Johannes Visser is niet alleen winnaar van de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek 2015, hij is ook docent van het Zaanlands Lyceum en journalist bij De Correspondent.
Over het Zaanlands schreef hij voor nieuwswebsite: “Hoe een doodgewone school zijn leerlingen probeert uit te dagen“.
Visser legt in het artikel uit hoe op het Zaanlands Lyceum een ’traject op maat’ bestaat voor leerlingen die meer kunnen.
Maatwerk
80 leerlingen volgen een “Traject op Maat” (TOM) waarbij ze soms vakken extra snel doen (Latijn in 5 i.p.v. 6 jaar) of extra vakken volgen.
Over zulk ‘maatwerk’ is veel te doen. Twee adviesraden, de VO-raad en de Onderwijsraad gaven staatssecretaris Sander Dekker (VVD) tegengestelde adviezen over een Maatwerk-diploma.
Maar bij het Zaanlands doen ze het gewoon. Binnen de grenzen van de huidige wet. Leerlingen sneller vakken te laten volgen, omdat ze dat aan kunnen en zich anders toch alleen maar zitten te vervelen, is een gebruikelijk model.
YouTube
Visser laat ook leerlingen aan het woord die bijna geen docent nodig hebben, scheikunde kan je ook met YouTube leren.
In de tijd die leerlingen winnen, kunnen ze alvast andere dingen gaan doen, bijvoorbeeld aan de universiteit studeren.
Het bericht staat achter een betaalmuurtje, maar is met een beetje mazzel ook gratis te lezen, misschien via deze link of door de titel “Hoe een doodgewone school zijn leerlingen probeert uit te dagen” in te voeren in Twitter of Facebook. En als je de Correspondent leuk vindt, gewoon lid worden.)