Al in 2013 werd er een ontwerp gemaakt, maar 10 jaar later ligt er een nieuw ontwerp voor de herinrichting van de Zaanweg-Oost in Wormerveer. Dit is het gedeelte van de Zaanweg tussen de Stationsstraat en de Zaanbrug in Wormerveer.
Het college van burgemeester en wethouders is akkoord met het (nieuwe) voorlopige ontwerp. Naar verwachting zal er in het najaar van 2023 worden gestart met de herinrichting. Dit zal gelijktijdig met de afrondende bouw- en testfase van de nieuwe Zaanbrug zijn.
UPDATE: Op de projectsite van Zaanstad is te lezen dat het werk start “tijdens de afbouw van de Zaanbrug in het vierde kwartaal van 2023. Planning is dat de Zaanbrug en Zaanweg gelijk klaar zijn eind 2024.” Dat zou betekenen dat na de ‘afbouw’ de Zaanbrug nog een jaar lang niet in gebruik is en dat de herinrichting van de Zaanweg een jaar gaat duren. Dat is in tegenspraak met wat er bij de Provincie over de Zaanweg is te vinden, “eind 2023: Brug open voor verkeer” staat daar nog steeds. En dat staat ook op de borden bij de brug (zie ook reacties).
Wandelpromenade
Het voorlopige ontwerp voor de herinrichting betekent een flinke metamorfose voor de Zaanweg. De wandelpromenade in de Zaanbocht wordt doorgetrokken tot de Zaanbrug. Er komt vergroening door de aanleg van in totaal 2.400 m2 groen aan de Zaanzijde en de winkel/woonzijde. Daarbij wordt de weg verplaatst, waardoor deze iets verder van de woningen af komt te liggen. Er worden 27 nieuwe bomen geplant en er komen vaste plantenborders. Dit nu nog overwegend stenige deel van Wormerveer is straks een stuk groener wat er ook voor zorgt dat het regenwater beter afgevoerd kan worden. Tijdens de werkzaamheden wordt er daarom meteen een extra riool voor de afvoer van regenwater aangelegd.
Parkeren
Door het vergroenen van de wandelpromenade is er minder ruimte voor parkeren. Van de in totaal 90 parkeerplaatsen zullen er 40 verdwijnen. In de raadsinformatiebrief wordt vermeld dat deze parkeerplekken in het verleden al zijn toegevoegd aan het parkeerterrein op het voormalige gasfabriek-terrein. De gemeente verwacht dat bezoekers van het winkelgebied geen last hebben van het wegvallen van de parkeerplekken. Daarentegen zullen forenzen er meer last van hebben. Het is nu al met grote regelmaat erg druk met parkeren in dit gebied.
Wijziging verkeerssituatie
In het voorlopige ontwerp wordt rekening gehouden met nieuwe verkeersrichtlijnen. Het is de verwachting dat er nog dit jaar een aanpassing komt van de wegenverkeerswet. Als dit het geval is dan wordt dit bij de aanleg meegenomen en geldt op de Zaanweg direct een wettelijke maximumsnelheid van 30 km/u. Mocht de landelijke wetgeving nog niet gereed zijn dan geldt tot die tijd een adviessnelheid van 30 km/u. Op de kruising Stationsstraat – Zaanweg komt een 30 km-plateau. Op de kruising Zaanweg – Zaanbrug – Edisonstraat komen verkeerslichten met drempels.
Niet alleen het autoverkeer, maar ook het fietsververkeer krijgt te maken met aanpassingen. Er wordt meer ruimte gemaakt voor fietsers. Dit geldt zowel voor de Zaanweg als de Stationsstraat. De fietsstroken worden breder en sluiten veiliger aan op de kruisingen.
Herinrichting Zaanweg en vervanging Zaanbrug
Wethouder Slegers laat weten: “Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de Zaanbrug. De testfase van de Zaanbrug is een goed moment om Zaanweg-Oost opnieuw in te richten. Hierdoor kunnen we de schade aan het wegdek door de werkzaamheden van de Zaanbrug direct herstellen. Ook beperken we de overlast van de werkzaamheden tot een minimum.” Als alles volgens planning verloopt zal er in het najaar worden gestart met de herinrichting. De planning is dat de Zaanbrug en Zaanweg gelijk klaar zijn eind 2024.
