De Vereniging Hart voor Stad (HvS) blijft erbij dat een verdiept spoor tussen de stations van Zaandijk en Koog aan de Zaan beter is dan de optie met een tunnel onder het spoor.
De ‘sub-optimale oplossing’ van de Vervoersregio Amsterdam (VRA) zou goedkoper zijn maar Hart voor Stad zet daar vraagtekens bij.
Niet alle is openbaar gemaakt volgens HvS, “de kostenopstelling van VRA door verschuiving van posten en weglating van posten lang is niet kompleet” aldus de vereniging, sommige kosten “zijn door VRA onvoldoende verklaard of ontbreken geheel”. De brief van HvS is hier te vinden:
Bij het Zaanstad Beraad van 30 juni werd door Ruben de Bruijne en Tom Abbestee ingesproken over het onderwerp, Dat is hier terug te zien (vanaf ongeveer de 5e minuut). Afbeelding boven: de ondertunneling waartegen HvS zich verzet.
I.Boonstra, uw verhaal klopt niet helemaal, de Akte van Mannheim dateert van 1868 er en staat het volgende in "omdat het het beginsel der vrijheid van de scheepvaart op de Rijn met betrekking tot de handel, en daarmee een vrije en gemeenschappelijke transportmarkt regelt"
Het gaat dus om de scheepvaart op de Rijn en heeft betrekking op de HANDEL, dus de beroepsvaart.
End 19e eeuw was er nauwelijks tot geen pleziervaart.
Henk . van de Steeg heeft gelijk als hij zegt dat we bruggen niet voor elk bootje moeten openen, zeker in de spits niet.
Het is al een verademing dat de Coenbrug al een tijdje defect is en dat dit nog wel even zo blijft.
Mijn voorkeur gaat ook uit voor een verdiept spoor, het mag dan wel duurder zijn maar de voordelen wegen bij lange na niet op tegen de nadelen.
De voordelen zijn o.a. een veel betere doorstroming van het verkeer, Westerwatering, Westerkoog en ook Rooswijk kunnen beter ontsloten worden en ook voor fietsers kunnen er meerdere verbindingen tussen genoemde wijken en de Provinciale Weg komen.
Nadelen zijn behalve de kosten dat o.a. de Provinciale Weg en Vincent van Goghweg waarschijnlijk meer verkeer te verwerken krijgt
Ja ik weet het maar als uitvloeisel wordt die Akte dus ook in niet Rijnwater toegepast. En aan de boot is niet altijd te zien of het beroepsvaart is. Een zeiljachtje met betalende passagiers is ook "beroeps".
Neemt niet weg dat ik wel voor verdiept ben maar dat kan en wil de Zaankanter niet ophoesten. Alleen als DenHaag schuift kan er wat aan 1 van de 3 hinderpalen in Zaanstad gedaan worden.
Afhankelijk van hoeveel nieuwe ontsluitingen er gerealiseerd kunnen worden kan ook daar sprake zijn of worden van een evenwichtige verdeling. De verkeersbewegingen op de Provinciale weg zullen niet of nauwelijks veranderen, afhankelijk van waar gemeten wordt. De Vincent van Goghweg, Leliestraat, en andere straten die op de Provinciale weg uitkomen krijgen ieder een klein deel van de extra verkeersdruk. Het grootste voordeel is dat er meer mogelijkheden ontstaan voor extra ontsluitingen en daarmee verdwijnt ook het eeuwig durende gezanik over het wel of niet permanent openstellen van de vermaledijde busbrug.
Fijn als dit eens ooit wordt opgelost. Zorg er overigens ook eens voor dat in spits de bruggen dicht blijven voor de doorstroming en niet dat deze voor een klein bootje steeds open gaat..
Moet je even een oud €uropees verdrag opheffen. Al vanaf begin 1800 is die Akte van Mannheim van kracht en dat passen we ook in het binnenland toe.
Bij station, bedoel ik natuurlijk station Zaandam.
