Op woensdag 1 november is er een inloop/voorlichtings-middag in Amsterdam over de toekomstige plek van de nieuwe Passengers Terminal Amsterdam (PTA) die in de Coen/Vlothaven (Amsterdam) of in de Achtersluispolder (Zaandam) moet komen.
De plannen voor beide opties moeten morgen klaar zijn. Eén van de ‘rondzingende’ vragen betreft de milieubelasting van een haven en de aanmerende en langsvarende boten.
Hoeveel cruiseschepen komen er per jaar naar Amsterdam? Op de website van de PTA staat dat in 2017 ruim 130 cruiseschepen Amsterdam aandeden of nog verwacht worden. De topmaanden zijn mei t/m september en december. Gemiddeld minder dan drie per week. Op sommige dagen arriveren er wel drie schepen. De PTA kan twee schepen tegelijkertijd aan. Voor de capaciteit hoeft er geen nieuwe terminal te komen, er is ruimte voor groei.
Hoe vuil of schoon zijn die schepen? Vuil dus…. De NOS:
“Op vol vermogen verbranden de motoren per dag in totaal 250.000 liter zware stookolie van de meest vervuilende soort. Volgens de Britse krant The Guardian stoot een groot cruiseschip net zoveel CO2 uit als 84.000 auto’s, net zoveel stikstofoxide als ruim 400.000 auto’s, zoveel fijnstof als ruim 1 miljoen auto’s en zoveel zwaveldioxide als 376 miljoen auto’s.”
De zware stookolie is goedkope brandstof omdat het een rest-product is van de olie-industrie. Het leven op zo’n schip – lekker pierewaaien of zonnen op het dek, is niet zonder risico. Op het dek van de boten wordt meer fijnstof ingeademd dan in het centrum van Londen, Sjanghai of Dehli meldt The Independent.
P&O
De krant baseert zich op een onderzoek van het Engels Channel 4 programma Dispatches dat de vervuiling vaststelde op het dek van het P&O schip Oceana dat ruim 2000 passagiers kan herbergen.
De Oceana wordt 31 december in Amsterdam verwacht. Volgens de website Friends of the Earth waar cruiseschepen op hun milieuvriendelijkheid worden beoordeeld, is het schip een drijvende milieuramp, zowel wat betreft de manier waarop ze afvalwater lozen als de manier waarop ze de luchtkwaliteit bewaken. De boot krijgt een ‘F’, wat de slechtste beoordeling (onacceptabel) is.
Het zusterschip de Aurora – op 14 en 26 december in Amsterdam – krijgt een ‘D-‘ (slecht). P&O krijgt als geheel ook de beoordeling ‘F’. Het bedrijf vaart ook met de Oriana (5 december) en de Arcadia (20 november) op Amsterdam. Begin oktober voer P&O’s Azura door het Noordzeekanaal.
Open zee
De boten zijn maximaal vervuilend op de open zee, als ze in de binnenwateren varen moeten ze de vervuiling beperken.
De terminal ligt nu 10 minuten lopen vanaf het Centraal Station, in een nieuwe terminal moeten passagiers met taxi’s, bussen of boten vervoerd worden. Ook dat betekent een extra milieubelasting. Er wordt wel gesproken over een metro-verbinding maar zoiets zal jaren op zich laten wachten.
Aanvulling: 2030
In 2030 wil de Amsterdamse Haven de vervuiling met 50 procent verminderen.
Er wordt gewerkt aan de vervuiling
" Per 2030 mag de luchtverontreiniging van cruiseschepen aan de kade in Amsterdam gemiddeld nog maar de helft zijn van wat ze in 2018 mogen uitstoten aan stikstofdioxide, zwaveldioxide en fijnstof."
https://www.parool.nl/amsterdam/scheepvaart-amsterdamse-haven-moet-schoner~a4527548/
Gelukkig liggen ze dan al in Zaandam hoop ik, en zijn deze regels dus niet van toepassing. Het is net als met global warming. Als je het maar vaak genoeg zegt gaan mensen alles geloven, de kracht van de herhaling. Er is helemaal niets aan de hand met de vervuiling. De schepen worden steeds schoner en zijn gewoon welkom in onze havens. Cruiseschepen zijn mooi en namens heel veel mensen welkom.
Precies en ook op de maan is natuurlijk nog geen mens geweest.
Ik weet ook wel dat die dingen vervuilen maar dat houdt niet op als alleen Amsterdam andere eisen gaat stellen. Dan wijkt men gewoon uit naar Rotterdam.
Maar die dingen varen nu eenmaal door het kanaal aan onze zuidzijde en als dat korter gaat worden scheelt dat ook. En of het nu zuidzijde(coenhaven) of noordzijde(achtersluispolder) de logistiek problemen blijven hetzelfde, hoe krijg je ze richting het centrum van A'dam. Als ik van "Maak Zaanstad" goed heb begrepen duren aanleg van tram/metro rijwegen gewoon jaren. Dan wordt het bus of trolley.
