Het personeel van de Hempont vreesde voor de veiligheid op de pont na ‘ruzies en scheldpartijen’ van automobilisten begin september en koos ervoor minder ruimte voor fietsers te maken en meer auto’s toe te laten. Verkeerswethouder Gerard Slegers schrijft aan de raad:
‘Op 5 september was sprake van o.a. ruzies en scheldpartijen als gevolg van de grote drukte. Daarom heeft het GVB-personeel ervoor gekozen om bij een aantal overtochten af te wijken van de basisafspraak en juist voorrang te verlenen aan gemotoriseerd vervoer.’
Ruzie en scheldpartijen dus. Het personeel voelt zich bedreigd door deze intimidatie en kiest er vervolgens voor meer auto’s en minder fietsers toe te laten. Ze vreesden voor hun veiligheid :
‘In uitzonderlijke gevallen als deze kan GVB Veren afwijken van de standaardpraktijk als de situatie daarom vraagt. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn als de (ervaren) veiligheid voor GVB medewerkers of voor andere reizigers in het geding komt.’
Langzaam verkeer voorrang
En dat is niet volgens de afspraak schrijft Slegers nadat hij bij de gemeente Amsterdam heeft geïnformeerd:
‘In deze situaties geldt de basisafspraak dat (extra) ruimte voor langzaam verkeer de voorrang moet krijgen boven (extra) ruimte voor gemotoriseerd vervoer. GVB handelt ook in lijn met dezebasisafspraak. In de praktijk betekent dit dat normaliter het fietsgedeelte zo groot mogelijk wordt gemaakt (als het aantal wachtende fietsers/voetgangers/etc hier om vraagt).’
Ook uit ander bronnen begreep De Orkaan dat de spanning hoog opliep in de eerste week van september toen een deel van de Ring-noord van de A10 was afgesloten. Omdat de vakanties waren afgelopen, leverde dat in de eerste week van september ernstige verkeersproblemen op. (Het is niet alleen op 5 september misgegaan op de pont).
Verkeersbegeleiders
Slegers en het GVB gaan twee dingen doen. Bij de borden op de veerponten zal duidelijker gecommuniceerd worden dat verkeer, dat niet door de tunnel mag, voorrang heeft. En met Rijkswaterstaat worden nieuwe afspraken over de maatregelen bij werkzaamheden die leiden tot grote drukte op de ponten. Dat zou om extra verkeersbegeleiders kunnen gaan.
Afwijken van de basisregel van voorrang voor langzaam verkeer moet worden voorkomen volgens Slegers, die het eerder een ‘hele rare actie’ van het GVB-personeel noemde.
De zaak werd aangekaart door de Fietsersbond, ROSA-raadslid Hans Kuyper stelde vragen aan Slegers.
Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan en brief aan de raad van wethouder Gerard Slegers. Foto boven van het X-account van Sjoerd Druiven (zijn buurman maakte de foto op 7 september toen er ook fietsers moesten wachten terwijl er ruimte voor auto’s was gemaakt).
De pont amsterdam centraal - amsterdam noord is ook alleen voor fietsers dus maak de hempont ook alleen voor fietsers bruikbaar en niet voor automobilisten.
En waar laat je dan de voertuigen die niet door de tunnel mogen?
Die kunnen gewoon met de pont. Hebben altijd papieren bij zich met wat/welke gevaarlijke lading ze geladen zijn. Vroeger toen Eurometaal daar nog actief was, gingen vrachtauto's met kruit of scherpe munitie altijd alleen op de pont. Er mochten dan ook geen fietsers mee.
Mijn antwoord was op de begin stelling. Want als je zegt alleen fietsers is er voor de rest geen optie in de buurt
beleidsmaatregelen uitgevonden door ambtenaren ten kantore, laat deze uitvinders zelf een een tijdje op drukke dagen daar de boel gaan regelen, dan ondervinden zij wat de veerpont
medewerkers ondervinden.
Ik vraag me af, zijn er ook automobilisten die zich hieraan schuldig gemaakt hebben en die dit lezen met schaamrood op de kaken. Eigenlijk weet ik het antwoord al; lezen wel, schaamrood niet.
Dus als fietser moet ik GVB personeel bedreigen om toegelaten te worden als het erg druk is?
Grappig 😂
en welke vorm van verkeer zou dit dan zijn ?
alvast dank voor de reactie.
https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
Je kunt ook de fietsers toelaten tot de tunnels onder 't IJ, dan mogen de auto's met de pont.
Het niet openstellen van de Y tunnel voor fietsers is het ultieme voorbeeld van de kortzichtigheid van de Amsterdamse bestuurders. Omdat ooit een wethoudster van mening was dat fietsers (lees: zij) nooit de helling in de tunnel aan zouden kunnen willen ze nu een brug met ongeveer hetzelfde hellingspercentage. Voor fietsers, die dat percentage nu wel aan schijnen te kunnen. Uiteraard te betalen door de niet-Amsterdammers vanuit de Algemene middelen van het Rijk. Belastingeld, dus. Na het onzalige besluit de tunnel expliciet voor auto’s toegankelijk te laten hebben de volgende ontwikkelingen plaatsgevonden. Lees even mee, Amsterdamse raadsleden:
Ontmoediging autoverkeer in de stad
Ontwikkeling van krachtige electrische tweewielers, zoals scooters, fietsen en fatbikes
En de brommer hadden we al.
Word eens wakker, laat je verstand eens werken en stel open die tunnel. Al was het maar tussen 7 en 9 en 16 en 18 uur. Kan morgen al en je houdt ook nog eens een paar honderd miljoen over. En voor die wethouder hoef je niet bang te zijn, die burgemeestert ondertussen in Utrecht lekker verder……
Dat lijkt me nou een uitstekende oplossing. Gelijk ook een stuk minder autos in de stad
als je in Amsterdam west moet zijn? Als ik naar het centrum of oost wil dan pak ik de pont achter het CS, daar heb je geen IJtunnel voor nodig... Fietsen naar west is maar een slordige 10 kilometer om
Bij intimidatie/bedreiging zou het GVB personeel handhaving/politie ondersteuning moeten vragen en (onmiddellijk) krijgen. Anders geldt bij de pont het recht van de sterkste.
Best een eind omrijden lijkt mij.
Je hebt het niet van mij, maar ze hebben aan beide kanten van het kanaal pliesie.
ze hadden beter de auto nummers van de klagende bestuurders kunnen opnemen en hun dan verboden om een half jaar lang van het pont gebruik te maken, wat een eikels.
Onbegrijpelijk waar je allemaal ruzie over kunt maken zeg.
Automobilisten gewoon even lekker droog en warm wachten.
Over lange teentjes gesproken zeg.
Jaap, ook hier is haast het sleutelwoord!
Moet je eens kijken wat een stunten er worden uitgehaald als er ergens een file staat!
Veel mensen weten blijkbaar ook niet dat er op een kleine 10 minuten rijden nog een pont vaart, die van Buitenhuizen dus als ze te laat zijn bij de Hempont of als die vol is dan ga je daar heen.
De ponten varen 3x per uur en als de Hempont vanuit Zaandam vertrekt dan vertrekt pont Buitenhuizen vanaf Amsterdamse kant.