Volgens RTL Nieuws komt het kabinet binnenkort met een verbod op het bezit en gebruik van opvoersetjes voor elektrische fietsen. Dat betreft in de praktijk vooral de fatbike die vaak met een gashandel en opvoerset wordt uitgerust*.
De maatregel lijkt een reactie op de brief van november 2023 die ruim 40 verkeerswethouders (waaronder Gerard Slegers van Zaanstad die ook namens de andere gemeenten in de Vervoerregio sprak) waarin gevraagd werd om een verbod van de verkoop van opvoersetjes voor fatbikes.
Ook pleitten de verkeerswethouders voor het instellen van een minimumleeftijd voor het gebruik van e-bikes, waaronder fatbikes. Dat lijkt er voorlopig niet van te komen. De reden is dat een verbod op het bezit van een opvoersetje eenvoudig in de wet is te regelen. Voor gewone scooters en brommers is dat ook al het geval.
Bij e-bikes (en dus ook fatbikes) was het gebruik wel strafbaar maar het bezit niet. Een fatbiker die in het zicht van de politie de gashandel uitzette, was niet in overtreding, dat gaat dus nu veranderen. Als zo’n setje op je bike zit ben je strafbaar. Nu zijn deze setjes nog steeds legaal te koop.
Wie op een opgevoerde fatbike rijdt, is overigens op meer terreinen strafbaar. In feite rijd je op een brommer en moet je ook een helm dragen, 16 zijn en een brommerrijbewijs hebben. Wie harder dan 25 rijdt, is ook in overtreding. Ook ben je niet verzekerd.
Het handhavingsbeleid in Zaanstad was tot dusver terughoudend, fatbikers die in overtreding waren kwamen er in veel gevallen vanaf met een waarschuwing. De fatbike werd ook niet in beslag genomen.
* Hoe herken je een opgevoerde fatbike? Als die harder gaat dan 25 km (dus behoorlijk harder dan gewoon doorfietsen) en als de bestuurder zijn (m/v) benen niet beweegt.
Door Piet Bakker. Bronnen: RTL Nieuws en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: Michel Schermer.
gewoon e-bike vanaf 16 met fietshelm verplicht en alle e- bikes controleren op de rollerbank en bekeuren indien nodig.
max snelheid fiets op spierkracht 25 boven de 25 km bekeuren.
e-step 16 jaar met helm en registratie plaatje toestaan harder dan 25 400 euro bekeuring.
gewoon stoppen met naar elkaar te wijzen kijk naar jezelf.
In Assendelft (Saendelft) rijden ze vaak op de fiets/wandelpaden ze scheren rakelings langs je kinderen en ze zijn niet verzekerd.
opvoeren is van alle tijden idd. maar we praten hier over kinderen soms onder 12 jaar. waar zijn de weldenkende ouders? ik bedoel wie laat zijn kind van 12 samen met neefje achterstevoren achterop met 40kmpu naar school denderen? ik zeg het gaat thuis al helemaal krom. dit zijn precies de ouders als je ze hier op aanspreekt dat je nog een grote bek kan krijgen ook.
zoals vroeger opgevoerd in de schredder
Nederland is betutteling heel erg hier kan niks mensen zeuren overal over
wacht maar tot je zelf wordt aangereden dan piep je wel anders
betutteling?
mijn moeder van 88 ligt in het ziekenhuis door zo'n randdebiel op z'n fatbike daarna is ,,mijnheer,, ervandoor gegaan
voor mij ben je zowiezo een loser op zo,n ding
ik denk, als jij een keer rechtsaf slaat, met een fietspad rechts naast je, en denkt dat het kan, maar een fatbike met 50 over het fietspad komt en dan in je flank boort, je wel anders praat.
Zag het kortgeleden gebeuren.
De automobilist had wel gekeken maar niet verwacht dat die fatbike zo'n enorme snelheid had. Ik denk 2 keer zo snel als toegestaan. 2 jochies van 14 jaar op dat ding. zonder helm.
Als ze de kop kapot hadden gehad, dan zouden de ouders het waarschijnlijk niet "over gezeur in Nederland " hebben...
in Amsterdam rijden snotapen van 10 jaar maar ook volwassenen op fatbikes die 35-40 kilometer per uur gaan zonder noemenswaardige spier inspanning. Gewoon op het fietspad zonder helm natuurlijk. Daar iets aan doen is geen betutteling maar inzien dat dit een levensgevaarlijke ontwikkeling is in het toch al chaotische verkeer.
gewoon certificaat plicht instellen en een helm , het kan toch niet zo blijven ik rijd snorfiets daar moet je ook een helm voor op en certificaat en dan mag hij ook maar 25 km pu !!!
volkomen mee eens het negens over dat je kinderen van een jaar of 10 zie rijden op zo n ding en wij maar snorren met een helm op gaat nergens over
eindelijk nu nog leeftijd er aan plakken.
Tja, dat hoor je vaker. Maar in feite kan je geen leeftijdsgrens plakken op een niet toegelaten voertuig. Die illegale motorrijtuigen kun je alleen van de weg halen door handhaving of door de handel aan te pakken.
Wat dat betreft dat laatste zijn er al boetes uitgedeeld door de ILT.
https://www.ad.nl/auto/inspectie-legt-aanbieders-fatbikes-zonder-certificaat-dwangsom-op~ac127024/
Maar er zijn ebikes die harder rijden dan 25km ern what about racefietsen die je van het fietspad duwen. Gaan allemaal harder dan 25. Mag dat dan wel?
Helemaal exact weet ik het niet maar een Ebike sneller dan 25km/h is een brommer en hoort een verzekeringsplaatje en de berijder een helm.
