Gister kregen we opnieuw een melding van een ongeval op kruising Guisweg – Fortuinweg (“Het zoveelste slachtoffer van een onoverzichtelijke rotonde”). Het is niet de eerste keer. Buurtbewoners melden ons met enige regelmaat dat het een gevaarlijk kruising is.
Fietsers en bromfietsers komen van alle kanten, er kruist ook een parallelweg (de Mulderstraat) en er liggen twee rotondes achter elkaar. Samen levert dat blijkbaar een onoverzichtelijke situatie op.
Toen we in september 2023 de gemeente vroegen of ze deze kruising ook in beeld had als gevaarlijk leverde dat een ontkennend antwoord op. Zaanstad zag vanuit de ongevallenregistratie (landelijk bijgehouden op basis van gegevens van politie en verzekeraars) “niet dat er hier sprake is van een verkeersonveilige rotonde. Het snelheidsbeeld en ongevallenbeeld wijkt niet af op deze plek.”
De Orkaan checkte die STAR Ongevallenregistratie en telde tussen 2019 en 2023 veertien ongevallen op en in de nabijheid van de rotonde, bij drie daarvan was sprake van letsel.
Zaanstad maakt wel een kanttekening: “niet alle ongevallen worden geregistreerd, omdat er geen registratie door politie of verzekeraar heeft plaats gevonden. Ook bijna-ongevallen vind je niet in de ongevallenregistratie terug.”
Lezers hebben een andere beleving: “Regelmatig gebeuren er (bijna)ongelukken op de rotonde tussen auto’s en fietsers en brommers. Sinds de herinrichting van de Guisweg is de rotonde erg onoverzichtelijk, zeker als je uit Rooswijk aankomt, fietsers kunnen dan van 3 kanten aankomen. Zeker ebikes en fatbikes komen erg hard aan gereden. Net dat ik dit zit te typen wordt er weer een fietser aangereden.”
In december 2023 werd een jonge fietser aangereden bij dezelfde rotonde.
Door Piet Bakker en Bas Sommeijer. Bronnen: mails van lezers en reactie Zaanstad. Foto: Iris Maas.
Uiteindelijk blijft het, zoals overal in het verkeer, een wisselwerking tussen de deelnemers. Automobilisten zouden vóór het fietspad moeten wachten en niet tussen het fietspad en de rotonde. Op die manier wordt voorkomen dat het zicht op het fietspad wordt ontnomen en wordt een ander niet verrast als er opeens iets achter de auto vandaan komt. Fietsers zouden richting aan moeten geven, vooral aan de kant van het politiebureau. Het is vaak niet te voorspellen of ze rechtdoor gaan of opeens de rotonde pakken. Scooters en elektrische fietsgebruikers zouden de snelheid er een beetje uit moeten halen, zodat iedereen de tijd heeft om te reageren.
Voor wat betreft de oversteek bij de Wezelstraat moet ik helaas concluderen dat het daar voornamelijk fietsers zijn die de haaientanden totaal negeren. Ik rijd daar regelmatig op een scooter en moet altijd heel scherp zijn op de afgestoken fietsers. Als je ze dan aanspreekt op het niet verlenen van voorrang kijken ze je aan alsof ze voor het eerst horen dat ze voorrang moeten verlenen. Het is een wonder dat het daar niet vaker mis gaat en wat mij betreft is deze kruising ook een stuk gevaarlijker dan de rotonde.
Er zijn een paar oplossingen om de Dr. Jan Mulderstraat en de fietsgangersoversteekplaats veiliger te maken.
1. Verplaats de fietsers- en voetgangersoversteekplaats enkele meters de Fortuinlaan in waardoor automobilisten komende uit de richting Provinciale Weg een beter overzicht krijgen.
Een paar jaar geleden is dit ook gebeurd bij de rotonde in de Provinciale bij de Simon Spierweg in Zaandam .
2. De keerlus moet verdwijnen, er is tenslotte al een rotonde. Er moet 20 a 25 meter voor de rotonde en doorsteek naar de Guisweg komen waarna er op de Dr. Jan Mulderstraat éénrichtingverkeer kan worden ingevoerd. Op deze manier halveer je het aantal auto`s.
