Lang hebben we geaarzeld. Zou het echt lukken om station Zaandijk Zaanse Schans in 2018 de ‘internationale allure’ te geven die ProRail beloofde?
De deadline was juli 2018 en na een lange aanloop lijkt het nu toch te lukken. Eind juni zagen we al hoe er gewerkt werd en recente foto’s van Edde Beket tonen aan dat vloer, wanden en trappen er inderdaad tiptop uit gaan zien.
We hielden afgelopen maanden de vinger aan de pols van het station dat door toeristen naar de Zaanse Schans de eerste kennismaking met de Zaanstreek was. Ze waren niet echt onder de indruk.
De door ProRail beloofde ‘internationale allure‘ werd danig gedwarsboomd door het slechte weer en problemen met de aannemer.
Eind 2016 kreeg het station de nieuwe naam en in 2017 werd begonnen met de metamorfose…
Internationale alure....Ik stel mij daar toch iets heel anders bij voor.
Wat meer dan een nieuwe trap en vloercoating in elk geval....
Heb ik ook gezien, degenen die het bedenken en laten plaatsen zeker nog niet, dan was er wel een betere plek gekozen.Het heeft tijd nodig zullen we maar denken.
Het begint nu eindelijk ergens op te lijken: De coating is zo goed als klaar, vanmorgen waren de rood-witte afzetlinten verdwenen. Het geheel ziet er nu al een heel stuk netter uit. Nu maar zorgen dat het zo blijft.
Enige bijkomstigheid wat ik afgelopen Zondag nog kon zien: door de plaatsing van het grote overzichtsbord links naast de uitgang aan de Stationsstraat ontstaan er opstoppingen boven aan de trap als de trein uit Amsterdam weer eens een paar honderd toeristen uitgespuwd heeft.
Helemaal eens met de laatste opmerking. Wat doet dat bord daar eigenlijk? Het is een overzichtskaart van de hele Zaanstreek, maar de toeristen ter plaatse zijn vooral geïnteresseerd in hoe ze zo snel mogelijk op de Schans kunnen komen. Een bord als dat hoort thuis bij de VVV. De stationstunnel is overigens mooi opgeknapt - maar is het werk nu klaar? Ik heb nog wel wat kritische kanttekeningen, en dan met name over de bijna onzichtbare mozaïeken...