Vrijdag 10 tot maandag 13 november is de Zaan ter hoogte van de nieuwe Zaanbrug volledig gestremd voor al het scheepvaartverkeer als het ‘val’ en de balans van de brug worden geplaatst.
Cees Kuypers zag de brugdelen langsvaren en maakte de foto.
Het is de laatste grote klus aan de brug. Deze maand en december worden leuningen, lantaarnpalen, verlichting, en wegmarkering geplaatst. In december wordt de nieuwe brug ook aangesloten op de Nieuweweg in Wormer en de Zaanweg in Wormerveer. Rond de jaarwisseling gaat de Zaanbrug open voor het verkeer. In het eerste kwartaal van 2024 wordt de tijdelijke brug gedemonteerd.
Op de website van de provincie wordt uitgelegd wat er tussen vrijdag 10 november (18.00 uur) en maandag 13 november (06.00 uur) gaat gebeuren:
“Het val is de klep in het wegdek dat open- en dichtgaat voor het scheepvaartverkeer. De balans bestaat uit horizontale ijzeren balken boven de brug, die het tegengewicht draagt om het val te openen en sluiten.
De vallen die geplaatst worden bestaan uit het 10 meter brede val voor het wegverkeer en 2 vallen voor het fiets- en voetpad. De 3 vallen zijn zo’n 21 meter lang. Het inhijsen van de vallen vindt plaats met een kraan vanaf een ponton op het water. Hierdoor is de Zaan ter hoogte van de nieuwe Zaanbrug volledig gestremd. Schepen moeten omvaren via Purmerend.”
Na de werkzaamheden van 10 tot 13 november blijft het nieuwe val grotendeels openstaan om het scheepvaartverkeer door te kunnen laten varen.
Door Piet Bakker. Informatie en website van project Zaanbrug (Noord-Holland). Foto: Cees Kuypers.
Typische reactie van die fietsersbond, net als kleine kinderen gaan ze janken als ze hun zin niet krijgen.
Zoals ik het allemaal zie en gelezen heb wordt het een mooie en praktische brug waar, behalve Sonja Puhl en de overige leden van de fietsersbond, verreweg de meeste mensen blij mee zullen zijn.
ik zou zeggen wacht het even af voor dat je begint met janken
Weer een kanietwaarzijn brug in de Zaanstreek. Gezien de infrastructuur voor fietsers in Wormer.
die is beter dan in Zaanstad, daar moet je overal omrijden en een snelfietspad met alleen maar asfaltstrepen, om over het winkel- en industriegebied in Zaandam zuid-west maar te zwijgen. Bij kringloop Het Goed kun je niet eens met de fiets komen. Als straks de nieuwe Zaanbrug open is, is het aan de Wormerzijde goed te doen, maar aan de kant van Wormerveer wordt het een drama als je nu ziet hoe de stroom fietsers hun weg moeten gaan.
In 2013 zagen wij als Fietsersbond het ontwerp van de nieuwe Zaanbrug.
Dit was gemaakt door de provincie NH.
Daarnaast had Ingenieursbureau Oranjewoud een eindrapport geschreven genaamd “Onderzoek fietsverbinding Wormerland-Zaanstad” (d.d. 28 januari 2013).
Omdat de brug werd vervangen, lag daar een kans voor een kwaliteitsverbetering voor het langzaam verkeer.
De conclusie uit het rapport van Oranjewoud is duidelijk. De nieuwe brug dient uitgerust te worden met een tweerichtingen fietspad aan de ene kant en een eenrichting fietspad aan de andere kant. De aansluitende wegen zouden hierop aangepast moeten worden.
Helaas hebben de betrokken gemeentes en provincie anders besloten. Gemiste kans.
Tweerichtings fietspaden moeten zoveel mogelijk vermeden worden want de meeste ongelukken tussen fietsers gebeuren op dit soort fietspaden, en ook aanrijdingen met een bestuurder van een auto gebeuren het meest bij het kruisen van tweerichtingsfietspaden. Ik snap niet dat de fietsersbond dit zou willen. Het fietspad langs de provinciale weg is zo een voorbeeld van een tweerichtingsfietspad waar het vaak misgaat, je moet juist pleiten voor eenrichtingsfietspaden, zeker nu de verschillen in snelheid hier groter zijn geworden.
Tweerichtingsfietspaden vergroten de kans op aanrijdingen tussen verkeersdeelnemers uit tegenovergestelde richting, dat klopt. Ook is de kans op aanrijdingen door automobilisten op kruisingen en uitritten aanzienlijk groter, omdat automobilisten de neiging hebben één kant op te kijken.
Maar in de polder, langs een kanaal, waar je kilometers door kan fietsen zonder kruising of uitrit is er weinig mis mee. Wel moet een tweerichtingsfietspad voldoende breed zijn voor het aanbod en daar gaat het vaak mis. Het tweerichtingsfietspad langs de N203 (ik neem aan dat je die bedoelt) is veel te smal voor de drukte. Op sommige punten slechts 3,10, dat zou minstens 4,50 meter moeten zijn.
Het aanrijdgevaar op kruisingen kun je verkleinen door zichtlijnen te verbeteren.
Anyway, met een tweerichtingsfietspad aan de westkant van de brug zou voor fietsers uit W'veer naar Wormer een gunstiger aansluiting op de Nieuweweg mogelijk zijn en als bonus de doorstroming voor automobilisten iets verbeterd worden. Dan hadden natuurlijk wel de fietspaden langs de Nieuweweg aangepakt moeten worden, want die zijn natuurlijk prut.
Geen halszaak, maar wel een punt dat men heeft laten liggen.
Niet allen de Fietsersbond ook het Ingenieursbureau Oranjewoud kwam tot deze conclusie.
Als er íets is, waar ik als fietser een hekel aan heb, dan zijn dat twee-richtingen fietspaden. En zeker bij een brug, waar na een brugsluiting van twee kanten een massa fietsers op elkaar af komen.