3. Ter hoogte van de Oud Heinstraat moeten automobilisten komende uit de richting van de spoorbaan een bocht van 180 graden maken om de Oud Heinstraat in te komen. Dus die afslag moet meer naar de spoorbaan.
4. De heg tussen de Guisweg en de Dr. Jan Mulderstraat moet bij de fietsersoversteekplaats over 40 a 50 meter verwijderd worden zodat fietsers die de Guisweg oversteken een goed overzicht hebben.
de keer lus is er voor de HVC auto,s. .met de fiets hou je rechts aan er staan bordjes die de rijrichting aangeven dus dat is het probleem niet. jou oplossing zakt mn broek van af. enige goedkope oplossing is gewoon snelheids remmers voor 4 wielers . op beide kruisingen
En heel veel groen bijplanten graag we wachten nog steeds op de bomen die op waren toen ze weer aangeplant werden. De fiets eerst tis tenslotte een fietsstraat en dan pas het 4wielig blik #
Mijn broek zakt af van jouw opmerkingen!
Met snelheidsremmers alleen redt je het ook niet.
Die fietsersoversteekplaats bij de Wezelstraat is echt gevaarlijk, gewoon een stuk heg weghalen en het is daar een stuk overzichterlijker en dus veiliger.
Die keerlus is er niet alleen voor de HVC maar ook voor de overige auto`s en wat is er makkelijker om vlak voor de rotonde de Guisweg op te draaien?
En moet je weer richting spoor dan neem je gewoon de rotonde!
De fietsersoversteekplaats 5 tot 10 meter verleggen zorgt ook voor meer overzicht en in combinatie met een drempeltje wordt het veel veiliger.
er staan haaientanden beste heer Vogel. dat betekend dat auto,s stoppen moeten. Weet u het niet zeker wat een fiets gaat doen.? Ho stop en wacht. ja ik woon daar rijd auto, en fiets , met en zonder ondersteuning. de auto,s zijn het grootste probleem in de spits die u benoemd.
Beste Redactie,
Deze problemen doen zich na de nieuwe inrichting niet alleen daar voor...helaas is het op de oversteek van de Dr Jan Mulderstraat/ Wezelstraat bijna dagelijkse kost, Fietsers/ brommers of fietsers/ fietsers botsen daar nog net niet dagelijks tegen elkaar, soms met heftig letsel omdat er tegenwoordig ook geen normale fiets meer te bekennen is dus meer impact bij botsing, maar allemaal electrisch, ik kan het weten omdat ik precies daar woon...en menig gevallen persoon terzijde sta en het is niet altijd na een glaasje water om bij te komen opgelost.
Vaak is er meer schade maar er word niets mee gedaan..
De snelheidslimiet op de Guisweg is 50 echter houd niemand zich hieraan het lijkt regelmatig wel een race baan onverantwoord niemand houd zich hieraan en zowel gemeente als politie vind het kennelijk niet de moeite om zich hier mee bezig te houden...
Fietsers kunnen zelfs van vier kanten aankomen. Het is echt een rotpunt. Tel daar nog eens bij op dat het überhaupt een stuk lastiger is geworden om de wijk nog uit te komen en er zeker tijdens de spits files staan. Die waren er niet voor de komst van de rotonde.
Ik kom toch regelmatig op deze rotonde en zie vooral koekblikrijders die niet op of om kijken, geen knipperlichten gebruiken en bijna altijd haast hebben. En het is dus zelden dat een fietser, in welke hoedanigheid dan ook, een koekblik aanrijdt. Misschien toch maar wat drempeltjes voor de rotonde en 30km/h vanaf het spoor.
Beste Boonstra , ik woon daar fiets daar, en rij daar met de auto. Tussen 8 en 9 is het heel erg overzichtelijk druk en dat is nog vriendelijk uitgedrukt. Het is voor een automobilist niet te overzien welke kant een snelle fietser op gaat, kennelijk rijdt u geen auto of komt u daar op andere tijden.
