Alles duidt erop dat 2024 het jaar van Het Grote Bouwen wordt in Zaanstad. Aan het eind van 2023 werden er in snel tempo bestemmingsplannen ingediend en goedgekeurd, er werden vergunningen gegeven en de grond werd bouwrijp gemaakt. Op tientallen plekken in de streek vliegen de sloopkogels, draaien kranen, graven de graafmachines en wordt er geheid en gemetseld.
Tussen Mahoniehout en Houtveldweg komt een van de grootste woningbouwprojecten van Zaandam: Zaanse Helden. Stebru en Impact Vastgoed ontwikkelen 607 nieuwe woningen, verdeeld over tien torens. In het eerste Zaanse Helden-plan (2017) ging het nog om 400 woningen maar uiteindelijk komen er 607 woningen (163 sociale huurwoningen en 457 woningen voor de vrije huur- en koopsector.)
In het plan is ook ruimte voor commercie van 1.650 m² en de mogelijkheid voor een kinderdagverblijf. Er komt een inpandige parkeergarage en een brugverbinding met de molen Held Jozua. Het Zaanse Helden-plan grenst aan het al opgeleverde woningbouwproject Burano.
Niet iedereen kan ‘inpandig’ parkeren maar kan “parkeren in de wijk tegenover Burano of t.h.v. Held Jozuapad” aldus de website waar een ‘P’ aan de Opera (tegenover de Helden) is ingetekend. Omwonenden maakten al eerder bezwaar tegen de volgens hen te laag ingeschatte parkeerbehoefte en procedeerden tot aan de Raad van State. Zonder succes. Ook voor alle andere nieuwbouw (Murano, Burano, Spoorstrip) langs de Houtveldweg zijn er volgens bewoners te weinig parkeerplaatsen. De druk op de wijk daarachter (Muziekbuurt) wordt zo groot dat daar betaald parkeren wordt ingevoerd. Maar daarmee stijgt het aantal parkeerplaatsen natuurlijk niet (in Zaanstad hebben 100 huishoudens gemiddeld 98 auto’s – lease-auto’s, bedrijfsauto’s en auto’s met buitenlandse kentekens niet meegerekend).
Behalve parkeerproblemen is er een ontsluitingsprobleem: de busbrug gaat voorlopig in de spits niet open, en een ontsluiting onder of over het spoor – aansluitend op de Vincent van Goghweg – wordt alleen maar onderzocht (en via onderzoek kan je niet rijden). De enige ontsluiting in de spits is de Houtveldweg in zuidelijke richting.
De eerste huurwoningen worden naar verwachting eind juni 2024 opgeleverd. De koopwoningen moeten begin 2025 klaar zijn.
Het is niet het laatste project in de wijk. Ook projecten De Tijdgeest (ruim 300 woningen) en De Stelling Heldin (450 woningen) zijn nog in ontwikkeling.
Door Piet Bakker. Hier meer over Zaanse Helden.
Natuurlijk moet er gebouwd worden, maar tussen molen en station zijn/komen 1500 appartementen, wat een toename is van zo'n 40% van het aantal woningen in Westerwatering (3468). Zonder extra voorzieningen of infrastructuur en met een minimaal aantal parkeerplaatsen.
Even los van het parkeren en de ontsluiting: dit is over 30 jaar een ghetto.
Architectonisch is het daarnaast een schande want alles is veel en veel te dicht op elkaar geplaatst en er is gekozen voor grauwe blokkendozen.
Zaanstad blijft dezelfde fouten maken: er wordt stedebouwkundig gekozen voor de allermakkelijkste oplossing waardoor de stad blijft ogen als een zooitje. Jammer, want het potentieel is enorm. De plek en deze wijk hadden beter verdiend.
Fijn dat er woonruimte komt voor veel mensen. Vreselijk dat er onvoldoende is nagedacht over het autoprobleem (bezit en mogelijkheid tijdens de spits de wijk te verlaten) Zou er persoonlijk niet willen wonen, staat mij veel te dicht op elkaar en er zit geen sprietje groen tussen.
ik woon er en parkeren is nu al moeilijk....en de busbrug is nog steeds dicht.....
Ik ben dan ook op zoek naar een andere woning met wat meer groen. het wordt onleefbaar zoveel mensen op een kluitje
We hebben de afgelopen 35 jaar vele argumenten aan moeten horen om de busbrug NIET te openen . Deze keer is het de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied die de uitstoot van stikstof te hoog vind voor een klein deel van het Natura 2000 gebied Westzanerpolder. Van de 168 uren die er in een week zitten is de busbrug 10 uur gesloten, alsof dat het Natura 2000 gebied beschermd.
Was diezelfde Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied maar zo goed voor de mensen in de omgeving ipv een paar rietstengels en plantjes.
Bij zuidenwind ademen we alle troep uit het havengebied (oa Amsterdamse) in waar schepen dag en nacht hun eigen energie moeten opwekken met diesel aggregaten.
Bij zuidwestenwind waait de zwarte stof uit de opslag aan de overkant van het Kanaal (Ruigoord) door de wijk. (zie de zwarte gevels van vele woningen)
Bij westenwind ontvangen we gratis de troep uit de hoogovens (Tata)
De gemeente incl Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied heeft vervolgens geen enkel probleem met het volbouwen van het gebied aan het Noordzeekanaal met enorme logistieke centra waar dagelijkse honderden (diesel) vrachtauto's af en aan rijden. Ook dit gebied grenst aan Natura 2000 gebied Westzanerveld . Maar ja daar verdien je als gemeente geld aan en aan de opening busbrug niet!!!!!!!!!!!!!!!
