Afgelopen week schreven we over de miljoenenboete die de Vervoerregio Amsterdam aan busmaatschappij EBS voorschotelde. Het boetebedrag van € 2,2 miljoen moet volledig ten goede komen aan de reizigers in de geplaagde regio Zaanstreek-Waterland.
De wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland buigen zich over een juiste besteding van het bedrag. Ze hebben tot morgen om met ideeën en suggesties te komen. Wij vroegen onze lezers om mee te denken, om zo antwoord te krijgen op de vraag: wat zou jij doen met € 2,2 miljoen?
Eerst even terug: de Vervoerregio Amsterdam trakteerde EBS dus op een boete van een bedrag dat begint met twee tweeën en eindigt met vijf nullen. Een half miljoen boete werd opgelegd door rituitval in de eerste maand van de concessie uit december 2023. Het resterende bedrag, € 1,7 miljoen dus, werd opgelegd voor tekortkomingen aan het begin van de concessie. Deze tekortkomingen waren bijvoorbeeld niet-deugende reizigersinformatie en het op dat moment ontbreken van de beloofde Zero-Emissiebussen inclusief stallingen en laadinfrastructuur.
Bushaltes
Het moment van de waarheid: hoe zouden de Orkaan-lezers het bedrag besteden?! Volgens enkele personen die op onze vraag reageerden, deugt de reizigersinformatie op dit moment nog steeds niet, en zouden zij hier de boete aan willen besteden. Zo zouden de digitale borden met regelmaat aangeven dat een bus er binnen enkele minuten moet zijn, terwijl op het internet te vinden zou zijn dat de bus is uitgevallen en dus helemaal niet binnen enkele minuten ter plaatse is.
Ook hebben een aantal haltes geen digitale borden en moeten reizigers het doen met het ritrooster, dat met regelmaat niet zou worden nageleefd. Sommige digitale halteborden zouden daarnaast buiten werking zijn. Ook het inclusiever maken van de bushaltes wordt genoemd:
‘Voor zover dit nog niet is gebeurd alle bushaltes geschikt maken voor de mindervalide mens. Dit zal ook betekenen dat anderen (bijvoorbeeld ouderen) hiervan profiteren.’
Lijn 69
De meeste mensen zien het geld het liefste gaan naar de bussen en de routes die ze rijden gaan. Zo worden de Rosmolenbuurt, Hoornse- en Peldersveld en Westzaan genoemd als plaatsen waar volgens de Orkaan-lezers bussen spaarzaam zijn en de loopafstanden te groot.
Lijn 69 wordt specifiek genoemd. Vooral in het weekend schijnen de bussen op deze lijn overvol te zitten, waardoor deze bushaltes over zou slaan. Lijn 69 richting Krommenie gaat onder andere via de Zaanse Schans.
Net zoals bij de haltes zouden sommigen de bussen zelf graag inclusiever willen zien. Orkaan-lezers zouden graag zien dat er geld wordt gestoken in aanvullend openbaar vervoer voor mensen die om welke reden dan ook niet met het reguliere OV kunnen of durven reizen. Naast inclusievere bussen en lijnen zijn er ook suggesties voor technische aanpassingen aan de bussen gedaan. Een voorbeeld:
‘De bussen voorzien van gewone buitenspiegels. Met gewone spiegels kun je als fietser zien of de chauffeur jou ziet. De nieuwe elektrische bussen hebben camera’s in plaats van spiegels, dan kun je de chauffeur dus niet meer zien en moet je maar gokken of je op beeld staat. Daarom: spiegels! (Er blijft daarna vast nog een bedragje over voor andere goede ideeën).’
Chauffeurs
Lage lonen en een, volgens de chauffeurs en vakbonden, slechte pensioenregeling. Er is landelijk en ook in de Zaanstreek veel te doen om de chauffeurs. De Orkaan-lezers (of in ieder geval degene die hebben gereageerd) staan achter ze. Verschillende mensen zouden graag meer chauffeurs zien, meer loon en waardering voor de chauffeurs en een betere opleiding. Op deze manier hopen ze dat de bussen vaker optijd en überhaupt komen.
‘Het geld besteden aan het opleiden van buschauffeurs. En een bonus voor alle buschauffeurs in deze regio die wel hun werk goed doen en alle shit en ellende nu over hen heen krijgen tijdens hun werk.’
Boxershort
Een enkeling is daarnaast getraumatiseerd door de wanordelijkheden bij EBS en zou het passend vinden om persoonlijk gecompenseerd te worden (een knipoog moet kunnen ;)):
‘Ik stond met darmproblemen te wachten op een bus die twee keer verviel op halte Veldvliegerweg, een nieuwe boxershort zou ik zeer op prijs stellen.’
