Oplopende energiekosten zijn een groot probleem voor veel ondernemers. Winkels zien vaak een groot deel van de warmte de lucht invliegen. En dat is natuurlijk zonde. Aan de andere kant willen ze wel graag de klanten de winkel inlokken.
We maakten een rondje over de Gedempte Gracht en zagen op veel plekken lekker de deur dicht. Maar wel met uitleg: “de deur alleen dicht om energie te besparen”, “de deur is alleen dicht om de warmte binnen te houden”, “zo dragen wij bij aan het besparen van energie”, “we hebben de kachel een paar graden lager”, “we houden de warmte binnen”, “een warm welkom”.
Niet iedereen doet mee, we zagen ook wijd openstaande deuren met enorme warmtekanonnen (maar noemen even geen namen). Dat kan dus beter! Kijk hoe de collega’s het doen.
Er is een subsidieregeling voor ‘energie-intensieve’ gebruikers zoals bakkers (de foto boven is niet van de Gedempte Gracht maar van de Lekkere Dingen Bakker op de Rozengracht). Die kunnen een tegemoetkoming krijgen als ze meer dan 7 procent van hun omzet aan energie besteden.
De tip kwam van Marleen Verhoef (onze Orkaan-buurvrouw)
Ik begrijp nooit zo goed waarom open deuren meer klanten zouden lokken.
Je bent toch van plan iets te kopen en dan zie je toch wel dat de winkel open is ?
Bedrijven maar klagen dat de energiekosten de pan uit rijzen en dan wel de hele dag lekker de Gracht opwarmen.
Ik zet thuis ook de deur niet open ten teken dat we thuis zijn.
Deur dicht, lekker knus binnen en dan hebben we gelijk minder last van de soms schallende muziek uit sommige winkeltjes.
Dus deuren open, lekker zelf weten maar dan niet zeuren over kosten energie.
Bij de Kisss Bakery zijn de deuren ook dicht, maar niet voor de warmte, maar voor de duiven :-)