Het personeel van de Hempont vreesde voor de veiligheid op de pont na ‘ruzies en scheldpartijen’ van automobilisten begin september en koos ervoor minder ruimte voor fietsers te maken en meer auto’s toe te laten. Verkeerswethouder Gerard Slegers schrijft aan de raad:

‘Op 5 september was sprake van o.a. ruzies en scheldpartijen als gevolg van de grote drukte. Daarom heeft het GVB-personeel ervoor gekozen om bij een aantal overtochten af te wijken van de basisafspraak en juist voorrang te verlenen aan gemotoriseerd vervoer.’

Ruzie en scheldpartijen dus. Het personeel voelt zich bedreigd door deze intimidatie en kiest er vervolgens voor meer auto’s en minder fietsers toe te laten. Ze vreesden voor hun veiligheid :

‘In uitzonderlijke gevallen als deze kan GVB Veren afwijken van de standaardpraktijk als de situatie daarom vraagt. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als de (ervaren) veiligheid voor GVB medewerkers of voor andere reizigers in het geding komt.’

Langzaam verkeer voorrang

En dat is niet volgens de afspraak schrijft Slegers nadat hij bij de gemeente Amsterdam heeft geïnformeerd:

‘In deze situaties geldt de basisafspraak dat (extra) ruimte voor langzaam verkeer de voorrang moet krijgen boven (extra) ruimte voor gemotoriseerd vervoer. GVB handelt ook in lijn met dezebasisafspraak. In de praktijk betekent dit dat normaliter het fietsgedeelte zo groot mogelijk wordt gemaakt (als het aantal wachtende fietsers/voetgangers/etc hier om vraagt).’

Ook uit ander bronnen begreep De Orkaan dat de spanning hoog opliep in de eerste week van september toen een deel van de Ring-noord van de A10 was afgesloten. Omdat de vakanties waren afgelopen, leverde dat in de eerste week van september ernstige verkeersproblemen op. (Het is niet alleen op 5 september misgegaan op de pont).

Verkeersbegeleiders

Slegers en het GVB gaan twee dingen doen. Bij de borden op de veerponten zal duidelijker gecommuniceerd worden dat verkeer, dat niet door de tunnel mag, voorrang heeft. En met Rijkswaterstaat worden nieuwe afspraken over de maatregelen bij werkzaamheden die leiden tot grote drukte op de ponten. Dat zou om extra verkeersbegeleiders kunnen gaan.

Afwijken van de basisregel van voorrang voor langzaam verkeer moet worden voorkomen volgens Slegers, die het eerder een ‘hele rare actie’ van het GVB-personeel noemde.

De zaak werd aangekaart door de Fietsersbond, ROSA-raadslid Hans Kuyper stelde vragen aan Slegers.


Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan en brief aan de raad van wethouder Gerard Slegers. Foto boven van het X-account van Sjoerd Druiven (zijn buurman maakte de foto op 7 september toen er ook fietsers moesten wachten terwijl er ruimte voor auto’s was gemaakt).