Verder zullen we de vervuiling met fijnstof door vliegtuigen ,schepen en overslag ook breder dan het stuk tussen Krommenie en Aalsmeer moeten bekijken.
Zolang we goedkoop willen vliegen, goedkope stroom uit het stopcontact en veel internet winkelen belangrijk vinden blijft de fijnstof komen. En nee geen doekjes voor het bloeden zoals de electrotruck van onze grootgrutter maar dat er tussen de afgifte embalage en magazijn van die containertrekkers stevig staan te roken ziet men niet.
Ook het lossen van kolenschepen levert beste rookpluimen op en daarom is het weren van de brommertjes vooral symboolpolitiek.
En dan ben ik het met JK eens, het vastlassen van de sluizen in IJmuiden lost het probleem niet op.
Beste JK en Boon, het punt waar jullie steeds aan voorbij gaan is dat er wel degelijk iets aan die cruiseschepen gedaan kan wordn door filters en katalysatoren aan te brengen. Tevens heb ik ook al eens aangegeven dat niet alleen Amsterdam/Zaandam de niet aangepaste schepen dient te weren zoals dat in Hamburg wel gebeurt. Waarom dan niet in Amsterdam/Zaandam??? Tijd dat er internationale eisen gesteld gaan worden aan deze enorme vervuilers.
Oh maar dan lees je mijn tekst verkeerd . Je kunt de sluis wel dicht lassen maar dan gaan de schepen naar Rotterdam of blijven in IJmuiden. Dat is ook het voordeel van Hamburg, eigenlijk de enigste haven van het Duitse Rijk. Ze gaan echt niet naar Bremerhaven.
Beste Joop, ik stel ook voor dat we stoppen. Ben het daarover met je eens. Ik meld wel nog even dat ik geen enkel commercieel belang heb. En, verder alleen om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. We hebben het over het verplaatsen van het cruiseterminal (voor zeeschepen). Dat gaat over zeekastelen zoals de b.v. Koningsdam van de Holland America Line. Deze is 296 meter lang, bij 38 meter breed. Diepgang ruim 8 meter. Hoe kan deze in Amsterdam komen zonder langs Zaandam te varen? Volgens mij is de enige mogelijkheid het Noordzeekanaal, en dat loopt langs het Hembrugterrein in Zaandam. Groet.
Vraag
- Hoe komen de cruiseschepen nu in Amsterdam? Vaart deze toevallig al langs Zaandam? En zo ja wat is het verschil dan of hij hier stopt of langs vaart?
- Sinds waneer blijft uitstoot hangen op de plek waar deze "geproduceerd" wordt? Het is namelijk niet zo dat het achter een muur blijft hangen, Nee vaak is de plek waar het geprdoduceerd wordt schoner als 10 Km verderop.
Hoe kan een cruiseschip nou in Amsterdam komen zonder langs Zaandam te varen? En de plek waar het geproduceerd wordt is altijd smeriger dan 10 km verderop.
Beste JK, ik wil dit geneuzel met jou bij deze beeindigen. Krijg steeds meer de indruk dat commerciele belangen bij jou daar een rol bij meespelen. Aan de wetenschappelijke gegevens kan ik niets veranderen. En een cruiseschip hoeft niet langs Zaandam te varen als ze in Amsterdam willen aankomen. Een VERVUILEND cruiseschip hoeft helemaal niet Nederland aan te doen maar eerst ervoor te zorgen dat er filters en katylasatoren worden aangebracht waardoor de uitstoot beduidend minder wordt (maar toch nog teveel). Dit kost de eigenaar echter geld dat hij liever in eigen zak houd en de mooi weer praters mee kan spekken.
aangemeerd stoken ze gewoon vrolijk door hoor ..
Of je hem nou op de Hemwegcentrale aansluit, of zelf laat stoken? Bovendien verbruiken die 5000 mensen aan boord thuis even wat minder.
JK, jouw geneuzel duit volgens mij op commerciele interesse op het aanmeren van cruiseschepen ongeacht de wetenschappelijke gegevens. Treinen, vliegtuigen en auto's worden reeds aangepakt wat niet gezegd kan worden van cruiseschepen. Doe je ogen open en zie wat er met het klimaat gebeurt.
Dank je voor deze reactie. Nu weet ik zeker dat alles wat ik denk over jouw reactie's op De Orkaan klopt. Zonder enige kennis over wat dan ook brullen dat het allemaal niet langer kan, verwijzen naar nepnieuws en dan mij zwart proberen te maken. Ja, ik plaats een aantal reactie's die het e.e.a. in perspectief plaatsen, maar klaarblijkelijk kan er geen discussie zijn en pas jij een soort censuur toe. Ook ik heb recht op mijn mening ook al past dit niet in jouw beeld.