Ja dat weet ik, alleen is het gewoon zo dat de meeste ongelukken niet op die tijd gebeuren. Ja iedereen heeft haast om de wijk uit te komen en dan zijn die vervelende fietsers maar tot last. Maar als het auto's zouden zijn geweest vanaf het spoor dan was het oponthoud precies zo geweest . Het hele onveilige is vooral het verkeer wat de wijk in wil. Rijden veelal te snel en kijken niet goed of er een tweewieler in zicht is. En kon je niet stoppen reed je dus te snel. Datzelfde is bij de oversteek aan het andere eind het geval allemaal haast en die fietsers zitten in de weg.
er staan haaientanden beste heer Vogel. dat betekend dat auto,s stoppen moeten. Weet u het niet zeker wat een fiets gaat doen.? Ho stop en wacht. ja ik woon daar rijd auto, en fiets , met en zonder ondersteuning. de auto,s zijn het grootste probleem in de spits die u benoemd.
Dan zie jij meer dan ik.
Ik kom daar ook regelmatig op de fiets en soms ook met de auto en het zijn lang niet altijd de automobilisten die voor gevaarlijke situaties zorgen!
Ook fietsers en vooral die snelle, zie ik regelmatig capriolen uithalen.
Laten we het qua schuldvraag op fiftyfifty houden.
In het verkeer is het nog altijd zo dat je voorrang moet verlenen en het niet mag nemen en aangezien een fietser een kwetsbare verkeersdeelnemer moet die extra opletten!
En ik vind nog altijd dat ze de voorrangsregeling bij rotondes en kruisingen weer moeten omdraaien en dat fietsers voorrang moeten verlenen.
Die vermaledijde fietsersbond zal daar wel weer op tegen zijn maar om het verkeer veiliger te maken moet je niet alleen naar de automobilist kijken.
En wie is ook alweer de wethouder van verkeerszaken? Is dat niet éne Gerard Slegers, u wel bekend?
Dit wordt al jaren gevraagd. meldingen zijn vorige week weer allemaal verwijderd door de gemeente. op de kaart meldingmaken is het weer maagdelijk groen ipv een rode golf van meldingen van doe er iets aan.
Eens met het bovenstaande.
Niet luisteren naar de bewoners maar naar de on deskundige in het hoge groene gebouw.
De Dementie van de Gemeente neemt ernstige vormen aan. Vanaf het moment van de plannen van herinrichting van dit stuk weg, Guisweg/ Mulderstraat, hebben bewoners hun vraagtekens geuit mbt veiligheid en functionaliteit.
De projectleider had de wijsheid . Vanaf het eerste moment is het een ramp. Er wordt gemeld gemeld en gemeld.
het enige wat er gebeurt is de meldingen wegdrukken en geen actie ondernemen.
Hoe gaat het als straks de Bannehoven, plan Tamboerijnhof en godbewaarme de hockeyvelden klaar zijn en deze mensen ook nog met hun vervoersmiddelen over deze plek gaan rijden.
Die mini rotonde aan de zuidkant voor fietsers is ook erg onduidelijk. (=keerpunt auto's oid)
Juist!! U slaat de spijker op zijn kop. Ik rijd hier bijna dagelijks en heb 1 x een bijna aanrijding met een motorrijder gehad die nog even snel de rotonde opkwam en mij links wilde voorbij steken. Ik rijd in een bestelauto en weet dat ik, vooral bij rotondes, goed moet kijken. ik heb er geen moeite mee met deze rotonde maar zie andere weggebruikers soms vreemde capriolen uithalen..... zowel snel- als langzaam verkeer.
Nog 1 keer een kruispunt of weg is NOOIT gevaarlijk, de gebruikers die maken het gevaarlijk
De oude situatie was veel beter en veiliger, je kunt inderdaad komende vanaf het spoor als je rechtsaf wilt, niet goed zien wat er aan komt door de mooie bossages en bomen. Maarja, rotondes zijn in de uitverkoop lijkt het, en worden per definitie als 'beter' beschouwd dan kruispunten met of zonder verkeerslichten.