De Hempont heeft sinds 3 januari, toen de nieuwe dienstregeling inging, een andere naam gekregen: F20. En een eigen kleurtje: groen.
De pont bij Buitenhuizen heet nu F21 en heeft lichtblauw als herkenningkleur.
Alle ponten van het GVB hebben nu een F-nummer (F van Ferry) en een eigen kleur. De ponten in Amsterdam zijn F1 t/m F7 geworden, de Noordzeekanaalponten F20 t/m F22 (die laatste is Velzen, paars).
De pontwachter vertelde dat zeker dit jaar nog geen elektrische pont in Zaandam zal aanmeren. Er worden er vijf besteld, de eerste moet in de zomer van 2021 gaan varen als alles goed gaat, daarna wordt er elk half jaar eentje geleverd. Volgens de pontwachter is Velzen als eerste aan de beurt (daar komen twee ponten) en daarna Buitenhuizen; dus Zaandam in 2023. Eén pont is voor het geval dat er eentje uitvalt.
Dat de huidige ponten (90 jaar oud) nog varen is een wonder volgens onze bron: “hij hangt met draadjes en touwtjes aan elkaar.”
Voor mij blijft het toch Hempont en Pont Buitenhuizen. Ze kunnen zoveel bedenken in Amsterdam!
Met de F van ferry! En de trams straks allemaal met de S van streetcar zeker? Lang leve de verengelsing!
Op z'n Saens 'f' foor feerboot dan?
Ongelooflijk. En eigenlijk een overheidszaak. Dit is dé verbinding voor fietsers tussen Zaandam en Amsterdam-West. Het is vrij dramatisch als je na een dag werken op het Hempontplein aankomt en je kunt niet naar Zaandam oversteken omdat de pont een storing heeft. Wat is dan je alternatief? Er moet echt een tweede pont komen.
De komst is dus minstens een jaar vertraagd, wat daarvan de oorzaak is, blijft onduidelijk. De huidige ponten gaan steeds vaker stuk, de 'restpont' wordt gebruikt voor onderdelen. Door de vele storingen begint het wel nijpend te worden. Twee ponten is niet het plan, maar een werkende pont zou al mooi zijn. Het zou ook wel iets voor de vervoersregio zijn.
Ik hoop dat er toch iets geregeld gaat worden. Mijn bagagedrager is te klein voor een boot.