Wat eerder vergund is, is moeilijk in te trekken. Als de overheid eerder afgegeven vergunningen intrekt, is het geen betrouwbare overheid. De vergunning om over busbrug De Binding te mogen autorijden buiten de spitsen is al héél lang geleden afgegeven. De provincie kan, vanwege de nabijheid van Natura 2000- gebied Polder Westzaan, voor autorijden over De Binding in de spitsen, geen natuurvergunning verlenen. Als voor busbrug De Binding nu een vergunning zou worden aangevraagd voor autorijden buiten de spitsen, zou de vergunning niet verleend worden. Het Natura 2000- gebied Polder Westzaan is er namelijk slecht aan toe.
Als de overheid de afgelopen 35 jaar betrouwbaar was geweest dan was de busbrug op dit moment 24/7 open met een weg dwars door westerkoog (de Westerkoogweg). De fundering voor die weg is nu gebruikt voor gebouwen zoals oa de Prinsenstichting. Maar omdat daar toentertijd een hoge (betrouwbare) ambtenaar woonde is dat plan tegengehouden.
En ik zou graag begrijpen hoe dan al die nieuwe, en nog te bouwen, logistieke centra wel een vergunning krijgen. Deze liggen heel dicht bij de Westzanerveld/polder. De bouw, en al het vrachtverkeer, stoot duizenden malen meer stikstof etc uit dan een paar uurtjes extra geopende busbrug. En met een voornamelijk zuidwesten wind eindigt de verontreiniging zeker in de westzanerpolder. Dat in tegenstelling met de busbrug, met diezelfde windrichting waait het langs de Westzanerpolder. Kortom wie is hier (on)betrouwbaar ?
Op 19 mei 2003 heeft de Nederlandse regering een lijst van 141 gebieden aangemeld als speciale beschermingszone, oftewel habitatrichtlijngebieden. Daarnaast waren er al vogelrichtlijngebieden aangewezen. Alle Vogel- of Habitatrichtlijngebieden zijn geselecteerd op grond van het voorkomen van soorten en habitattypen die vanuit Europees oogpunt bescherming nodig hebben. In ons land zijn 161 gebieden aangewezen, waaronder Polder Westzaan. Eerste Nederlandse Natura 2000-gebieden zijn in 2007
definitief aangewezen. In totaal zijn er tot en met 2019 161 gebieden aangewezen. Polder Westzaan werd in 2013 Natura 2000- gebied, met de speciale bescherming die erbij hoort. In 2010 ging de busbrug beperkt open, dus open behalve in de spitsen. Vanaf 2014 waren er plannen om de busbrug permanent open te stellen, maar toen was Polder Westzaan dus al Natura 2000- gebied.
Mooie geschiedenis les maar nu weet ik nog niet waarom momenteel het gehele Noordzeekanaal gebied volgebouwd kan worden met logistieke centra.
Nagenoeg alles wat naast de gevangenis gebouwd wordt/is gebouwd is van na de Busbrug soap. Dus ik snap al die verhalen over 2 maten heel erg goed. Wat nu de grond in gaat voor Loders is onlangs vergund.
Het is inderdaad ingewikkeld. Als het gaat om natuurvergunningen wordt er gerekend met - bijvoorbeeld - eerdere stikstofuitstoot. Er mag dan bij nieuwe projecten stikstof worden uitgestoten, maar 30% minder dan ooit werd vergund. Maar er kan ook weer afgeweken worden. Zo is er de ADC- toets (die de gemeente Zaanstad laat doen om het project Guisweg mogelijk te maken). In dat geval kan er eigenlijk geen natuurvergunning worden afgegeven, maar kan daarvan worden afgeweken als er geen andere alternatieven zijn, als er sprake is van dwingende redenen van groot openbaar belang en als de nodige compenserende maatregelen worden getroffen om te waarborgen dat de algehele samenhang van Natura 2000 bewaard blijft. In het geval van bouwen op HoogTij is er blijkbaar geen zorg dat de natuur in de drie Natura 2000- gebieden in/rond Zaanstad verslechtert door het bouwen daar. En dan is er nog de bouwvrijstelling, die weliswaar niet meer gebruikt mag worden, maar de Raad van State heeft in 2022 vastgesteld dat per (bouw)project onderzoek moet worden gedaan naar de mogelijke gevolgen van de uitstoot van stikstof. Duidelijker kan ik het in een (kort) antwoord niet uitleggen.
Het kan niet alleen niet korter uitgelegd worden, het valt niet uit te leggen ! De bebouwing op Hoogtij en het daarbij komende vrachtverkeer geeft niet een beetje meer uitstoot het gaat om duizenden malen meer. En met de gemiddeld heersende windrichting gaat dat recht over het Natura2000 gebied. En dat is bij de busbrug totaal niet het geval, het waait langs het Natura 2000 gebied.
Kortom wel zakken vullen maar geen tweede ontsluiting Westerwatering.
Zaanhattan ... maar dan met te weinig parkeerplaatsen.
Hier komt gelazer van, want het gesjoemel met deelauto's en veel mensen zònder eigen auto, is een reine theorie en nooit hard onderbouwd.
Het blijft mij altijd verbazen hoeveel auto’s er per werkdag gewoon in een woonwijk blijven staan. En ja, dat zal echt verschillen van wijk tot wijk (afhankelijk van bevolkingssamenstelling en waar mensen werken). Ondanks dat je een station op kruipafstand hebt, willen mensen graag een auto voor (of in dit geval onder) de deur. De gemeente redeneert vaak bij projecten rondom het station: je hebt goed OV, dus heb je minder parkeerplekken nodig in de schaarse ruimte waar je dan ook nog zo goed een boom kan planten. Die twee belangen blijven continu botsen, ook bij het volgend project rondom het station.