Afgelopen week schreven we over de miljoenenboete die de Vervoerregio Amsterdam aan busmaatschappij EBS voorschotelde. Het boetebedrag van € 2,2 miljoen moet volledig ten goede komen aan de reizigers in geplaagde regio Zaanstreek-Waterland.

De wethouders en de adviescommissie Zaanstreek-Waterland buigen zich over een juiste besteding van het bedrag. Ze hebben tot morgen om met ideeën en suggesties te komen. Wij vroegen onze lezers om mee te denken, om zo antwoord te krijgen op de vraag: wat zou jij doen met € 2,2 miljoen?

Eerst even terug: de Vervoerregio Amsterdam trakteerde EBS dus op een boete van een bedrag dat begint met twee tweeën en eindigt met vijf nullen. Een half miljoen boete werd opgelegd door rituitval in de eerste maand van de concessie uit december 2023. Het resterende bedrag, € 1,7 miljoen dus, werd opgelegd voor tekortkomingen aan het begin van de concessie. Deze tekortkomingen waren bijvoorbeeld niet-deugende reizigersinformatie en het op dat moment ontbreken van de beloofde Zero-Emissiebussen inclusief stallingen en laadinfrastructuur. 

Bushaltes

Het moment van de waarheid: hoe zouden de Orkaan-lezers het bedrag besteden?! Volgens enkele personen die op onze vraag reageerden, deugt de reizigersinformatie op dit moment nog steeds niet, en zouden zij hier de boete aan willen besteden. Zo zouden de digitale borden met regelmaat aangeven dat een bus er binnen enkele minuten moet zijn, terwijl op het internet te vinden zou zijn dat de bus is uitgevallen en dus helemaal niet binnen enkele minuten ter plaatse is.

Ook hebben een aantal haltes geen digitale borden en moeten reizigers het doen met het ritrooster, dat met regelmaat niet zou worden nageleefd. Sommige digitale halteborden zouden daarnaast buiten werking zijn. Ook het inclusiever maken van de bushaltes wordt genoemd: 

‘Voor zover dit nog niet is gebeurd alle bushaltes geschikt maken voor de mindervalide mens. Dit zal ook betekenen dat anderen (bijvoorbeeld ouderen) hiervan profiteren.’

Lijn 69

De meeste mensen zien het geld het liefste gaan naar de bussen en de routes die ze rijden gaan. Zo worden de Rosmolenbuurt, Hoornse- en Peldersveld en Westzaan genoemd als plaatsen waar volgens de Orkaan-lezers bussen spaarzaam zijn en de loopafstanden te groot.

Lijn 69 wordt specifiek genoemd. Vooral in het weekend schijnen de bussen op deze lijn overvol te zitten, waardoor deze bushaltes over zou slaan. Lijn 69 richting Krommenie gaat onder andere via de Zaanse Schans.

Net zoals bij de haltes zouden sommigen de bussen zelf graag inclusiever willen zien. Orkaan-lezers zouden graag zien dat er geld wordt gestoken in aanvullend openbaar vervoer voor mensen die om welke reden dan ook niet met het reguliere OV kunnen of durven reizen. Naast inclusievere bussen en lijnen zijn er ook suggesties voor technische aanpassingen aan de bussen gedaan. Een voorbeeld:

‘De bussen voorzien van gewone buitenspiegels. Met gewone spiegels kun je als fietser zien of de chauffeur jou ziet. De nieuwe elektrische bussen hebben camera’s in plaats van spiegels, dan kun je de chauffeur dus niet meer zien en moet je maar gokken of je op beeld staat. Daarom: spiegels! (Er blijft daarna vast nog een bedragje over voor andere goede ideeën).’

Chauffeurs

Lage lonen en een, volgens de chauffeurs en vakbonden, slechte pensioenregeling. Er is landelijk en ook in de Zaanstreek veel te doen om de chauffeurs. De Orkaan-lezers (of in ieder geval degene die hebben gereageerd) staan achter ze. Verschillende mensen zouden graag meer chauffeurs zien, meer loon en waardering voor de chauffeurs en een betere opleiding. Op deze manier hopen ze dat de bussen vaker optijd en überhaupt komen.

‘Het geld besteden aan het opleiden van buschauffeurs. En een bonus voor alle buschauffeurs in deze regio die wel hun werk goed doen en alle shit en ellende nu over hen heen krijgen tijdens hun werk.’

Boxershort

Een enkeling is daarnaast getraumatiseerd door de wanordelijkheden bij EBS en zou het passend vinden om persoonlijk gecompenseerd te worden (een knipoog moet kunnen ;)):

‘Ik stond met darmproblemen te wachten op een bus die twee keer verviel op halte Veldvliegerweg, een nieuwe boxershort zou ik zeer op prijs stellen.’

Morgen is dus de deadline voor de wethouders en de adviescommissie om met ideeen en suggesties te komen. We hopen dat we, met jullie medewerking, ze een duwtje in de goede richting hebben kunnen geven. 

Rollators

Tijdens een Zaanstad Beraad eerder deze maand pleitte oud-wethouder Leny Vissers-Koopman voor meer ruimte in de bus voor rolstoelen en rollators. Daarvan zou er maar één in de nieuwe bussen passen, in de vorige edities zou dat ruimer zijn geweest.

Door: Rick Nieborg, info: reacties onder een eerder artikel en via de mail, foto’s: Edwin Kleiss.