Hart voor Stad is geen voorstander van de huidige Guisweg-plannen. Zij geven de voorkeur aan een verdiept spoor. Die strijd is zo goed als gestreden aangezien een ruime raadsmeerderheid die plannen steunt – zij het meestal met enige tegenzin omdat veel partijen de voorkeur geven aan een verdiept spoor. Maat dat zou te duur zijn.
Dat laatste bestrijdt Hart voor Stad. In een ultieme poging om de plannen tegen te houden stuurden ze een brief aan de raad waarin ze betogen dat juist het huidige alternatief veel duurder uit zal pakken dan verwacht, en dat Zaanstad voor een groot deel van die meerkosten op moet gaan draaien.
Vanavond is de vergadering over de begroting waarin ook de kosten voor aanleg zitten. Volgens Hart voor Stad worden de kosten “om de spoorwegovergang Guisweg op te heffen, de aanleg van 6 tot 7 viaducten, aquaducten en tunnels met bijkomende wegaansluitingen” nu begroot op ruim € 170 miljoen. Maar:
“Gevreesd moet worden dat dit bedrag onvoldoende is om het geheel van kosten (directe kosten van aanleg, indirecte kosten, engineeringskosten, kabels en leidingen, risicoreservering, vastgoedkosten, bijkomende kosten, onvoorziene kosten, BTW) te dekken.”
Als illustratie schrijven ze dat de aanleg van de fietstunnel in 2014 al begroot werd op € 30 miljoen. Maar gezien de gestegen bouwkosten zou dat nu “meer dan € 40 miljoen gaan kosten.” Volgens Hart voor Stad heeft de Provincie Noord-Holland haar bijdrage begrenst waardoor kostenstijgingen deels bij de gemeente terecht kunnen komen, en “onbekend is welke afspraken hierover gemaakt zijn met VRA en het Ministerie I&W.”
Ook de onderhoudskosten voor de fietstunnel (€ 150.000 per jaar in 2014) zouden volledig ten laste van de gemeente komen. Volgens ‘deskundigen’ van Hart voor Stad zullen kosten van onderhoud, algemeen management en verkeersmanagement (verkeerslichten, pompinstallaties en permanente bewaking) op méér dan € 1 miljoen per jaar neerkomen.
Hier ons dossier Guisweg.
Door Piet Bakker. Bron: brief aan raadsleden van Werkgroep Spoorse Doorsnijding van Hart voor Stad en eerder nieuwe op De Orkaan. Afbeelding: geplande fietstunnel bij de Guisweg.
dit is een keus dat gaat over geld en niet over de meest juiste en toekomstbestendige keuze.
uiteindelijk zal deze keuze heel veel meer gaan kosten dan men nu denkt. daarnaast zal er gevolg problematiek zijn...als de kosten van ondertunneling bij de Thorbeckeweg erbij opgeteld worden dan is het onder de streep goedkoper om toch ondergronds te gaan treinen.
Lees vandaag in NHD het volgende:
"De gemeenteraad van Zaanstad buigt zich binnenkort over het vrijmaken van 220.000 euro om een onderzoek te bekostigen of en waar een derde ontsluitingsweg voor Westerwatering mogelijk is. Onderdeel van de plannen is een tunnel onder de Vincent van Goghweg".
Indien het project Guisweg Tunnel en een extra tunnel t.h.v. de Vincent van Goghweg als 1 project worden gezien, is het misschien wel goedkoper om de trein verdiept aan te leggen. Het biedt zoveel voordelen. Alleen die zijn niet altijd in hoeveelheid geld uit te drukken. Om maar niet te spreken van de onveilige fietstunneltjes die er komen en zijn.
Om beide tunnels bij elkaar te betrekken moet er natuurlijk wel de wil (bij de wethouder) aanwezig zijn om dit te doen.
Wordt misschien wat lastig.
Waarom denkt niemand eraan dat de trein ook omhoog kan in plaats van omlaag? Een gelijkvloerse kruising met een fly-over voor de trein?
Heb je ook geen gedonder met wateroverlast.
Ik zie natuurlijk ook wel dat er dan aanpassingen nodig zijn aan de stations, maar een dure grap wordt het toch wel.
De van Goghweg kan dan rechtdoor doorgetrokken worden, de Leliestraat ook, de tunnels bij stations Koog Bloemw..euh aan de Zaan en Zaandijk zijn niet meer nodig, je kunt in de frisse lucht en volle zicht naar de perrons.
En laat die afrit bij Oud Koog in hemelsnaam intact!! Er wonen daar mensen (steeds neer als de Honig straks klaar is) die uit hun werk gewoon snel thuis willen zijn.
En er zit een fabriek met een vloot vrachtverkeer, dat anders door alle bebouwing heen moet.
"Waarom denkt niemand eraan dat de trein ook omhoog kan in plaats van omlaag? Een gelijkvloerse kruising met een fly-over voor de trein? "
Prima plan, direkt na station Zaandam omhoog en pas weer omlaag na Assendelft/Krommenie
Het enige knelpunt wordt dan wel de afrit van de A8 bij Koog aan de Zaan, de A8 zal dan of omhoog moeten, of terug gebracht moeten worden naar het Maaiveld en mijn voorstel zou zijn om de A8 daar onder de spoorlijn door te laten gaan en er een gewoon een (drukke) straat met kruising op de Provincialeweg van te maken richting Westzaan. De A8 is sowieso een snelweg die nergens heengaat in de richting van Westzaan en kan beter afgewardeerd worden tot een stadstraat
Omhoog betekent net als nu de A8 meer geluid wat over de omgeving uitgestrooid wordt. Het is niet voor niets dat ze in Delft het hele spul onder de grond hebben gestopt.
De enige plek waar je bij donker & ontij niet door zo'n eng tunneltje onder het spoor door hoeft, verdwijnt.
Tunnels worden vast bedacht door automobilisten zonder dochters .
Ga vooral overal de grond in met de gevolgen van de klimaatverandering, water overlast, ga gewoon overal overheen.
Maak er een tunnel van met 4 sporen. Voordeel ruimte op maaiveld voor andere zaken.
Dat is in beginsel ook de enige goede oplossing . En met die 4 sporigheid kun je ook een sneltram/Metro laten rijden tussen Uitgeest en Sloterdijk met meer stopplaatsen.
Elk overheids project wordt veel duurder dan begroot, maar doe je het niet dan sta je over tien jaar nog voor die bomen wachten.
Hart voor Stad . import bewoners, die een nimby strijd voeren. Stad hoezo het zijn 2 dorpen.
Direct een spade in de grond. Verlos ons van de spoor overgang.
Na al de jaren van praten en niets opschieten zie ik dit als geweldig projekt om hoog opgeleide aan het wek tehouden.
Schande scande enz.
Dat voor een tunnel, in deze variant, met nauwelijks meerwaarde voor Zaanstad. Dit wordt gedaan voor de treinreizigers tussen Alkmaar en Amsterdam. Waarom gaat Zaanstad hier überhaupt aan mee betalen?