We zijn doorgaans niet lui en vaak niet moe. Maar tijd is een dingetje. Graag besteden we die aan het brengen van zoveel mogelijk nieuws. Een mailbox die goed gevonden wordt is daarbij van grote waarde, maar sommige persberichten (eigenlijk best veel) vreten onnodig veel tijd.
Het lijkt zo eenvoudig. Je zou kunnen zeggen: wie wat waar hoe en waarom erin, quote, foto, 06… en klaar is Kees. Helaas. Ook bij De Orkaan krijgen we persberichten waar niet in staat waar iets is, met niet werkende links, een 06 die niet wordt opgenomen, een gejatte foto, ontbrekende informatie of zodanig geschreven of verstuurd dat het onbruikbaar is.
We geven daarom, voor jou en voor ons, 13 tips. Daarmee komen we een heel eind:
13 Orkaan-tips
- Waar en hoe laat? Het ‘wat’ staat er meestal wel in, check of dat ook geldt voor tijd en plek (en prijs).
- Lever bruikbare foto’s aan: voor de website ‘liggende’ foto’s die minstens 1024 pixels breed zijn (geen wazige mini-foto’s). Voor print-media is een hoge resolutie noodzakelijk.
- Lever foto’s los bij het persbericht aan, dus niet in een Word-file geplakt of als onderdeel van een pdf.
- Geef de foto een naam ‘Annie Koekenbier 100 jaar’ en dus niet DSC30227tf.
- Foto’s moeten rechtenvrij zijn (dus niet van één of andere site geplukt).
- Vermeld erbij als de credits (naam fotograaf) vermeld moet worden.
- Vermijd gezwollen taal, dus laat ‘uniek, eenmalig, prachtig, indrukwekkend, wonderschoon, geweldig, baanbrekend’ zoveel mogelijk weg.
- Vermijd ook HOOFDLETTERS (behalve aan het begin van een zin).
- Lever de tekst in de mail of als bijgevoegd Word-bestand aan. Dus niet in pdf of ‘Pages’ en zeker niet als een plaatje (alleen affiche is niet genoeg).
- Controleer links – werken ze?
- Ga niet zeuren: ‘wij zijn afhankelijk van gratis publiciteit’, ‘deze reclame is belangrijk voor ons’.
- Hou het zakelijk, controleer op spel- en schrijffouten en deel de tekst in alinea’s in. Doe zelf een suggestie voor de kop.
- Stuur geen persberichten aan media waarvan je zeker weet dat ze het toch niet gaan plaatsen (geen lokaal nieuws in landelijke media en andersom ook niet).
Deze tips gaven we je graag. Als jij tips voor ons hebt mail dan naar: info@deorkaan.nl