Tijdens de ‘Week van de Afleiding’ heeft Team Verkeer van de politie in Noord-Holland intensieve controles uitgevoerd op het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Dankzij de inzet van een touringcar kan de politie de controle onopvallend doen. Donderdag 19 september mocht De Orkaan mee tijdens deze controle.

Om 10.00 uur werd er verzameld op het politiebureau in Alkmaar. Na een korte kennismaking en briefing stond de AZ-bus al te wachten. Deze touringcar van Hellingman uit Zaandam werd ingezet om vanuit een verhoogde plek automobilisten en vrachtwagenchauffeurs te observeren. We namen samen met spotters en de coördinator van de controle plaats. Daarnaast reden er acht onopvallende politievoertuigen mee.

“Jaarlijks vallen er in Nederland tientallen dodelijke slachtoffers en talloze gewonden als gevolg van verkeersongevallen. Afleiding in het verkeer, met name het gebruik van mobiele telefoons, is één van de belangrijkste oorzaken van deze ongevallen.”

Observatie vanuit de ‘belbus’

De bus is nog maar net onderweg als de eerste bestuurders al betrapt worden. Stefan en Miquel zijn de spotters en observeren vanuit de bus. Vanuit de bus kan goed worden gezien waar bestuurders tijdens het rijden mee bezig zijn. Wanneer Miquel het kenteken, de locatie van de mobiele telefoon, de hectometerpaal en de tijd roept, schrijft Stefan dit op. Wanneer beide spotters hebben gezien dat de overtreding is begaan worden agenten in de onopvallende voertuigen via de portofoon op de hoogte gebracht. ‘Pakken we op’ klinkt er vervolgens vanuit de portofoon. Het onherkenbare voertuig geeft een volgteken en zet de bestuurder aan de kant voor een boete en een goed gesprek. Binnen 5 minuten zijn de eerste twee bestuurders al aan de kant gezet.

Een boete mag al worden uitgeschreven als vier ogen de overtreding hebben gezien, maar door iemand echt staande te houden proberen ze te zorgen voor een stuk bewustwording. Dat werkt veel beter dan wanneer iemand over een paar weken een boete van € 420 euro op de mat ziet liggen.

Observatie vanuit de onopvallende auto

De agenten in de onopvallende voertuigen rijden in de buurt van de bus. Nadat ze de informatie vanuit de bus hebben doorgekregen laten ze de bestuurder van de auto volgen naar een veilige plek. Rijden ze op de snelweg dan pakken ze de eerste afslag en dat kan nog best een stuk rijden zijn. Als we meerijden met agenten Ferdi (een echte Zaankanter) en Rick ervaren we dat ze niet alleen van de spotters heterdaadjes doorkrijgen, maar dat zij ze zelf ook zien in het verkeer om hun heen. ‘Daar rijdt er weer één. Heb jij het ook gezien?’ Er mag geen enkele twijfel bestaan over de constatering. We worden fanatiek en speuren vanaf de achterbank mee. Ook alle ‘eigen meldingen’ worden doorgegeven aan de spotters in de bus, zodat deze op de lijst bijgeschreven kunnen worden.

Soms zie je een tijdje niks en soms gaat het heel snel achter elkaar. Als alle agenten al bezig zijn met het geven van een stopteken, worden er kentekens genoteerd en kunnen bestuurders binnenkort een boete op de deurmat verwachten. Op een gegeven moment hadden wij een situatie dat er een bestuurder van de agenten een stopteken had gekregen en ons moest volgen, maar tegelijkertijd zagen we ook nog twee andere auto’s rijden waarvan de bestuurders de telefoon duidelijk in de hand hielden. Ook deze worden in het systeem gezet.

Bewustwording creëren

Deze week heeft de verkeerspolitie twee dagen de controles uitgevoerd met twee shifts per dag. Eén shift begint om 07.00 tot 16.00 uur en de tweede van 10.00 tot 19.00 uur. Dat zijn lange, intensieve dagen voor de agenten maar het levert wel resultaat op. Zoveel mogelijk mensen ervan bewust maken dat afleiding door het gebruik van een mobiele telefoon gevaarlijke situaties op kan leveren. Dat is ook een reden dat het in burgerauto’s uitgevoerd wordt en de bestuurders staande gehouden kunnen worden om het gesprek aan te gaan.

“Als mensen ons zien aankomen, gooien ze vaak snel hun telefoon op de grond. Dit is een hele efficiënte manier om automobilisten te controleren.”

Het is niet altijd eenvoudig om het gesprek aan te gaan als de bestuurder geen Nederlands of Engels spreekt. Agenten Ferdi en Rick hebben dat weer ondervonden met een vrachtwagenchauffeur die alleen maar Spaans sprak. Die taal zijn zij niet machtig en er moest dan ook een tolk ingeschakeld worden. Dat kost veel tijd, vooral als de tolk op dat moment niet meteen beschikbaar is. Het is uiteindelijk gelukt maar de bus was daardoor wel een stuk verder weg. Dus hergroeperen en weer door…

Boetes

De controles op donderdag resulteerden in maar liefst 270 boetes voor het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het rijden, waarvan 28 op de monocam*. In de hele ‘Week van de Afleiding’ zijn er in totaal 798 processen-verbaal uitgeschreven, waarvan 426 tijdens de speciale actie, 191 via de monocam en 181 vanuit de basisteams. Het overgrote deel bestuurden een auto (697), honderd zaten op de fiets en één op een brom/snorfiets.

* Een monocam is een mobiele camera die op een driepoot staat. Bij de camera zit speciale software die bestuurders ‘herkent’ die een apparaat in de hand hebben. De foto’s worden direct naar een agent van Team Verkeer doorgestuurd, die beoordeelt of het inderdaad klopt dat een bestuurder niet handsfree bezig was. Vanwege het vierogenprincipe zal een tweede politieambtenaar nog een onafhankelijke check doen.

Onder een slideshow met zeven foto’s (klik op pijltjes of swipe):

Door: Dorine Kat. Bronnen: woordvoerder politie Noord-Holland en website politie.nl. Foto’s: De Orkaan.