Sinds 15 juni zijn de grenzen naar veel Europese landen weer geopend. Schiphol veert op met steun van het kabinet.

De rust: was het allemaal een droom waarin we geloofden? Of blijft het geloof in een droom duurzaam?

Zaligmakend en spiritueel inspirerend waren de wandeling rond de Ham bij Krommeniedijk. De landelijke lucht van gras, koeien en lammetjes onder strakblauwe luchten. Hoe we door de Covid19 crisis bewust zijn gemaakt van wat welzijn inhoud. Iets anders dan welvaart. Want dat politiek gepropageerde dogma valt niet ieder bewoner ten deel.

Na de publicatie van de nieuwe concept luchtvaartnota 2050 kan de droom van vele Zaankanters in een nachtmerrie veranderen. Doorgroei van Schiphol naar 540.000 vluchten. Drie kwart van het jaar over de noordelijke zaangemeentes Krommenie en Assendelft omdat de aanvliegroutes Zwanenburg- en Polderbaan pal hierover heen lopen. Concreet: 4 keer per dag minimaal een uur lang 2 vliegtuigen om de 2 minuten.

Een mondiale crisis als een pandemie is een uitgelezen moment te ervaren wat welzijn waard is. Een testbed om de overheid te toetsen waar werkelijk het primaire belang ligt en of er bereidheid is om gebruik te maken van de gelegenheid het economische model aan te passen.

Oostenrijk heeft al een voorbeeld gegeven van hoe het ook kan. Binnenlandse vluchten verboden en geen tickets onder de 40 Euro. Post Corona, ‘een periode waarin we de economische rol van Schiphol en de KLM moeten koesteren en verstevigen’, aldus VVD en PVV. Naar eigen zeggen heeft het kabinet ‘een balans’ gevonden tussen economisch en omwonenden belang en die van de natuur. (Bron: fd.nl)

Als we beseffen dat de Randstad een van de dichtst bevolkte en meest vervuilde gebieden in west Europa is, dan blijft er van omwonenden en natuurbelang weinig over. Wie, zoals ik, in pré Corona tijdperk een wandeling over het strand bij IJmuiden heeft gemaakt met blik op de Tata staalfabriek weet wat hiermee gezegd wordt.

Met de weerstand in de Zaanse gemeente tegen de overvloed aan toeristen, waarbij die een partner vindt in Amsterdam, ligt een zware en uitdagende taak bij wethouder Wessel Breunesse (portefeuille luchtvaart). Veel meer bewoners zijn zich nu bewust wat rust en schone lucht voor invloed heeft op hun leven.  Wensen geen terugkeer naar dagelijks gegier en uitstoot van fijnstof boven hun hoofd. Zaanstad zal nu de keuze moeten maken binnen het overlegplatform BRS of het een progressief standpunt inneemt of zwicht onder de Haagse druk.

Ook Zaankanters betalen belasting dat deels doorvloeid naar het 2 tot 4 miljard zware steunpakket voor KLM/Air France waarbij CEO Ben Smith ook nog eens 768.456 Euro aan bonus ontvangt. Beloning naar 2019 prestaties, maar in dit cruciale globale momentum niet meer verdedigbaar. Een tijd waarin Zaanse horecaondernemers failliet gaan vanwege de Corona regels terwijl de KLM vluchten binnen een alternatieve planetaire dimensie opereren onder zogenaamde 99,9% perfecte luchtverversing aan boord. Waarbij gemakshalve verzwegen wordt dat diezelfde moderne vliegtuigen het Corona virus over de hele aardbol verspreid hebben.

Jammer dat ik de hele Zaanse gemeenteraad niet twee maanden geleden heb meegenomen op een wandeling rond de Ham. Allen had kunnen wijzen op de magisch mooie luchten en zonsondergang. Verschoont van vliegtuigen en bijbehorend lawaai. Welk een essentiële waarde welzijn heeft op de mens en de daaraan gekoppelde verantwoording van de, door ons gekozen Zaanse politici, daarop te anticiperen in de geest van artikel 21 van de grondwet.

De rust: was het alleen een droom waarin we geloofden?