Al sinds begin 2014 nemen we hier foto’s. Sloop, tegels, gaten, zandbak, prut, stenen, gras, een Zaanse Uitmarkt, een tijdelijk festivalterrein, fietsenstalling, bouwput… alles behalve een Cultuurcluster.
Achter de schermen wordt keihard gedacht over de opvulling van het gapende gat. Het eerste ideetje is er: een ‘definitieve verbindingsplaat’ waarover gelopen en gefietst moet worden.
Volgens Zaanstad moet die plaat er komen om “daadwerkelijk gebruik te kunnen maken van de nieuwe looproute over het spoor”… huh? Dat zou betekenen dat wat er nu gebouwd wordt, gewoon stopt achter de stationshal en niet aansluit op het stuk fietspad dat al op het Stadhuisplein ligt. Zaanstad moet dus dat tussenstuk zelf aanleggen?
“Deze verbinding zou eigenlijk onderdeel zijn van het voormalige Cultuurcluster op de Figaro-locatie. In plaats van een tijdelijke (steiger) oplossing is gekozen voor een definitieve verbindingsplaat tussen het Stadhuisplein en de in aanbouw zijnde Spooroverbouwing. Door deze verbindingsplaat kan de loop- en fietsroute optimaal functioneren.”
“Rond mei 2019 moet de nieuwe openbare looproute tussen richting het centrum open zijn voor het publiek” aldus Zaanstad. Dus gefietst kan er nog niet worden: “de gehele loop- en fietsroute tussen de oost- en de westkant is in november 2019, gereed.”
En het moet van de NS/ProRail:
“er wordt invulling gegeven aan de afspraken met NS en ProRail (…). Door het aanleggen van de plaat kunnen tevens alle winkels op de Spooroverbouwing worden gerealiseerd.”
Wat kost het? eehhh…. “De kosten voor het realiseren van dit onderdeel worden gedekt vanuit de grondexploitatie Inverdan.”
Een ding sneuvelt: de ’tijdelijke’ trap (foto helemaal onder), maar dat is niet erg: “Aangezien deze trap vooral door medewerkers van Ahold wordt gebruikt zal het in nauw overleg met Ahold worden uitgewerkt.”
We hebben Zaanstad uiteraard gevraagd naar onderbouwing van deze bewering. Klopt dat wel? Forenzen die hun fiets in stalling op de Korte Hogendijk zetten bijvoorbeeld? Fietsen die naar het gemeentehuis moeten? De mensen die bij andere bedrijven daar werken? De mensen die bij de Kiss & Ride worden afgezet? De mensen die van de invalidenplekken daar gebruik maken?
Die fietsenstalling – waar Zaanstad al jaren geen onderhoud aan doet – zou verdwijnen omdat er een stalling onder het Cultuurcluster zou komen. Die komt er niet. De nieuwe stalling aan de westkant is uiteraard geen alternatief. De stalling bij het Noordsebosch is een enorm eind omrijden (en valt van ellende ook bijna uit elkaar).
Sneuvelt de trap?
Misschien moet de gemeente haar ambtenaren die iedere dag onderaan de trap staan te roken eens laten turven hoeveel mensen die niet bij AH werken van de trap gebruik maken. Ze zullen versteld staan. Wat een struisvogelpolitiek: we weten geen oplossing, weet je wat, we proberen het volk wijs te maken dat niemand die trap gebruikt. Blijkbaar heb ik al die tijd gedroomd dat ik me iedere week langs het personeel van AH de trap op wring. Er is natuurlijk altijd nog de mogelijkheid om overreden te worden als je via het fietspad langs het spoor de andere trap wilt bereiken. Weer een trapgebruiker minder.
Hebben de cultuurklutsers toch hun zin , geen cluster maar daarvoor in de plaats hogere kosten gat bij station en gevolg hogere gemeente belastingen bedankt klutsers !!!!
Wij gebruiken hem regelmatig, als we mensen afzetten met de auto, of als we met de fiets zijn.