‘We stonden erop, ik had een muziekje op, maar hoorde toch de scheepshoorn. Toen was het BAMMMM! Mijn fiets viel om en we werden een meter verplaatst.’
Bart Soepenberg is een reguliere pont-gebruiker, maar dit had hij nog nooit meegemaakt. Nét voordat Zaandam werd aangetikt ging het mis.
De Hempont werd vanavond net na 19.30 uur geramd door binnenvaartschip Daya uit het Belgische Lummen. De pont was bijna aangemeerd toen de klap kwam. Er zijn geen gewonden, maar de schade aan de achterkant zou groot zijn (ook is er een scooter stuk). Na de aanvaring ‘een enorme klap’ als een ooggetuige, kwam het Belgische schip dwars in het Noordzeekanaal te liggen.
Vanavond wordt het verkeer omgeleid. Dat wil zeggen dat fietsers en scooters de tip krijgen om in Buitenhuizen of Amsterdam Noord de pont te nemen. Autoverkeer kan door de Coentunnel. Verkeer dat geen gebruik mag maken van de tunnel moet via de pont van Buitenhuizen.
De stremming kan nog enge tijd duren omdat de tweede aanlegplek op dit moment verbouwd wordt, daar kan dus geen reserve-pont aanleggen. Achter de pont ligt nu een boot van de Havendienst. Het GVB meldt dat het veer F20 Hempontplein – Zaandam uit de vaart is genomen. Hoe lang dat duurt is niet bekend.
UPDATE: om 22.00 uur meldde het GVB dat de pont voer maar dat reizigers rekening moesten houden met vertraging.
Het Belgische schip wordt begeleid door een andere boot van de Havendienst richting IJmuiden. Daar zal het worden onderzocht. Ook zal de politie daar onderzoek doen. Daarna wordt ook onderzoek in Zaandam gedaan.
Hieronder een slideshow (6 foto’s, klik op pijltjes) van de pont en de Belgische boot.
Door Merel Kan / Piet Bakker. Foto’s: Bart Soepenberg, Sander Bink en Piet Bakker (De Orkaan).
Dus dan ook maar dat Sail gedoe weren? Of brengt dat nog genoeg geld in 't laatje om 't te handhaven? Zegt u 't maar ...
Hoog tijd dat het noordzeekanaal gedempt gaat worden. Nieuwe sluis in IJmuiden geeft zorgen voor verzilting, sluisroute niet open, pont velsen is nu 1 pont daardoor lange wachttijden! Velsertunnel één brok ellende, pont buitenhuizen waar gaat dat eigenlijk heen? Hempont defect, Coentunnel, dicht, of afgesloten. Het eiland Noord-Holland boven het Noordzeekanaal is een vrijwel ontoegankelijk eiland geworden. Amsterdam wil geen cruiseschepen meer en ook andere zeeschepen, weg ermee. Dempen dat kanaal een goede oplossing voor vele.
Hoog tijd dat er een tunnel komt. Dat is de oplossing.
ik stond net te wachten op de pont toen de aanmerende pont opeens druk alarm geluiden (scheepshoorn?) maakte gevolgd door een enorme klap. ik zag mensen neervallen en een scooter omvallen. Het schip (Daya) lag helemaal overdwars over het kanaal met de voorkant tegen de Pond.
Hoe gaat gemeente Zaanstad dit oplossen? Komen er borden met omleidingsroutes?
ze laten een andere pont varen....
Het was op een zeer mistige ochtend op de pont bij Velsen - IJmuiden ongeveer 1964.
De pont had nog geen radar en moest navigeren op de sterke lamp op de andere oever.
Voor vertrek klink de scheepshoorn een aantal maal. Vanuit de mist klinkt hetzelfde geluid terug. Dit gaat een paar maal zo, totdat er gevaren gaat worden. We zijn halverwege het kanaal, de oevers zijn niet zien. En dan doemt er vanuit de mist een enorm steven op. Vanuit de stuurhut op de pont wordt er geroepen weg te gaan bij de overkapping. Maar een aanvaring in de mist was niet te voorkomen. De pont wordt uit de koers gestoten, er zit een grote deuk in de overkapping. Alle fietsen en brommers vallen om, het is een enorme chaos. Na veel gedoe aan de overkant aangekomen.
Exact dezelfde situatie op de Y-pont in dezelfde maand van het zelfde jaar.ook nog eens.
Ik stond vóór op de Y pont met mijn brommertje. Spitsuur. De pont was overvol. Veel getoeter en daar verschijnt dan op 10 meter aan stuurboord plotseling de enorme boeg van de KNSM stomer Pericles. Iedereen en alles deinst terug en alles loopt gelukkig goed af.
Mist op het water, je ziet de boerenkarren over het water rijden maar soms is het een levensechte 5000 tonner...
De paniek was groot, maar de strrurmans kunst