Amsterdam wil uitbreiden. Een cruiseterminal in de Noorder-IJplas, grenzend aan de Achtersluispolder, en woningbouw in het westelijk havengebied. 

Voor de nieuwe ‘Haven-Stad’ zijn drie scenario’s uitgewerkt. In het meest verstrekkende plan wordt sneltram 26 – nu tussen IJbrug en Amsterdam CS – naar Zaandam verlengd via de Hemweg.

Op onderstaande kaartje geven gebieden 7A en 7B (Noorder-IJplas) de plek aan waar de nieuwe cruiseterminal moet komen. De woningbouw in Haven-Stad is aan de andere kant van het Noordzeekanaal gepland.

De huidige plannen gaat t/m de Houthavens (gebied 10). In een tweede scenario ligt de grens bij de de Mercuriushavens (gebied 9A en 9B). De meest extreme oplossing is bouwen tot de A10 (gebied 8, de Vlot- en Coenhaven).

havenstad

De nieuwe Haven-Stad blijft dus achter de A10. Maar voor de OV-verbindingen betekent de uitbreiding wel een verandering van plannen.

Het ’traditionele’ idee over een metro of sneltram naar Zaanstad ging uit van een verlenging van de nu in aanbouw zijnde Noord-Zuidlijn via de Achtersluispolder naar Zaandam.

Bij de nieuwe plannen komt er alleen “een nieuwe hoogwaardige busverbinding tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad (Noordtangent)” als scenario’s 1 of 2 worden uitgewerkt. Er komt wel een nieuwe sneltram-verbinding maar die blijft in Noord.

Maar als scenario 3 (bouwen tot de A10) het einddoel wordt is “een verlenging van sneltram 26 komende uit IJburg” via het Hemwegtracé de gedroomde oplossing.

De zwarte stippelljn is de verlengde lijn 26 naar Zaandam (niet eindigend bij station Zaandam overigens maar rechtsaf over Den Uylbrug naar Zaanstad-Noord). De groene lijn is de bus van de Noordtangent. (klik voor grotere versie).

ov-amsterdam-scenario-3