Morgen is dus de deadline voor de wethouders en de adviescommissie om met ideeen en suggesties te komen. We hopen dat we, met jullie medewerking, ze een duwtje in de goede richting hebben kunnen geven.
Rollators
Tijdens een Zaanstad Beraad eerder deze maand pleitte oud-wethouder Leny Vissers-Koopman voor meer ruimte in de bus voor rolstoelen en rollators. Daarvan zou er maar één in de nieuwe bussen passen, in de vorige edities zou dat ruimer zijn geweest.
Door: Rick Nieborg, info: reacties onder een eerder artikel en via de mail, foto’s: Edwin Kleiss.
Helaas krijgen de chauffeurs de shit over zich heen hulde voor de chauffeurs die nog bij EBS blijven werken.
Een aanvulling op mijn mail van 1 oktober dinsdag afspraak ZMC bus 64 uitgevallen als je op het ns station komt moet je tegenwoordig uitstappen als je geluk hebt staat er een bus 64 die verder gaat of je moet een half uur wachten. Van het ZMC naar station display geeft aan dat 64 over vijf minuten komt dus niet vervalt ook een andere bus naar het station vervalt.
Na een half uur wachten kom je op het station moeten de passagiers uitstappen en de volgende 64 komt na een half uur dus een uur geen bus naar Rooswijk er is dus geen doorgaande bus 64 meer van een mede passagier hoorde ik dat dit tegenwoordig de norm is.
Van de wethouder horen we niets meer over deze puinhoop het is nog erger dan het in januari.
Orkaan wanneer gaan jullie weer bijhouden hoe vaak de bussen uitvallen?
Bus 395, zoals veel chauffeurs dat ook willen, niet meer slechts tot het ZMC laten rijden, maar volgens de oude route in ieder geval tot station Kogerveld laten rijden, zodat dat station weer met het OV bereikbaar wordt voor veel mensen uit Hoornseveld/Peldersveld/Poelenburg. Van dat geld kan die halte zo worden aangepast dat de bussen daar zonder hinder voor het verkeer kunnen wachten. En wat chauffeurs voor diezelfde lijn 395 reserveren, want dat lijkt wel de meest uitvallende EBS-lijn. Waardeloos als je afspraken hebt: je moet minstens een uur voor je eigenlijke vertrektijd van huis om hopelijk een bus te treffen...
Al die ideeën zijn leuk maar het is nog steeds een puinhoop met de dienst regeling zaterdag twee keer meegemaakt dat 64 was uit gevallen, ik sprak een oudere dame uit Rooswijk en die had vorige week twee keer achter elkaar dat 64 uitviel dus een uur geen bus en moest ze haar afspraak in het ziekenhuis afbellen wat een schande EBS.
Wordt er nog bij gehouden hoe vaak de bussen niet rijden? Geef EBS nog een boete misschien gaan ze dan echt volgens de dienst regeling rijden.
De buslijn herstellen van oud koog aan de zaan naar Assendelft zou fijn zijn. Mijn moeder maakte deze rit regelmatig, maar protesteren heeft geen zin gehad. En de 67 naar Zaandam neemt ze ook niet meer omdat hij meer niet komt dan wel, en dan sta je als 76 jarige in de kou te wachten...
Lijn 67 zou op de zaterdagen ook dezelfde dienstregeling als doordeweeks moeten hebben, de winkeldag van de week. Men wil de mensen de auto toch uit hebben?
Ook al zou de dienstregeling aangepast worden, mensen krijg je nooit de auto uit (helaas).
Plaats eens een fatsoenlijke tijdenbord (electronisch) bij halte Westzijde/Vincent van Goghweg.
3K netto salaris voor een fulltime buschauffeur vind geen slecht salaris. zijn mensen die met minder thuis komen met een HBO diploma. vinger word wel enkel naar EBS uitgestoken maar de SRA is ook schuldig in dit verhaal. Ze hadden moeten leren van het verleden in Waterland. EBS heeft het zelf nooit goed voor elkaar gehad in geen enkele consessie. De chauffeur is de dupe van dit hele verhaal van onkunde van de opdrachtgevers en EBS zelf.
Een bushokje op de hoek van gedempte gracht en westzijde.Is een tochthoek en in de regen kan je nergens schuilen.
en daarbij de route weer terug via de prov. weg
Wij Zaankanters hoeven niet dagelijks langs de Schans.
Maak een aparte toeristenbus Zaandam - Schans - Zaandam tegen een toeristenprijsje,.