Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat op zoek naar extra geld voor het “Hoogfrequent Spoorvervoer”. De tekorten zijn opgelopen tot € 320 miljoen.
Voor de Zaanstreek betekent het 12 intercity’s en 12 sprinters per uur, dus 24 bij elkaar in plaats van de 16 die er nu rijden.
Als het project doorgaat, rijdt uiterlijk in 2028 volgens ProRail elke 10 minuten een trein op de drukste trajecten van Nederland. Dit ‘spoorboekloos rijden’ wordt stap voor stap ingevoerd.
Voor de spoorwegovergangen in Koog Zaandijk en Krommenie betekent dat vaker wachten voor de dichtgaande bomen. Er wordt gedacht aan tunnels (in Koog Zaandijk) maar die plannen bestaan alleen op papier.
In onderstaand filmpje is te zien hoe lang het duurt als er een trein passeert, in dit geval anderhalve minuut (twee treinen vlak na elkaar). Met één trein zal dat iets korter zijn maar dat de overgang de helft van de tijd dicht zal zijn lijkt niet ver gezocht.
Tussen Uitgeest en Assendelft komt er een opstelterrein voor treinen, bij Assendelft (Saendelft) worden volgens het kaartje dat ProRail op hun website zette, “geluidsmaatregelen” getroffen.
misschien een idee om deze overgang geheel te sluiten?
En dan komen we weer bij het begin. Net als het lied van Dorus "Er zit een gat in mijn emmer". Afsluiten spoorovergangen geeft in Zaanstad dan voor het autoverkeer nog 5 onder- of over gangen op. Je snijdt de Oost en Westkant nagenoeg van elkaar. Maar nu is de situatie dat als je beweegt je geschoren gaat worden. Dat begrijpt Zaanstad hopelijk ook en houdt voorlopig haar kaarten voor zich. De bewoners rondom die overwegen zullen eerst ProRail moeten pesten. Desnoods door de overgangen in de Guisweg en Assendelft te bezetten. Alleen de gemeente kan voorlopig niets zonder miljoenen uit te geven en dan nog niets mogen willen.
Ik kan het niet meer terug vinden waar ik het dacht te hebben gelezen, maar zou niet de overwegen worden aangepast daar waar ze dit willen invoeren?
En tel daar nog eens bij op de tijd dat de stoplichten die het verkeer op de kruising regelen, op rood staan, ook als er dat moment geen treinen passeren.