Ik ben het er helemaal mee eens dat een spoortunnel of verdiept spoor de beste oplossing is. Er zijn diverse voorbeelden in het land. Delft is al genoemd, maar er zijn ook tunnels in Rijswijk, Best, Nijverdal en Almelo. In Nijverdal b.v. rijden veel minder treinen dan op de Zaanlijn en daar was een tunneloplossing ook mogelijk in combinatie met een tunnel voor provinciale weg. Voor de toekomst is dit echt de beste oplossing, ook al zou het meer kosten. Je creëert meerdere mogelijkheden om het spoor te kruisen en dat levert wellicht ook nog extra mogelijkheden voor woningbouw op. Beter direct goed doen, dan later spijt hebben. Zie de keuze voor één viaduct in de spoorlijn naar Hoorn en Enkhuizen. Achteraf had daar veel beter een dubbelsporig viaduct gebouwd kunnen worden. De spoorwegen zitten nu al vele jaren met een snelheidsbeperking. Ondertunneling ter hoogte van station lijkt me echter geen optie, daar ligt een complex emplacement, met de splitsing tussen de lijnen naar Hoorn en naar Alkmaar. Maar direct na het emplacement zou de verdiepte ligging kunnen beginnen, tot voorbij de Guisweg. Dat kost wel wat, maar zou met wat goede wil van alle partijen betaalbaar moeten zijn. Zie de voorbeelden in andere gemeenten.
Weet je, heel dat zaandam heeft de meest onlogische aansluitingswegen van heel nerderland,ik werk door heel het land aan het spoor,en ik heb werkelijk nog nooit mee gemaakt wat er in zaandijk gebeurd, wegen onlogisch ingedeeld toegangswegen geen af of toeristen op snelwegen, onlogische aanpak van waterwegen en een stadhuis op wel zo'n achterlijke plek van de stad, uniek in Nederland en onbereikbaar voor volk en parkeergelegenheid, een idioot belijd hebben ze daar in het stadhuis
Verder werk ik in het spoor, de verdieping is niet goedkoop maar ik zou zeggen wel de beste oplossing, maar nu komt ie, de verbinding tussen Amsterdam en de rest van noord Holland is het geen waarom de zaanstreek er niks mee doet, ze kunnen ook een fly over maken, het spoor in z'n geheel verhogen dat is naar mijn weten de beste oplossing, en dan geheel nieuwe stations, maarja dan kun je wel overal verbindingswegen maken en snellere toegang naar andere en nieuwe wijken , uiteindelijk denk ik dat dit gezeik nog 10 tot 20 jaar gaat duren , heel de zaanstreek is zo onlogisch ingedeeld
Wanneer gaan we het eens hebben over het doortrekken van de Noord-Zuidlijn.
Het lijkt erop dat we liever de trein onder de grond willen hebben.
Et zijn in heel wat gemeenten, die doortastend optreden spoorondertunnelingen gerealiseerd.
Zeker.
Wellicht dat die iets met naar de pijlen van Prorail/NS en consortia gedanst hebben maar hier in Zaanstad lukt het maar niet.
Uiteraard heeft het te maken met kinnesinne uit het verleden zoals het verdiepte station Zaandam, de kantoortorentjes langs het spoor in de Westerwatering, het muziekgebouw naast het station en meer zaken die Prorail/NS-(pensioenfonds), graag had zien verrijzen.
Zaanstad bleek een onbetrouwbare partner te zijn voor hen en daarom is overleg van tafel en worden er 'oplossingen-van-bovenaf' doorgedrukt. Die overgang moet dicht. Net als bij Krommenie/Assendelft.
De Raad moet het heft in handen nemen en sturen op juiste oplossingen; het spoor in een tunnel tot ver voorbij onze gemeente.
Delft kreeg het voor elkaar, laten wij de hakken in het zand zetten en volgen.
Maar altijd door de vraag vanuit ProRail, die hebben best wat geld over om een overweg op te ruimen. Zoals in Uitgeest.
Ook ik zou als er een schip met geld beschikbaar was voor een verdiepte Zaanlijn gaan. Maar helaas heeft ProRail die niet en ook Zaanstad kan niet de nodige miljoenen bijspijkeren voor deze optie. Ze gaan voor de goedkoopste optie en niet voor de beste in de toekomst. Alleen ook HvdS vertelt nooit hoe het betaald moet worden.
