Zaanstad gaat toch ’tijdelijk’ gasaansluitingen toestaan voor bedrijven die zich op HoogTij willen vestigen.
Netbeheerder Liander heeft geen capaciteit om nieuwe bedrijven in het Noordzeekanaalgebied tijdig van stroom te voorzien.
Door de grote toename van vraag naar elektriciteit kan Liander geen nieuwe ‘grootzakelijke’ elektriciteitsaansluitingen realiseren op HoogTij. Liander geeft aan rond 2027 weer voldoende transportcapaciteit te hebben zodat de betreffende bedrijven dan kunnen overstappen op stroom aldus Zaanstad.
Bedrijven worden o.a. naar Hoogtij verplaatst om ruimte te maken voor woningbouw.
Zaanstad stel dat de verduurzaamheid geen gevaar loopt:
“Hoewel de bedrijven iets langer moeten wachten om over te stappen op stroom, zorgt de verhuizing naar een nieuw pand voor een versnelling op andere duurzaamheidsaspecten. Door op een duurzame manier een gloednieuw gebouw te realiseren met daarin de modernste productietechnieken levert verhuizen per saldo een bijdrage aan het terugdringen van CO2 ten opzichte van de oude situatie.”
De productieprocessen van de toekomstige bedrijven op HoogTij werken volgens Zaanstad wel op stroom. Bedrijven gaan tijdelijk stroom uit gas opwekken.
“Zodra Liander weer grootzakelijke aansluitingen kan realiseren, gaat deze tussenstap eruit en draait het bedrijf volledig op stroom.”
Voor de toekomst denkt Zaanstad “dat de aangelegde infrastructuur voor gas in de toekomst gebruikt kan worden voor het transporteren van andere bronnen van energie zoals waterstof. Dat gaat de gemeente samen met andere partijen binnen het Noordzeekanaalgebied de komende tijd onderzoeken.”
Het capaciteitstekort niet geldt voor de consumentenaansluitingen en voor bestaande grootzakelijke uitsluitingen.
Het gasnet kan ook prima ver niet al te lange tijd dienst doen als transportmiddel voor waterstofgas!
En de stroom van de zonnecollectoren kan prima worden opgeslagen in lekker grote accu’s!
Misschien een tip voor Zaanstad?
Tussen haakjes......er zijn meerdere waterstofcentrales in aanbouw.
In IJSLAND al zeker bijna 15 jaar een supermanier om de problemen op te lossen. Uuuh, ik kan me vergissen maar zag ik toen de Shell daar bezig??
En de sukkels hier zich blindstaren op, ja, op wat eigenlijk? Onwetendheid?
Zie je het al voor je Gre, je huis vol met accu's ?
Een zomerhuisje oké maar woonhuizen, dat is nog niet zo simpel.
Nog buiten het milieuprobleem van het produceren en later weer recyclen van die dingen.
We konden toch allang voorzien dat het onmogelijk zou worden binnen de kortste tijd alles aan het elektra te krijgen, woningen, bedrijven, auto's.
Het elektriciteitsnet is daar nog lang niet op berekend, zo ook de stroomlevering niet althans als het ook nog een beetje groen moet zijn maar dat is op dit moment nog een zeer duistere ondoorzichtige handel.
Een utopie, hoe lofwaardig die plannen ook mogen zijn.
Nee, hier gaan nog wel veeeeele jaren overheen voordat dit mogelijk zal zijn.
We willen weer zo graag snel maar helaas, dit heeft nu eenmaal tijd nodig, veel tijd.
lachen dit. 😜
Bedrijven uitkopen en laten verhuizen naar de hoogtij...grond saneren..en dan woningen bouwen. Weinig van de grote bouwdozen langs het kanaal zijn nog op watervaarwegen aan gewezen...sommige hadden best centraal in Nederland ( bv flevo) hun distributiecentra's kunnen bouwen. Begrijp best dat zaanstad ( uiteindelijk, nadat ze jaren de grond niet konden slijten) goed heeft verdiend aan de verkoop. Maar had het uiteindelijk niet gewoon handiger geweest om op de hoogtij woningen te bouwen.nu moeten de bedrijven aan het gas...en de woningen van het gas..snapt u het nog
Inderdaad, dat dus. Dat roep ik ook al jaren. Waarom een fantastisch gebied gelegen naast een natuurgebied kapotmaken voor industrie die ook nog eens vele jaren op zich laat wachten. Hoelang heeft Hoogtij niet (bijna) volledig braak gelegen? Ik vraag me overigens af of Zaanstad er nog veel aan verdiend, want tot enkele jaren geleden (tijdens de komst van Kühne & Nagel) werd er nog verlies geleden (aldus de procesmanager van Zaanstad) en over de inkomsten rondom de gevangenis wil men ook niet veel kwijt. Verder vraag ik me af hoe dit industrieterrein past in de CO2-neutrale visie van Zaanstad. Wij als inwoners van Westzaan moesten jaren geleden overschakelen op gescheiden afvalinzameling met ondergrondse containers ten behoeve van het milieu (lees: CO2-verlaging). Ondertussen is er op Hoogtij een zeehavenkade aangelegd en op dit moment wordt de weg + rotonde aangepast/verbreed voor een betere doorstroming van het vrachtverkeer. Lijken mij allemaal zaken die haaks staan op een CO2-verlagende visie. Of mogen er alleen zeilschepen aanmeren?
En daar ben ik het dus wel mee eens....