Sinds 15 juni zijn de grenzen naar veel Europese landen weer geopend. Schiphol veert op met steun van het kabinet.
De rust: was het allemaal een droom waarin we geloofden? Of blijft het geloof in een droom duurzaam?
Zaligmakend en spiritueel inspirerend waren de wandeling rond de Ham bij Krommeniedijk. De landelijke lucht van gras, koeien en lammetjes onder strakblauwe luchten. Hoe we door de Covid19 crisis bewust zijn gemaakt van wat welzijn inhoud. Iets anders dan welvaart. Want dat politiek gepropageerde dogma valt niet ieder bewoner ten deel.
Na de publicatie van de nieuwe concept luchtvaartnota 2050 kan de droom van vele Zaankanters in een nachtmerrie veranderen. Doorgroei van Schiphol naar 540.000 vluchten. Drie kwart van het jaar over de noordelijke zaangemeentes Krommenie en Assendelft omdat de aanvliegroutes Zwanenburg- en Polderbaan pal hierover heen lopen. Concreet: 4 keer per dag minimaal een uur lang 2 vliegtuigen om de 2 minuten.
Een mondiale crisis als een pandemie is een uitgelezen moment te ervaren wat welzijn waard is. Een testbed om de overheid te toetsen waar werkelijk het primaire belang ligt en of er bereidheid is om gebruik te maken van de gelegenheid het economische model aan te passen.
Oostenrijk heeft al een voorbeeld gegeven van hoe het ook kan. Binnenlandse vluchten verboden en geen tickets onder de 40 Euro. Post Corona, ‘een periode waarin we de economische rol van Schiphol en de KLM moeten koesteren en verstevigen’, aldus VVD en PVV. Naar eigen zeggen heeft het kabinet ‘een balans’ gevonden tussen economisch en omwonenden belang en die van de natuur. (Bron: fd.nl)
Als we beseffen dat de Randstad een van de dichtst bevolkte en meest vervuilde gebieden in west Europa is, dan blijft er van omwonenden en natuurbelang weinig over. Wie, zoals ik, in pré Corona tijdperk een wandeling over het strand bij IJmuiden heeft gemaakt met blik op de Tata staalfabriek weet wat hiermee gezegd wordt.
Met de weerstand in de Zaanse gemeente tegen de overvloed aan toeristen, waarbij die een partner vindt in Amsterdam, ligt een zware en uitdagende taak bij wethouder Wessel Breunesse (portefeuille luchtvaart). Veel meer bewoners zijn zich nu bewust wat rust en schone lucht voor invloed heeft op hun leven. Wensen geen terugkeer naar dagelijks gegier en uitstoot van fijnstof boven hun hoofd. Zaanstad zal nu de keuze moeten maken binnen het overlegplatform BRS of het een progressief standpunt inneemt of zwicht onder de Haagse druk.
Ook Zaankanters betalen belasting dat deels doorvloeid naar het 2 tot 4 miljard zware steunpakket voor KLM/Air France waarbij CEO Ben Smith ook nog eens 768.456 Euro aan bonus ontvangt. Beloning naar 2019 prestaties, maar in dit cruciale globale momentum niet meer verdedigbaar. Een tijd waarin Zaanse horecaondernemers failliet gaan vanwege de Corona regels terwijl de KLM vluchten binnen een alternatieve planetaire dimensie opereren onder zogenaamde 99,9% perfecte luchtverversing aan boord. Waarbij gemakshalve verzwegen wordt dat diezelfde moderne vliegtuigen het Corona virus over de hele aardbol verspreid hebben.
Jammer dat ik de hele Zaanse gemeenteraad niet twee maanden geleden heb meegenomen op een wandeling rond de Ham. Allen had kunnen wijzen op de magisch mooie luchten en zonsondergang. Verschoont van vliegtuigen en bijbehorend lawaai. Welk een essentiële waarde welzijn heeft op de mens en de daaraan gekoppelde verantwoording van de, door ons gekozen Zaanse politici, daarop te anticiperen in de geest van artikel 21 van de grondwet.
De rust: was het alleen een droom waarin we geloofden?
Is de luchtvaartlobby niet te oppermachtig? Dus...de Randstad voor altijd vaarwel zeggen of met z'n allen nu eindelijk eens een georganiseerde vuist maken!? Niets doen is geen optie!
Alle BOA's naar Schiphol. Totaal geen social distancing daar. Aanpakken die handel.
Best stuk Henk. Maarrrrr uiteindelijk weten ze het toch door onze strotten te wringen. Het enige wat we kunnen (en zullen) is slikken, en nog eens slikken. En dat weten ze maar al te goed.
Er is maar een oplossing voor degenen die het niet meer slikken en dat is verhuizen.
Hier ook genoten van de rust en de schone lucht boven Krommenie. Maar jammergenoeg is het thans hiermee gedaan. Nu Rutte c.s. met 2 maten blijkt te meten, is hij gelijkertijd ongeloofwaardig geworden. Hoezo, de 1 1/2 meter maatregel niet kunnen handhaven op Schiphol? En hoe veilig zit je in een volgepropt vliegtuig? En dit alles vanwege de God die Economie heet. Nee, de geloofwaardigheid van Rutte, die zich bij aanvang van de crisis hardmaakte met de woorden “aan de 1 1/2 meter kan niet getornd worden”, is wat mij betreft vervlogen nu voor Schiphol andere regels gelden dan voor de gewone burger. Het meest frustrerende is wel dat die 4 miljard beloning voor Schiphol door ons opgebracht wordt en wij “beloond” worden met geluidsoverlast.
Mooi verwoord. Helemaal mee eens
Vlieg gewoon niet, dan houdt vanzelf wel op.........zeg eens eerlijk: Wie MOET er nou naar Kreta of Spanje?
.Zakenreizigers gaan al stukken minder vliegen, het lawaai zomers komt echt van vakantievluchten. En wat de miljarden en het niet handhaven van regels op Schiphol betreft, daarover zei mijn mentor 60 jaar terug al: Jochie, Bedenk dat in de maatschappij de ezel nog geen wind mag laten op de plek waar het paard mag schijten...
Hij had en heeft nog steeds gelijk.......
Genoten van de rust in mijn woonplaats Krommenie. En helaas moeten we nu weer een gesprek onderbreken in de tuin. Waar wij maanden binnen moesten zitten en 1.5 afstand moeten houden, zitten ze boven in de lucht als haringen in een ton op elkaar gepropt. Zelfs op Schiphol zelf hoeven ze niet de 1.5 afstand te houden. Zit je hier met zijn vieren buiten aan de koffie met 1.5 afstand krijg je een prent van honderden euro’s. Schiphol krijgt een beloning van 4 miljard voor zijn wangedrag. Dit meten met twee maten kan je als regering niet uitleggen. Ik hou me hart vast bij een tweede uitbraak waar minder begrip zal zijn van het ‘klootjesvolk’ wat wij lijken te zijn.
Ik vindt het ook niet rijmen Schiphol krijgt tig miljoen en het mag doen wat hij wil das van de zotte wij betalen en kunnen ze dan tenminste de nachtvluchten niet méér doen en minder vluchten overdag heel raar besluit van de politiek. In mijn ogen begint de politiek en Schiphol een stelletje huigelaars te zijn bah. Om te kotsen gewoon!
Mooi verwoord Henk. En helemaal eens...