed is voor de inwoners. Nu nog omkleed met ‘mooie woorden’, inhoudsloze argumenten. Steeds minder vrijblijvend. Op alle gebied worden de keuzes van bewoners ingeperkt. Worden de keuzemogelijkheden van inwoners beperkt, dan betekend dat de vrijheden van mensen worden beperkt tot dat wat de gemeente vindt wat goed voor je is.
15 x géén parkeerplaats nodig ...
Wordt er bij de "nieuwe Zaanse parkeernorm" wèl rekening gehouden met het realistische feit, dat de aangenomen/veronderstelde doelgroep massief gebruik zal/kan/moet maken van transportmiddelen zoals een scootmobiel, een (elektrische) driewieler, een 45km-voertuig tot het gebruik van een deelauto toe of ... "komt dat allemaal op z'n Zaans, vanzelf wel goed" wanneer die allemaal, bij voorbeeld, "op de stoep" gezet zullen moeten worden?
Het historisch besef van het Zaanstadse bestuur is bedroevend laag.