Voorlopig wordt fietsenstalling De Droogschuur aan de westkant van station Zaandam nog niet hersteld. Zaanstad, Prorail en de aannemer bakkeleien nog steeds over wie schuld heeft aan de problemen bij de constructie.
De strijdende partijen gaan nu een onafhankelijke deskundige inschakelen die een bindend advies over de schuldvraag moet geven. De uitslag kan een dure grap worden. Volgens Zaanstad gaat de reparatie € 400.000 à € 500.000 kosten.
Dat schreef verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) op vragen van POV-raadslid Perry van der Velden. Slegers heeft in oktober 2020 gezegd dat de reparatie ‘zo spoedig mogelijk’ zou worden uitgevoerd. Maar dat gaat dus nog even duren. Aannemer Hegeman en Zaanstad moeten eerst een ‘onafhankelijke partij’ benoemen die dan onderzoek gaat doen. En dan nog de reparatie zelf. Dat zou binnen een half jaar geregeld kunnen zijn.
“Zodra een onafhankelijke partij is benoemd, kunnen er afspraken worden gemaakt over de te volgen procedure en het tijdspad.
De verwachting is dat het herstel in het eerste kwartaal van 2023 kan plaatsvinden.”
De kosten voor het onafhankelijke advies worden door Zaanstad en de aannemer gedragen.
In één van de vloeren zit een constructiefout waardoor deze te zwak is. Deze vloer wordt gestut, de vloer eronder is onbruikbaar als stalling. De gemeente en Prorail vinden dat de aannemer de fout heeft gemaakt, de aannemer vindt dat de gemeentelijke controle heeft gefaald.
De fietsenstalling is maar enkele maanden ongeschonden open geweest. De stutten staan er inmiddels al 2 jaar.
Hier ons Droogschuur-dossier.
Misschien kunnen wij burgers Hegeman een mailtje sturen, dat we er meer van willen weten. En kijken of we onze gemeente kunnen steunen op deze manier.
De gemeentelijke controle heeft gefaald......bijzonder. Als je iets fout hebt gedaan kan je toch niet zeggen dat het niet jouw fout is omdat niemand jouw fout heeft gezien???
Misschien begrijp ik deze onzin niet hoor, leg mij het maar uit.
De aannemer neemt de opdracht aan en bouwt en levert het af.
Deze aannemer doet zijn werk niet goed en schuift nu de verantwoordelijkheid af op de gemeente die het niet goed gecontroleerd zou hebben.
En dat gaat de gemeenschap dan een half miljoen kosten ?
Uitleg graag in Jip en Janneke taal.
Het is een vreemd wereldje, de wereld van aanbestedingen...
Deze moet bouwen goedkoper en transparanter moeten maken..... alsmede alle andere grote inkoop opgaven van bedrijven.... (koffie automaten, papier enzz)
Het goedkoper zijn heeft vaak ook een prijskaartje...
Minder service, minder kennis en alle uitgaven tot op de cent minimaliseren...
Dan gaan ze soms net te ver...met bezuinigen, en stort er iets in, of is er toch een fout gemaakt...
Ook de kennis bij de opdrachtgever's ontbreekt vaak, of er is simpelweg geen tijd door te hoge werkdruk..
Al er in een aanbesteding, bijvoorbeeld is bezuinigd door de engineering en uitwerking bij de opdrachtgever te houden.... of een externe advies buro welke werkt in opdracht van de opdrachtgever...
Dan kan een situatie als deze ontstaan.... of het in dit geval ool zo is, is mij niet bekend...
Maar ik maak dit ook mee tijdens mijn werk, dus het komt zeker voor!!