Informatieavond
Op dinsdag 18 april wordt het voorlopige ontwerp besproken op een informatieavond voor bewoners en belanghebbenden. Tussen 19.00 – 20.30 uur kunnen zij de plannen bekijken en vragen stellen bij Lokaal de Kroon, Markstraat 11 in Wormerveer.
Ik zie nu wat commotie ontstaan over deze onzalige plannen.
Je hoop nu maar dat de gemeente haar taak om de belangen
van de bewoners te dienen serieus gaat nemen en niet voor
eigen roem en glorie de plannen er door drukt..
heel blij mee, mooie plannen
Ik denk een een extra parkeerdek op de park&ride bij het station een voorwaarde is, die dus eerst realiseren om te voorkomen dat het een parkeer puinhoop wordt.
Overigens begrijp ik niet zo goed waarom de parkeerstrook langs de zaan helemaal weg moet, krijgen we daar dan Cruiff of andere spel plaatsen?
Planologisch zeker een hele mooie klus en de aansluiting met de nieuwe brug is beslist noodzakelijk. Maar ik betwijfel ernstig of deze verfraaiing in het belang is van het woongenot van de bewoners. Ik vrees dat dit de opmaat is naar veel overlast voor de bewoners in de wijken langs de Zaanweg.
Een mooie promenade maar ik vrees dat we daardoor nog veel vaker allerlei festiviteiten mogen beleven met de nodige (parkeer)overlast. Daar zitten we toch echt niet op te wachten.
Het verdwijnen van 40 parkeerplaatsen gecombineerd met het bijbouwen van woningen levert een enorme parkeerdruk op in de nu al drukke woonwijken. Als ik mij niet vergis gaan er toch ook extra woningen gebouwd worden op het voormalige gasterrein? dus die parkeerplaatsen vervallen ook op termijn. Ik verdenk Zaanstad er van dat zij op deze manier de parkeerruimte in de traditioneel ingerichte woonwijken met harde hand terugdringt naar een halve parkeerplek per woning.
Samenvattend, ik heb niet de illusie dat wij er, buiten de gemeente verkiezingen om, invloed op hebben. Het is nu te laat en ik hou dus mijn hart vast de komende jaren.
En de andere kant van de zaanweg wordt weer vergeten?
Maar dan hoop ik wel dat ze al het oude Zaanse weg slopen. In het verleden is dat ook goed gelukt om al wat echt mooi was te slopen en daar geweldig mooie betonnen nieuwbouw te plegen. Al die prachtige nieuwbouw duikt gelukkig overal op. De Zaanse Schans kunnen ze ook wel slopen en daar betonnen pracht huizen opzetten. Ook een geweldig idee is misschien om zo veel mogelijk wegen te sluiten voor verkeer en dan zoveel mogelijk huishoudens te laten wonen, waarvan de bewoners forenzen zijn. Nou doeg en prettige paashazen
Ik ben eerder per ongeluk in Zaandam gaan wonen en jaloers op de nú al erg gezellige Zaanbocht in Wormerveer, die zichzelf toekomstig beslist zal gaan overtreffen.
Goed zo prachtig plan
Er staat een foutje in dit artikel. Brug is eind 2023 klaar en niet 2024
In ons artikel staat niet wanneer de brug klaar is. Ook de documenten over de herinrichting van de Zaanweg reppen daar niet over. Er staat alleen iets over wanneer de werkzaamheden starten. Letterlijk: "Naar verwachting start de herinrichting in het najaar van 2023, wanneer de bouw van de nieuwe Zaanbrug in de laatste fase zit en wordt getest."
Op de website van het project is dat overigens wel te vinden: "Het werk start tijdens de afbouw van de Zaanbrug in het vierde kwartaal van 2023. Planning is dat de Zaanbrug en Zaanweg gelijk klaar zijn eind 2024."
Zaanweg Oost ?
Dat heb ik als geboren en getogen Wormerveerder nog nooit gehoord, ken alleen je woont op de Noord of je woont op Zuid.
Kan natuurlijk zijn dat de windrichtingen veranderd zijn hoor of heel Wormerveer is gedraaid.
Nu al bomen midden op de weg.
Bomen horen in een bos.
Overal waar versmallingen in een weg aangebracht worden, zijn de fietsers de pineut.
De fietsstroken worden breder, worden de fietsers dan dikker in de toekomst ??
Deze wethouder onder curatele stellen, kan hij geraniums kweken, oh zo groen.