In Plan Willis in Krommenie waren in 2018 ’s nachts 99 procent van de beschikbare parkeerplaatsen bezet. In Poelenburg was de parkeerdruk in 2019 bijna net zo hoog: op 98 procent van de plekken stond ’s avonds een auto.
In Plan Willis zijn inmiddels 26 extra parkeerplekken aangelegd. In Poelenburg kwamen er 14 bij. Daar worden deze zomer nog eens 76 extra plaatsen aangelegd op 18 verschillende plekken.
Dat blijkt uit een recent overzicht dat Zaanstad openbaar maakte. Bij een telling in de Muziekwijk in Zaandam was er een parkeerdruk van 94 procent in 2019 maar daar is inmiddels betaald parkeren ingevoerd.
Ook in Zaandijk en de omgeving van de Zaanse Schans is in 2019 een hoge parkeerdruk gemeten (92 procent) maar dat was op zondagmiddag toen het bezoek aan de Schans nog op z’n hoogtepunt was. Voor dat gebied overweegt Zaanstad wel ‘parkeerregulering’ (betaald parkeren).
De parkeerdruk van nog meer wijken is hier te vinden.
Foto: parkeren in de Lobeliusstraat (Annemarie van Nieuwamerongen)
Iedereen wil van alles doen voor een beter milieu en dus een beter klimaat, zonnen panelen, warmtepompen windmolenparken, duurzaam bouwen etc. etc. Maaaar er zijn maar weinig mensen die afstand willen/kunnen doen van hun auto. sterker nog, nu de huizenmarkt volledig op slot zit, blijven de kinderen langer thuis wonen en die moeten ook allemaal een auto hebben de vraag is, hoe kun je je als gemeente hier tegen wapenen, als dan ook nog eens het aanleggen van extra parkeerplaatsen door de eigen bewoners wordt tegengehouden, omdat zij net een stukje gras voor hun deur willen behouden, is de chaos geboren.
Gemeente Zaanstad is ook zelf goed in het creeren van problemen.
Om te beginnen bij nieuwbouw word alleen gekeken naar het te bouwen project en niet of ze problemen in de wijk ook op kunnen opvangen. In de plannen worden parkeer plekken al geschrapt. Ook worden bestaande parkeerplekken vaak niet meegeteld.
Ook laten ze nog steeds kamer verhuur toe waarbij een huis dan soms 7 auto's heeft en er waren al weinig parkeer plekken.
Gemeente Zaanstad heeft ziet absoluut niet de gevolgen van hun keuzes in met alle gevolgen voor de burgers van dien.
Als burger kun je klagen wat je wilt, maar gemeente Zaanstad doet waar ze zin in hebben.
Het blijft inderdaad onbegrijpelijk dat in een armoede wijk a veel auto's staan en B ook veel dure auto's zoals mercedes, maar zelfs ferrari en hummer.
De grote vraag is hoe dan?!
In theorie kunnen er natuurlijk veel verse lottowinnaars wonen die nog niet verhuisd zijn. Of misschien zijn het namaak-merkauto's die ze op AliExpress gekocht hebben voor een habbekrats? Raadsels, raadsels...
Even nadenken. In Poelenburg veel werkeloosheid en bijstandsuitkeringen en heel veel auto's???
Veel gezinnen die wel werken hebben meerdere auto’s.
De parkeerdruk is vast in nog meer wijken in Zaandam en omstreken.
Is er wel eens geteld in het centrum van krommenie en de Agatha buurt?
Steeds meer mensen parkeren in hun voortuin, terwijl er ook een actie loopt om de stenen te vervangen voor groen. Beetje tegenstrijdig lijkt mij.