Behalve voor het meer rijden van treinen, zie ik maar heel weinig voordelen van een tunnel op deze plek voor Zaanstad. Ik passeer dit punt met de auto regelmatig en over het algemeen is het niet heel druk en sta ik niet langer dan maximaal een paar minuten te wachten voor het spoor. Voor verkeer richting het Noorden is de ontsluiting aan deze westkant van het spoor al prima ingeregeld via de N515. Gezien de andere al tientallen jaren voortslepende best grote en dringende infrastructurele problemen binnen Zaanstad, zoals de Provincialeweg in Krommenie, ontsluiting Westerwatering, enz., enz. Begrijp ik oprecht niet waarom dit project zoveel prioriteit van de gemeente Zaanstad krijgt.
Ik sta er geregeld 6 minuten te wachten om het spoor over te kunnen steken wanneer ik naar het zwembad moet met de kinderen. Nu is dat gelukkig 1x in de week en dan ben ik blij dat het bij 1x blijft. Ik snap dat dit de beste oplossing is maar de gemeente heeft in alle projecten waar men mee bezig is aangetoond nooit voor de beste oplossing te kiezen helaas (Peperstraat, Internationale school, Mauritsstraat, etc.)
Het is aan ProRail niet de gemeente.
Ja maar zoals jezelf al aangeeft kan de gemeente wel geld bijleggen. Maar dat zal men niet kunnen omdat het onder curatele staat.
Volgens mij staat Zaanstad niet onder curatele van de Rijksoverheid. Die Rijksoverheid is daarentegen wel de partij die het geld ter beschikking moet stellen voor het spoor, net als voor de verbinding A8-A9. ProRail heeft dat geld niet.
Zaanstad mag in de kantlijn meepraten. Hoofd besluiter is ProRail en die wil van de overweg af om meer treinen te kunnen laten rijden.
Neem assendelft Krommenie dan ook mee alsjeblieft... En de. Provinciale weg is ook geen overbodige luxe.
Zullen we beginnen bij Station Zaandam?
waarom?
Van deze vraag straalt de hyper intelligentie.
Gaan de hulpdiensten voor Zaandijk en Westerkoog niet via de A8? Dan dan gaat deze tunnel daar niks aan bijdragen. Volgens mij moet juist voor de Westerwatering omgereden worden.
Even voor iedereen;
Een bereikbare wijk geldt voor alle delen in Zaanstad.
Dus R. De Vries; lees mijn antwoord nog even door. Als Westerkoog makkelijker bereikbaar is dan geldt dit ook voor Zaandijk. Ik ben voorstander van ondertunneling tot voorbij Krommenie/Assendelft.
Deze gemeente is geen samenstel van diverse dorpen maar een vergissing van samengevoegde dorpsraden die vast blijven houden aan alleen hun belang.
Je hebt de ene kant van het spoor en de andere kant van het spoor, daar waar alleen maar uitgebreid wordt.
Of het de Westerwatering, Westerkoog of Saendelft betreft, ze liggen allemaal aan de andere kant van het spoor, welke op niet veel plaatsen altijd op meerdere plaatsen over steken is.
Deze raad zou beter moeten kijken naar ontsluiting, en dan nog het meeste naar ontsluitingen ten behoeve van hulpdiensten, maar ook de bewoners die nu kilometers moeten omrijden.
Omlaag die treinbaan dus!
Hierom:
De Westerwatering heeft slechts 1 volwaardige toegang & uitgang (ontsluiting).
Zo rijdt een ambulance minimaal 6 minuten langer om op de plaats van bestemming te komen.
De Westerwatering zal binnen 5 jaar bijna eens zo groot zijn met de bouwplannen die er nu zijn. Een volwaardige ontsluiting erbij komt er niet zoals het er nu uitziet.
De toegezegde 2e ontsluiting, de busbrug, is een juridisch monster en de gemeente heeft daar ook nog de mogelijkheid voor een volwaardige ontsluiting verkwanseld door de weg middendoor Westerkoog te schrappen en de grond te verkopen.
De trein onder de grond vanaf de Hemtunnel, of vanaf Station Zaandam, geeft mogelijkheden om de wijk op een normale manier te ontsluiten. Dit geldt overigens ook voor Westerkoog.
Begrijpbaar?
Ah, dus dat de ambulance en/of brandweer enkele minuten voor de spoorwegovergang staat te wachten in Zaandijk is niet van belang, want de inwoners van Zaandam zijn véél belangrijker?
Nee, waarom?