Een dag na storm Poly, op 6 juli, maakte Zaanstad bekend “met man en macht aan het werk te zijn om alle afgebroken takken en omgewaaide bomen op te ruimen. Dit duurt zeker nog meerdere dagen.” Dat bleek te optimistisch, een week na de storm – op 12 juli – werd die boodschap bijgesteld: “We zijn nog volop bezig met het opruimen van de schade van de storm Poly. Dat duurt nog zeker enkele weken.”
Orkaan-lezers die de gemeente belden over een geblokkeerde invaliden-parkeerplaats kregen iets anders te horen: “er is heel veel schade en het kan wel maanden duren voordat we alles hebben opgeruimd”.
De invaliden-parkeerplek in de Zeemansstraat in Zaandam ligt vol met takken en is sinds de storm onbruikbaar. Na het eerste antwoord van de gemeente heeft één van de buurtbewoners de takken verplaatst zodat de parkeerplaats weer bruikbaar was.
Maar omdat er een dag later groenafval werd gedumpt (“van een boomsoort die niet In de Zeemansstraat groeit” aldus de scherpe buurtbewoners) werd dat opnieuw bij Zaanstad gemeld, de invaliden-parkeerplaats was daardoor onbruikbaar geworden, maar de reactie was gelijkluidend: ” het kan wel maanden duren”. De buren worden er niet blij van maar “verdrietig en eigenlijk ook boos. Wat een minachting voor de mensen die deze plek nodig hebben.”
We hebben wethouder Wessel Breunesse (openbare ruimte) om een reactie gevraagd (we snappen overigens best dat alles niet meteen opgeruimd kan worden, er is enorm veel schade aangericht).
UPDATE, de gemeente laat weten:
“De invalidenparkeerplaats wordt deze week leeggehaald. De aankomende weken zullen we deze problemen zoveel mogelijk aanpakken. Storm Poly is buitenproportioneel gebleken. We hebben veel mankracht ingezet om de bomen/takken op te ruimen. Het gaat om een groot aantal meldingen. De meldingen met de hoogste prioriteit willen we binnen week of 2 à 3 weken oplossen. Hieronder valt bijvoorbeeld de geblokkeerde invalidenparkeerplaats.
Daarnaast zijn er meldingen met minder prioriteiten. Dan gaat het bijvoorbeeld om takken die niemand in de weg liggen, maar uiteindelijk wel opgeruimd moeten worden. Het afhandelen van dit soort meldingen kan inderdaad nog een aantal maanden duren.”
Lees ook:
Door Piet Bakker. Bron: mail van buurtbewoners (ook hun foto’s) en de website van de gemeente, eerder nieuws op De Orkaan.
via de Orkaan wil ik de mannen bedanken die het 5-hoekpark van omgehakte bomen, takken, boomstammen etc na Polystorm hebben verlost. jullie verdienen een PLUIM. Wij (bezoekers 5- hoekpark) kunnen weer wandelen, sporten, trimmen etc
Toch leuk hoe al die klagers naar de Gemeente wijzen . De gemeenten die vooral minder ambtenaren moesten hebben en waar dus de afdeling Groen als eerste sneuvelde. En nu het grove werk gedaan door, Groenvoorzieners en Brandweer , achter de rug is moet er wel materiaal en volk zijn. Nu zal er best nog materiaal in het land zijn maar ook groenvoorzieners hebben vakantie of vaste klussen en dus niet zomaar weken tijd voor een gemeente. En het is niet alleen deze gemeente maar ook de omliggende .Dus je ziel in lijdzaamheid bezitten of zelf een karretje naar het vuilbordes brengen.
Precies Luit, zo is het.
Gezien de enorm hoge belastingen die aan één van de duurste gemeentes van Nederland betaald moeten worden, ja, Zaanstad, mag je daarvoor ook wel iets terug verwachten. Heel erg hard wordt er niet opgeruimd in mijn ogen. Ik rij heel Zaanstad door en zie veel wijken waarin letterlijk nog niks is opgeruimd. Schandalig!
En zeker een invalidenparkeerplaats heeft prioriteit 1. Die moet binnen 3 dagen worden opgeruimd.
