Nu het aantal vluchten weer flink in de lift zit, verscheen alweer een rapport over wat vliegverkeer met ons doet. Blijft deze informatie hangen? Zal het indruk maken op de mensen die ons zouden moeten beschermen? Wordt er überhaupt kennis van genomen? 

Door Henk Visser

De conclusie van het onderzoek van de Rutgers Robert Wood Johnson Medical School, dat vorige week werd gepubliceerd in de New York Post liegt er niet om:

“Degenen die in de buurt van drukke wegen, spoorwegen en luchthavens wonen, lopen een aanzienlijk hoger risico op hartaandoeningen die niet kunnen worden toegeschreven aan individuele gezondheidsproblemen of luchtvervuiling” *

Het betreft voornamelijk bewoners in steden, rond drukke wegen en onder vliegroutes. In Zaanstad liggen de risico’s rond het knooppunt N8 in Zaandam, Krommenie/Assendelft en de bewoners onder de aanvliegroutes Zwanenburg- en Polderbaan van Schiphol. 

Dr Abel Moreya, lid van het team dat het onderzoek uitvoerde, concludeerde dat de kans op een hartinfarct op plaatsen met ernstige geluid overlast, 72% hoger kan zijn. Gerekend naar 100.000 bewoners, betekent dit 3336 hartaanvallen tegen 1938 voor bewoners in rustige gebieden.

Het onderzoek sluit prima aan op de brief die de stichting RBV (Recht op Bescherming tegen Vlieghinder) in september 2021 naar het ministerie van I&W heeft laten uitgaan. 

In haar brief eist Stichting RBV namens de omwonenden onder meer dat de minister het luchtvaartlawaai tot de WHO-normen terugbrengt en dat omwonenden van Schiphol voortaan daadwerkelijk tegen geluidsoverlast worden beschermd.

Volgens de gezondheidsraad en het RIVM kunnen mensen ziek worden van herrie en daar zelfs aan overlijden. Geluidshinder veroorzaakt slaapgebrek, stress en kan op afzienbare termijn leiden tot verhoogde bloeddruk, depressies en hartklachten. Dat laatste is waar het Amerikaans onderzoek nu een extra dimensie aan heeft toegevoegd.

Meer en meer onderzoeken bewijzen de vernietigende invloed van de luchtvaart op onderwonenden. Zaanstad ligt in het overlast gebied. De gemeente profiteert enerzijds van de inkomsten die (vlieg)toeristen meebrengen, anderzijds heeft het de zorg voor haar inwoners. Artikel 21 van de grondwet moet in acht worden genomen. 

Waar ligt de prioriteit? Gaan we voor welvaart (die niet naar elke burger terugvloeit) of welzijn?

Intussen gaan we op naar het volgende onderzoeksrapport die de onhoudbaarheid van de luchtvaartsector in huidige vorm en de vernietigende effecten op onze gezondheid, aan de kaak stelt.

Wij, Zaankanters, hebben recht op een gezond leven. Voor ons zelf, onze kinderen en kleinkinderen.

* “Those who live near busy roads, public railways and airports are at a significantly higher risk of suffering cardiac events that cannot otherwise be blamed on individual health issues or air pollution, according to scientists whose findings were presented at the American College of Cardiology’s 71st annual Scientific Session.”


Op zaterdag 14 mei 2022 worden op alle zes Nederlandse vliegvelden (Schiphol, Lelystad, Eelde, Rotterdam, Eindhoven en Maastricht) manifestaties georganiseerd waar voor de krimp van de luchtvaart wordt gedemonstreerd.