De ovalen rotondes (‘ovondes’) die op de Provincialeweg in Wormerveer bij de Lindenlaan en de Paul Krugerstraat zijn aangelegd in 2016, zijn het toneel van talrijke aanrijdingen, meestal tussen auto’s die afslaan en fietsers of scooters op de parallelweg.
Jos Kerkhoven van DZ stelde afgelopen donderdag vragen over die situaties. Wethouder Gerard Slegers zei het te gaan bespreken met de Provincie, de beheerder van de weg. Maar hoe gevaarlijk zijn die ovondes nu eigenlijk?
Bij de Facebookgroep Wormerveer houden ze het op ‘vaak’: “Wederom ongeval N203 kruising Lindenlaan” was de kop bij het bericht van 30 maart 2021. De wethouder hield het op acht (een in 2017, vier in 2018, in 2019 een, in 2020 een en in 2021 een). Waarschijnlijk had hij het alleen over de Lindenlaan. Bij de Paul Krugerstraat is dezelfde situatie. Samen komen wij tot minstens 15 maar misschien wel meer dan 20 ongelukken.
Wij telden in de periode sinds medio 2016 20 officiële meldingen die of over Lindenlaan of over Paul Krugerstraat gingen. Dat zijn dus geen meldingen van buurtbewoners maar van hulpdiensten die we via Twitter (P2000) opspoorden – aangevuld met een paar ongelukken die op FB Wormerveer werden gemeld (letsel, foto).
Meldingen die naar een specifiek adres leidden of met een brand te maken hadden, bleven buiten beschouwing. In 9 gevallen (met ‘?’) zijn we niet geheel zeker dat het een ongeluk op de ovonde is, dat is ook niet meer meer te reconstrueren. Een * betekent dat het niet zeker is of er letsel was.
Of het lijstje compleet is, kan niet met zekerheid gesteld worden, wie naar “N203 wormerveer letsel” op Twitter zoekt, vindt ook andere meldingen, maar die kunnen ook op andere plekken zijn. Op de Facebook-pagina Wormerveer worden trouwens ook ongelukken gemeld die wij niet op Twitter vonden (niet alles van wat op FB gemeld wordt staat in lijstje).
UPDATE: Slegers meldt vier ongelukken bij de Lindenlaan in 2018, in de alarmeringen vinden wij er maar eentje terug. Alles wijs erop dat het werkelijke aantal dus hoger is.
- 30 maart 2021 (Lindenlaan)
- 21 september 2020 (Lindenlaan)
- 7 september 2020 (Lindenlaan), ongeval met letsel
- 27 augustus 2020 (Paul Krugerstraat)* (?)
- 4 juli 2020 (Lindenlaan)* (?)
- 14 mei 2020 (Lindenlaan)* (?)
- 3 januari 2020 (Lindenlaan)* (?)
- 24 november 2019 (Lindenlaan)
- 14 november 2020 (Lindenlaan)
- 30 augustus 2019 (Lindenlaan)* ongeval
- 26 mei 2019 (Paul Krugerstraat)* (?)
- 29 april 2019 (Lindenlaan)* (?)
- 18 maart 2019 (Paul Krugerstraat)
- 25 februari 2019 (Lindenlaan)* (?)
- 22 februari 2019 (Lindenlaan)* (?)
- 25 september 2018 (Paul Krugerstraat)* (?)
- 10 juli 2018 (Lindenlaan) auto-fiets, letsel
- 24 december 2017 (fietser, letsel)
- 17 december 2017 (Lindenlaan – zou ook scooter-ongeluk kunnen zijn dat 16e is gemeld)
- 11 oktober 2017 (aanrijding tussen auto en scooter)
- 19 maart 2017 (Paul Krugerstraat)*
Foto’s boven Michel Schermer (FB Wormerveer) en Ron Zwart.
De provincie en gemeente zijn niet schuldig aan de talloze aanrijdingen. Dat zijn natuurlijk de automobilisten. Het probleem met deze ovondes is gewoon dat het verkeer de situatie niet snapt en de automobilisten altijd maar denken ik ben snelverkeer dus ik heb voorrang. Als je goed kijkt staan er haaientanden maar niemand weet wat het nut is daarvan. Het ligt toch aan de automobilisten daar, iets waar de provincie niks aan kan doen.
De ovonde heeft m.i. last van diverse risico opwekkende factoren;
zoals een fietspad wat de maanden met de R in de maand geen rode paaltjes heeft i.v.m. bereikbaarheid strooiauto, dit resulteert in tientallen passages over dit fietspad door auto's.
Het kruisknooppunt wordt m.n. door pizzakoeriers met te hoge snelheid genomen.
De (brom)fietser welke vanuit de Lindelaan via Esdoornlaan richting station Wormerveer wil is een onverwachte tegenligger voor het voertuig van de Provincialeweg richting Lindenlaan.
De keerlussen welke bewoners moeten nemen nabij de ovonde zijn risico verhogend, kerende auto op het fietspad.
Het dreigt eentonig te worden, maar de Fietsersbond Zaanstreek heeft zich van het begin af aan ook tegen deze verkeers'oplossing' verzet, vooral tegen de vormgeving van de parallelweg Lindelaan. De lokale TV-zender heeft er nog een uitzending aan gewijd. Omdat de bond geen genoegen nam met het nee van de gemeente kreeg zij zelfs een uitbrander vanwege de ambtelijke tijd die het de gemeente kostte om het protest van de bond te weerleggen. Tenslotte kreeg zij te horen dat een en ander in overeenstemming met de provincie was gebeurd. Een contact met de provincie stuitte op een keihard nee, de gemeente was immers akkoord gegaan met deze oplossing ...
Probleem is dat al snel de hoge randen die het verkeer moeten afremmen zijn weggehaald. Ik vermoed vanwege het vrachtverkeer. Nu kun je als je je best doet met 50 km per uur de ovonde nemen.....
Ik woon vlak bij de rotonde bij de Lindenlaan. Ik heb ze niet geteld maar naar mijn idee is het aantal vele malen hoger. Ik zie regelmatig aanrijdingen op de hoek van de rotonde Lindenlaan, soms wekelijks. Het is een zeer gevaarlijk punt, bovendien wordt in de Lindenlaan ook veel te hard gereden. De snelheid zou daar ook omlaag moet naar 30 km i.p.v. 50 km. Ik laat mijn kinderen daar in ieder geval niet alleen oversteken.
Denk dat mischien iedereen wat aan ze eigen snelheid moet doen ik heb zelf ook dat je daar vaak tehard rijd.
Hey danny :p haha wat grappig dat ik jou hier zie, ja denk het ook. Veel mensen rijden er al snel te hard idd.
Goed dat jullie dit samen vatten. De gemeente zelf lijkt helemaal niet te sturen op gevaarlijke verkeerssituaties. Ze vissen lekker de data van de politie uit een database, maken de notitie dat de data incompleet is, en komen vervolgens met de niet onderbouwde conclusie dat alles de schuld is van jongeren op de fiets en missen toevallig even de conclusie dat ze hun eigen targets niet halen. Hop, we plakken er wat verkeerseducatieprogramma's tegen aan, en vervolgens leggen ze dit werkplan verkeersveiligheid van bedenkelijk niveau in een la om er vier jaar niet meer naar te kijken.
We kunnen alleen maar dromen van een gemeente die wel geeft om verkeersveiligheid, en zelf proactief achter dit soort data aan gaat die voor het oprapen ligt.