Als ik het goed heb begrepen mag je inderdaad op eigen spierkracht zo snel je wilt en haal je meer dan 50 in de bebouwde kom is dat niet strafbaar want geen kenteken. Alleen de politie mag je dan wel staande houden voor gevaarlijk rij gedrag.
En niet alleen racefietsers duwen je van het fietspad maar ook die grijze duiven op hun Ebike met de blik op oneindig die naast elkaar het gehele fietspad claimen en of je met je trage fietsje maar het gras in wil gaan want wij hebben haast.
nee dat heb je niet goed begrepen je mag als normale fietser 30 op normaal fietspad in de bebouwde kom daar buiten mag je harder maar ook op de fiets kan je een snelheidsboete oplopen
Nee, dat kan niet want je hebt geen kenteken. En ook heeft een fiets geen snelheidsbeperking.
De wetgever heeft in die tijd ook nooit verwacht dat men boven de dertig uit zou komen.
Dus ook al flits je op je fiets een snelheidscontrolle voor 50 met 60 voorbij dan krijg je geen snelheidsbon.
Is er geen ondersteuning bij de hand heb je geluk, is er wel een motormuis dan kan die je staande houden en je een prent voor gevaarlijk rijgedrag geven.
Klopt wel. Een speedpedelec geeft ondersteuning tot 45 km/u en volgt inderdaad de regels voor een bromfiets. Dus minimumleeftijd, helm-, verzekerings- en kentekenplicht.
En een maximum van 30 op het fietspad bibeko en 40 bubeko. En net als bromfietsers op de rijbaan waar dat moet.
Overigens is het vrij lastig om die hoge snelheden aanhoudend te halen, je moet toch flink meetrappen. De gemeten gemiddelde snelheden voor een e-bike komen uit op zo'n 23 km/u en voor speedpedelecs tussen de 35 en 40.
Een gewone fietser moet zich in theorie wel houden aan de normale snelheidsbeperkingen. Met een kenteken heeft dat weinig te maken. Dus 50 in de bebouwde kom en 30 in een 30 zone.
Overigens is 50 km/u op eigen kracht een snelheid die beroepswielrenners in tijdritten halen. De gemiddelde toerfietser haalt dat niet.
vindt het apart dat je vaak tv reclames ziet waarin steps en fatbikes etc in voorkomen die dan in Nederland niet mogen worden gebruikt maar in andere EU landen wel....Zouden duidelijke richtlijnen moeten zijn binnen de EU waaraan dan elk land zich daaraan dient te houden....Toestaan of verbieden....geen uitzonderingen.
Auto uit binnenstad weren? Prima dan,maar doe die elec steps etc dan niet verbieden...anders blijf ik auto rijden!
scooter 25km scooter 45km allemaal helmplicht.
Dus kan men ook bedenken...loslaten die snelheid grens!!
geen controle meer noodzakelijk.
Die fatbikes worden ingevoerd.!!
Je kunt deze bikes al opgevoerd proberen NL binnen te laten komen!
men kan deze direct aanbieden bij RDW voor deugdelijke keuring/en.
Regels parkeren van grote werkbussen in woonomgeving regels fatbiks regels illegaal vuilstorten handhaven homaar.
de eerste keer dat ik iets positiefs van mr. Slegers lees! 🤣
en ja, leeftijdsgrens 👍🏻👍🏻👍🏻
Nee natuurlijk niet. Opvoeren is van alle tijden maar je liep in de jaren 70 wel meer kans gepakt te worden.
En dat zal ook nu weer het manco zijn, wel woorden maar vooral geen daden. Daden zijn namelijk ook mensen inhuren die controleren en daar zal het net als met mobiel gebruik op de fiets of auto amper wat mee gebeuren omdat die pakkans miniem is.
Dus beste wethouder plaats een advertentie en zoek een gros nieuwe BOA's en verschuil je niet achter DenHaag
Ik weet niet of je in de jaren `70 en `80 een grotere pakkans had.
De brommers uit die tijd kun je ook niet vergelijken met deze fatbikes.
Als je toen werd gepakt namen ze brommer in beslag en kon je met gereedschap naar het politieburo komen om de illegale onderdelen er af te halen en mocht je de originele er weer op zetten.
Meestal ging het om een grotere cilinder en carburateur en een ander tandwiel.
Er schijnt ook een tijd te zijn geweest dat je brommer werd meegenomen naar Gerard Kerfhof, de oudijzerhandelaar, waar het tot een pakketje werd geperst alleen dat mocht later niet meer van een rechter.
Ja maar toen hoorde je die opgevoerde brommers tenminste nog aankomen.
Vandaar natuurlijk 'brommer' denkt u niet?
Nu komt er een geruisloze vette fiets met een bloedgang achterop.
Uw mening, daar is geen speld tussen te krijgen! Goed geformuleerd hoor.
Goed punt wat betreft wielrenners, die gaan doorgaans ook 40 en hebben maar al te vaak maling aan de regels en andere weggebruikers. Maar op fatbikes zie je maar al te vaak kinderen, 10, 12 op zon ding dat dan 40 gaat. Waar zijn de ouders?
Zelf heb ik (niet opgevoerde) Spezialized Vado, een halve mountainbike, ook ik haal de 40 omdat de motor me niet tegenwerkt boven de 25, maar goed, ik ben 49 en ga daar verantwoordelijk mee om. Ik snap de ouders niet, wil je je kind dood hebben, of in serieuze problemen? Dat begrijp ik gewoon niet, is tegenwoordig gewoon erg.