Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, KvK, Apple, credit-cards, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.
Deeltje 14 in deze serie. We hadden snel in de gaten dat dit niet deugde. We zijn namelijk helemaal geen T-mobile klant. Dus we hoeven niks te controleren. Maar zo’n mail wordt natuurlijk naar tienduizenden adressen gestuurd, en daar zitten genoeg klanten van T-mobile tussen.
De tweede aanwijzing is de afzender. Een mail-adres van een website die in Afghanistan is gevestigd. Niet doen dus.
Gelieve vooral niet te reageren.
Phishing-pogingen kunnen gemeld worden bij de Fraude-helpdesk.
Een duidelijke poging tot phishing (het ontfutselen van bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing
- Credit Card-phishing
Door Piet Bakker. Afbeeldingen uit phishing-mail.
Als ik de mail niet vertrouw dan gaan ik eerst naar de oficele side,staat daar niets dan ben ik er klaar mee.
Mails waarom ik niet gevraagd heb rechtstreeks naar de prullenbak en gelijk lege.
Soms laat ik de virusscener er ook nog over gaan.