Een parkeergarage op de Zaanse Schans? Waar? Wanneer? Hoe hoog? Hoe lang? Waar komen de de bussen? Wat komt er op het oude parkeerterrein? Waar komt de nieuwe loopbrug? En waar komt het fietspad? Kan je nog over de Schans zelf fietsen?
Wij hebben een kaartje gemaakt met de belangrijkste plannen.
Op donderdag 4 april praat de raad van Zaanstad voor de tweede keer over de ‘ontwikkelstrategie’ van de Zaanse Schans. Bij de ’technische’ bespreking afgelopen week verzuchte CDA-raadslid Marc Wit: “ik ben van mening dat we al raad niet goed weten waar we ‘ja’ of ‘nee’ tegen zeggen.”
Hij was niet de enige. Vragen over de plannen (komt er een loopbrug, waarom tijdelijk parkeren maar voor 10 jaar, waarom sluiten we een deel van de Schans niet af) werden veelal niet beantwoord, het was immers een ’technische’ presentatie en alles wat naar ‘politiek’ rook moest naar de de volgende bijeenkomst.
Veel partijen hielden hun kruit droog maar Wit uitte zijn onvrede:”ik weet niet waar ik positief of negatief op moet reageren.” Want een ‘zienswijze’ wordt wel van de raad verwacht. Wethouder Sanna Munnikendam: “de vraag is of het rijp voor een zienswijze is”.
Hieronder onze samenvatting aan de hand van een kaartje:
- de plek van het huidige terrein voor bussen (€ 22 per bus)
- het terrein voor het Zaans Museum waar nu auto’s geparkeerd worden (€ 10 per auto), na de verbouwing komt er op 1 en 2 een nieuwe entree voor de Zaanse Schans
- ook hier worden auto’s geparkeerd, en hier moet de ‘tijdelijke’ parkeergarage van drie lagen komen
- het terrein van de Zakkenhandel, na aankoop (door Stichting De Zaanse Schans?) moet daar een definitieve parkeergarage (3 tot 5 lagen, 400 tot 600 auto’s) komen, daarvoor kan het al gebruikt worden om tijdelijk auto’s en bussen te parkeren, na sloop 60 extra parkeerplaatsen in 2020
- het B-veld van voetbalvereniging Zaandijk, hier moet een parkeerplaats voor bussen komen, met Zaandijk is nog geen overeenkomst.
X / X De loopbrug tussen parkeerterreinen en de Zaanse Schans – waar die precies komt is nog onduidelijk.
— De rode streep is het nieuwe fietspad dat vanaf het St Michael College buiten de Zaanse Schans om moet gaan lopen. Of je dan nog over het stuk langs de Walvis mag rijden is onbekend, waarschijnlijk niet, in ieder geval overdag niet.
Meer over fietsroute helemaal onderaan (klik op afbeelding voor vergroting.)
Dit moet het nieuwe fietspad worden.
De azijndrinkers moeten natuurlijk weer negatief reageren !
We moeten juist trots zijn op de Zaanse Schans en blij zijn dat die zoveel toeristen trekken !
De gemeente en de Stichting Zaanse Schans onderkennen de huidige problemen en doen hun uiterste best om extra parkeergelegenheid te creeren.
Het nieuw aan te leggen fietspad is ook een prima oplossing om toeristen en fietsforenzen te scheiden.
In de wintermaanden en `s avonds is het geen probleem om de huidige fietsroute te nemen.
Gemeente en Stichting zijn helemaal niet zo blij met die grote hoeveelheid toeristen, dat zeggen ze tenminste: geen 3 miljoen, geen groei. Of dat lukt is nog maar de vraag. Het gaat nu om de huidige parkeerdruk te reguleren.
Ontmoedigd die auto's en bussen maar helemaal en laat toeristen maar met de trein komen. Dan moet de trein op Zaterdag en Zondag ook maar 4x per uur gaan rijden. Of op de fiets: we hebben een prachtig snelfietspad, met weinig moeite is dit als fietsroute prima naar de Zaanse Schans door te trekken.
Parkeergeld voor een bus 22euro? Dat is miz een schijntje voor de vervuilende toeristenafzet lijn. Kijk en ruik . Na parkeren laten ze hun motors draaien. Voor warmte in de winter .in de zomer voor de airco.
Laten we voor bussen een pp tarief heffen .
Voor veel bussen is 22 Euri teveel kennelijk want ik zie heel veel bussen hun lading lossen op de Guisweg.