Wat verwacht u dan? Dat de gemeente 50 man personeel extra in de kantine heeft zitten, om bij deze calamiteit (want dat was het) direct de weg op te gaan? Alle wegen in Zaanstad waren binnen enkele dagen na de storm weer goed en veilig zonder obstakels bereidbaar. Dat werd direct aangepakt. Deze plantsoenmedewerkers hebben dit gedaan buiten hun normale werkzaamheden om. Commentaar geven en roepen vanaf de zijlijn is oh zo makkelijk. En ja er zijn uitzonderingen en inderdaad die invalideparkeerplek verdient niet de schoonheidsprijs.
Volgens mij zijn er zat knijperauto's die de takken die op straat liggen kunnen op knijpen en naar een aangewezen plek kunnen brengen. Zaanstad moet alleen inhuren dan. En ik heb persoonlijk het gevoel dat dat niet aan de orde is, omdat ze de hand op de knip willen houden (dit gevoel heb ik)
Tuurlijk Huib, jij snapt het helemaal....niet "Volgens mij hebben ze knijperauto's zat.. en hoeven ze alleen maar personeel in te huren...." Welkom in 2023 waar ieder zichzelf respecterend bedrijf zich geen raad weet waar ze het persneel vandaan moeten halen. Maar mijnheer Huib Fris heeft de oplossing.
Zowaar zijn de takken opgeruimd. Toch wel prettig!
@ Hans beetje vijandig berichtje. Uit ervaring weet ik dat er ondanks de drukte gerust wel wat te regelen valt. Helemaal het inhuren van zo'n knijperauto. Ik heb er namelijk wekelijks één nodig op het werk. Ook al is personeel moeilijk te krijgen. Helaas is dat momenteel het geval in veel vakgebieden.
Hier sluit ik me bij aan! Wat te denken van het 5-hoekpark! WEER het onder-geschoven kindje van Zaanstad
Een grote puinhoop! Niets maar dan ook niets gedaan. Overal bomen/takken etc. , En wat aan opruimen/opschuiven van takken is gedaan door de wandelaars cq trimmers zelf .
In onze straat is het nog steeds een puinhoop. Het enige dat is gebeurd in al die tijd is dat de enorme boom die op een toegangshek van Oostergouw hing na weken de stoep volkomen te hebben geblokkeerd in een paar grote stukken is gehakt en in het gras is gelegd. Voor alle 'aanpakkers': de gemiddelde leeftijd van onze buren is zeer bejaard, men heeft evengoed de enorme takkenbossen van de stoep op het gras gesleept en geveegd, maar versnipperen is hier onbegonnen werk en het lijkt hier nog steeds een chaos....
Als ik om mij heen kijk is er echt heel hard gewerkt om zoveel mogelijk op te ruimen. Natuurlijk moeten er prioriteiten worden gesteld. Op mijn mail dat er een grote tak gevaarlijk boven een wandelpad hing kreeg ik ook van de gemeente te horen dat er te veel andere zaken eerst moesten gebeuren.
Maar na nog meer klachten was er een voortschrijdend inzicht dat dit toch echt gevaarlijk was en heeft de brandweer de takken verwijderd.
Dank dus in dit geval aan de heer en dame die de gevaarlijke situatie hebben verholpen.
En zelf de handjes uit de mouwen steken? Hier in Koog hebben sommige bewoners de handen ineen geslagen en zijn samen bezig geweest om de takken op te ruimen. Uiteraard kan dat alleen wanneer je physique dit toelaat maar kom op, alleen maar klagen helpt ook niet. De gemeente doet zijn/haar best om alles weg te krijgen. Zeur dus niet zo.
Juist ! Hebben wij in Wormerveer ook gedaan.
De groenvoorziening is met man en macht bezig om eerst de takken te verwijderen waar men gevaar loopt. Ook oppassen voor loshangende grote takken!
Overigens geschrokken van de impact van deze 2 uur durende zomerstorm en veel bomen staan nu al in de herfst modus. Ongekend.
hier in Assendelft/Saendelft. fietspaden met grote hoeveelheden omgevallen bomen en takken. grote loshangende takken die bij een beetje harde wind nog kunnen losraken. het is weliswaar aan de kant geschoven maar regelmatig schuiven er weer takken terug zodat je in het donker alsnog je nek breekt.
Hier is nog niets verwijderd door de Gemeente.