Er moeten in de nieuwe terminal (die als die in Zaandam komt ook in een woonwijk komt) meer en grotere schepen komen terwijl de passagiers met bus, boot of taxi naar het centrum moeten... extra belasting voor het milieu dus.
En als de cruiseschepen straks geweerd worden komen de toeristen gewoon met het vliegtuig, de trein (jawel), de auto, of anderszins.
Door te eisen dat er filters resp. katalysatoren zijn aangebracht op de boten waardoor de vuiluitstoot behoorlijk wordt teruggedrongen. Dit niet alleen in Amsterdam doorvoeren maar alle havens waar deze vervuilers aanleggen. Hamburg is voor zover mij bekend de enigste aanleghaven die cruiseschepen die geen filter of katalysator hebben weigert.
Lijkt mij ook verstandig om de passagiers op deze boten vooraf een folder te geven waarin vermeld hoeveel vervuilde lucht zij tijdens de reis inademen
Als mensen een reis boeken willen ze vooral genieten van datgene dat ze met hun meestal duurverdiende centjes betalen. Dan hebben ze juist geen zin in gedoe met foldertjes over hoe slecht het wel niet is.
Het antwoord wat jij geeft is een antwoord op een vraag, wat je zou kunnen doen tegen de uitstoot van een cruiseschip.
Niet echt een antwoord op mijn vraag.
Zoals eerder vermeld verwijs ik graag naar internet waar je via de zoekaktie zoveel deskundig onderzoekgegevens over vervuiling door cruiseschepen (maar ook containerboten enz.) kunt vinden. Zelf ben ik geen deskundige maar deze door deskundigen uitgevoerde onderzoeken zullen meer dan voldoende antwoord op je vragen geven en geven mij een erg "benauwd" gevoel.
Deskundige wetenschappelijke gegevens. Kennelijk is er gecontroleerd, dat alles wat er op internet gepost wordt klopt en door deskundigen is geplaatst. Hoe zit het ook weer met nepnieuws?
Dezelfde vervuilende olie wordt gebruikt door de gigantische containerschepen die onze goedkope spulletjes vervoeren. En het wordt niet meegenomen in de klimaatonderhandelingen, bizar toch?
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/achtergrond/luchtvervuiling-boven-internationale-scheepvaartroutes
Ik denk dat we allemaal in een holletje moeten gaan zitten met het licht uit. In perspectief: die grote containerschepen vervangen 10-tallen kleinere schepen, en door de schaalvergroting is de uitstoot per ton vervoerde lading juist afgenomen.
En dat in een tijd dat de technologie allang ver genoeg is om elektrisch te gaan varen! Onze RET tram doet al sinds 1905, en die schepen kunnen het nog niet? Onzin!
Ben wel benieuwd hoe groot de accu's dan worden in zo'n zeeschip. Ik denk dat
de passagiers dan niet meer mee kunnen.
Op stroom van kolen en biomassa centrales ,dus de RET vervuild gewoon vrolijk mee...Tel daarbij alle schepen in jullie haven en de walmen uit pernis....
Bericht van een Amsterdammer:
Luchtvervuiling door cruiseschepen
Op de Duitse televisie zag ik een nieuws-item over de enorme milieuvervuiling, die onder meer door cruiseschepen wordt veroorzaakt.
Ondanks beloften van rederijen wordt er niets gedaan aan die vervuiling, bv door filters of katalysatoren. De gezondheid van de passagiers en het milieu telt niet voor de rederijen. Zelfs op het nieuwe vlaggenschip van AIDA heeft men niet of nauwelijks maatregelen voor schonere lucht getroffen.
In Hamburg heeft men luchtmetingen gedaan in de omgeving van cruiseschepen en rondvaartboten - het resultaat was desastreus.
Ik vind het plotseling niet zo leuk meer, dat cruiseschepen tegenover mijn huis meren.
Dank Orkaan voor de aandacht aan dit enorme probleem. Zoekt men op internet zal men veel items vinden over onderzoeken naar de vervuiling door cruiseschepen.
Kan je bezordheid begrijpen en zou er zelf niet aan meten denken zoiets voor mijn huis teebben liggen. Heb het van dichtbij meegemaakt. 2 grote druiseschepen in het Geirangerfjord in Noorwegen. We zouden daar een nachtje staan met de camper. We zijn uit ellende binnen twee uur vertrokken. We kregen het spaans benauwd van alle uitlaatgassen.
Hoop voor iedereen in Zaandam dat het d3 achtersluiolder niet gaan worden.
En het is zeker een electrische camper?