Wel zien wij de groenvoorziening de stukjes gras tussen de takken kortwieken gemeentelijke heggen snoeien en grasrandjes afsteken.
Verder geen activiteiten die mijns inzien erg zinvol kunnen zijn.
Goh, ik woon ook in Assendelft en zie toch hele andere dingen, dan jij hier verwoordt. En nee, nog lang niet alle stormschade is opgeruimd.
Graag wil ik n.a.v. dit artikel Zaanstad juist een groot compliment geven over hoe voortvarend veel takken en bomen al zijn opgeruimd. Niemand heeft zoveel stomschade aan zien komen. Zaanstad moet met de bestaande capaciteit aan personeel heel veel extra opruimwerkzaamheden verrichten. Als je dan bedenkt, dat ook bij Zaanstad het vakantieperiode is en ook de gemeenteambtenaren met vakantie gaan, dan vind ik het juist des te bewonderenswaardig hoeveel er inmiddels al opgeruimd is.
Een geblokkeerde invalideparkeerplaats is naar mijn mening dan ook een exemplarisch voorbeeld en zeker zeer vervelend. Maar bedenk ook eens hoeveel werk er al verricht is na de storm. ZAANSTAD HULDE !
Hans, je moet de gemeente geen veer in haar kont steken want het is ronduit schandalig hoe traag het allemaal gaat!
Ambtelijke molens malen langzaam, dat is algemeen bekend maar overal in de stad ligt het nog bezaaid met takken en complete bomen.
4 weken na de storm mag je verwachten dat het meeste , zeker op hinderlijke plaatsen, wel is opgeruimd maar niets is minder waar.
Het is een kwestie van een aantal knijperauto`s inhuren en de troep opladen en naar een locatie brengen waar het versnipperd kan worden want de takken zullen we de bio-centrale ingaan.
Zo snijdt het mes aan twee kanten, de takkenzooi wordt opgeruimd en de gemeente hoeft veel minder houtsnippers in te kopen.
Beste Bert, en jij denkt dat ze bij Zaanstad zo'n 50 man extra in de kantine hebben zitten, om zomaar even snel alles op te ruimen na een zo'n grote landelijke calamiteit, waarbij het hele land plat heeft gelegen en ik weet niet hoeveel duizenden bomen zijn omgewaaid. En ook de gemeentewerkers met schoolgaande kinderen zullen nu net als jij en ik ook graag op vakantie willen gaan deze periode. Denk eerst eens na, voordat je commentaar geeft, of ga zelf helpen met opruimen.
Hans reageert wel erg fanatiek als het niet met hem eens bent en dan nog zeggen dat hij op geen enkele manier is verbonden met de gemeente Zaanstad, dus dan zal hij ook wel geen inwoner zijn.
Knijperauto's en personeel kun je inhuren als de gemeente zelf onvoldoende personeel heeft.
En ik heb al geholpen met opruimen, mijn hok met brandhout ligt vol!
Beste Bert, ik ben al jaren een tevreden inwoner van Assendelft, maar ik begrijp dat de gemeente niet zomaar duizenden euro's belastinggeld extra gaat uittrekken om personeel en materieel in te huren om niet urgente situaties, als overblijfsel van de storms, op te ruimen. De meeste gevaarlijke situaties in Zaanstad zijn opgeruimd. Als inwoners nog situaties kennen die niet opgepakt zijn, meld het dan bij Zaanstad slim melden. Ik vind mijzelf niet fanatiek, maar ik kan slecht tegen gejammer en gemopper op instanties, zonder eerst vooraf zelf iets proberen daaraan te doen.
Helemaal mee eens, en in dit geval gaat het zo te lezen om een invalidenparkeerplaats die geblokkeerd raakte doordat bewoners er hun groenafval dumpten, dat heeft dan toch eigenlijk niets met de gemeente te maken? Maar is een asociale actie van enkele bewoners. Zij hadden hun groenafval daar niet mogen dumpen. Misschien kunnen ze het zelf ook weer weghalen dan?
Goede reactie Hans! En nee, ik werk ook niet voor de gemeente maar vind ook dat de gemeente hard zijn best doet!
wiens brood men eet?
Ik ben noch ambtenaar, noch op wat voor manier dan ook verbonden met de gemeente Zaanstad.