Eigenlijk was er al op 6 april 2023 een klap gegeven op het besluit om het Guisweg-project via tunnels (en niet via een verdiept spoor) aan te leggen. Het was een krappe meerderheid en zelfs de voorstemmers (behalve de VVD die voor de ‘fantastische’ tunnels was) hadden eigenlijk liever een verdiept spoor.
Door tegenstand van NS en Prorail tegen een verdiept spoor was die variant al in een vroeg stadium op een zijspoor terecht gekomen. De raad kon vorig jaar alleen maar ‘kiezen’ uit een tunnel. En dat deden ze dan ook.
Tegenstand bleef vanuit de Werkgroep Spoorse Doorsnijding van Hart voor Stad die zich hard bleef maken voor een verdiept spoor. Er werd een bezwaarprocedure gestart en donderdag spreken ze in bij het Zaanstad Beraad. Dat is opmerkelijk omdat de beslissing ruim een jaar geleden al is genomen.
Excuses
De werkgroep wil aantonen dat het tunnelplan ‘onpraktisch en onhaalbaar’ is. Dat is niet nieuw, maar waarom is dit nu opnieuw op de agenda gezet? De werkgroep heeft eerder van burgemeester Hamming excuses aangeboden gekregen:
“voor de omissie om adviezen vanuit de buitenwacht niet mee te wegen in de z.g. snelkookpan fase en lang daarna. Ook is er in onderzoek uitgegaan van onjuiste input. Daardoor is de output van de data sterk beïnvloed. Belangrijke informatie werd niet meegenomen bij de besluitvorming.”
De raad heeft volgens de werkgroep daardoor op grond van onvolledige informatie op 6 april 2023 een besluit genomen. Als de raad het daarmee eens is, kan er een motie ingediend worden om het eerdere raadsbesluit van 6 april 2023 te vervangen of aan te vullen.
Tijdens het Zaanstad Beraad van 16 mei moet blijken of iemand de motie in wil dienen en ook kan er gepeild worden hoeveel steun daarvoor is. Over zo’n motie zelf moet in een raadsvergadering gestemd worden.
De bijeenkomst is op 16 mei om 21.20 uur in zaal 4/5 in het Stadhuis.
Door Piet Bakker. Bronnen: raadsinformatiesysteem Zaanstad, brief Werkgroep Spoorse Doorsnijding. Foto: De Orkaan. Lees hier alles over de Guisweg.
Hoe lang gaat deze klucht nog duren?
Natuurlijk ben ik ook voorstander van een verdiept spoor, eventueel een verhoogd spoor mag van mij ook dat is stukken goedkoper.
Na de Hoornse Lijn kan het spoor over een paar honderd meter omhoog dan moet het weer zakken vanwege de A8 en na deze snelweg kan het spoor weer omhoog en na de Guisweg, ergens halverwege Zaandijk en Wormerveer kan het weer zakken.
Ook de perrons van Koog aan de Zaan en Zaandijk - Zaanse Schans kunnen verhoogd worden angelegd,
Is hier nog nieuws over? Of heb ik wat gemist?
Het is natuurlijk een waanzinnig plan. Er komen meer verkeersproblemen bij dan dat het oplost.
De raadsleden hebben een jaar de tijd gehad om hier eens rustig over na te denken.
Als dit plan niet van tafel gaat, twijfel ik toch wel of de capaciteiten van de raadsleden voldoende is om deze taak te vervullen.
Ik hou mijn hart vast voor de toekomst.
Hoop toch zo op een verdiept spoor (of anders het handhaven van de huidige situatie). Tunnel is onveilig (kijk naar Wormerveer, lastige bochten, niet fijn in het donker) en Rooswijk wordt afgesneden van de buitenwereld, zoals van Oud-Zaandijk en Wormerveer.
Bovengronds komt er meer asfalt en omrijden voor autoverkeer van en naar Rooswijk. Niet doen!!
"voor de omissie om adviezen vanuit de buitenwacht niet mee te wegen in de z.g. snelkookpan fase en lang daarna"
Wat een zin, heb hem nog eens gelezen maar helaas...😠
Wij zijn die lui die zoiets bedenken ?
@ TLaan
Dat is wel een punt over het hele treinverkeer platleggen.
Er is bijna nergens plaats om een tunnel aan te leggen parallel aan het bestaande spoor.
Ik hoop dat er alsnog gekozen gaat worden voor een verdiept spoor.
denk is over de samenhang in stedelijke structuur. zaanstad wordt een samenhangend stedelijk gebied. dus ja verdiept spoor
ik vraag me af wat ze wel kunnen regelen,ik denk dat ik het wel weet,zaken die in hun eigen voor deel uit vallen.Dit is te ingewikkeld voor deze simpele mensen.
zou de gemeenteraad toch nog een keer bij zinnen komen
Dat hopen we.
succes er mee want jij kan de zinnen verzetten
En ik wil een verhoogd spoor. Of een fiets en wandelbrug in plaats van een sociaal onveilige tunnel. En Oud Koog hoort zijn afrit en oprit te behouden. zie je het voor je: alles over de rotonde, (inclusief de bewoners van alle nieuwe flats) of via Julianabrug en Westerkoog?
Busbrug open. Asfalt van glazenmaker vervangen door stenen zou sl stuk schelen qua race gedrag. Bomen laten staan. Apart fietspad ernaast en geen bottlenecks waar een fiets klemgereden wordt door een auto.
En geen asfaltweg door het laatste restje groen en umesco erfgoed: er is al zoveel voorgoed verpest. Zet ook in op verkeersspreiding in tijd in plaats van ruimte: werkgevers, denk na over flexibelere werktijden en thuis kunnen werken.
Een verhoogd spoor geeft alleen maar meer ellende . Het is niet voor niets dat in veel steden die spoorweg in de grond verdwijnt , de durende herrie verspreid zich hoger nog meer dan nu al. Alleen verdiept van Zaandam tot het liefst voorbij Krommenie maar minstens tot de Guisweg.
Alleen daar ontbreekt het de Raad van Zaanstad aan visie over hoe dit samenhang van dorpjes er uit moet gaan zien. Nu allemaal belangetjes van ieder gat met het gevoel dat ze dat ook moeten krijgen als er 1 een investering krijgt. Niet of het voor het geheel beter zou zijn.
Geluidwering is ook een punt. Ik heb geen idee in hoeverre een geluidscherm op een treinviaduct zou functioneren. En of het aub transparant kan zijn. Ik reis graag met de trein, maar ik kijk dan niet graag de halve reis tegen een betonnen bak of dicht scherm. ( heb ook niks met de metro). Maar het lijkt me fijn als de onderdoorgangen open, ruim, breed en overzichtelijk zijn. Veilig dus. Het zwembad is daar ook, he. Je moet aan het einde van de tunnel het licht kunnen zien ( en niet pas als je er bent enge vent of groepje gezellige jeugd om de hoek kunnen aantreffen)( enge vrouwen staan nou nooit eens in de krant) Dat spoorviaduct over de Provincialeweg is een voorbeeld van zo'n open onderdoorgang waar je rustig onderdoor fietst. Wanneer gaat dat andere spoor trouwens eindelijk ook eens omhoog?
Misschien eens aan omwonenden daar vragen hoe zij de verschillende trein geluiden ervaren, die horen prachtig het verschil tussen een hoog en een laag spoor. Iemand hier?
kijk naar delft. wat een verbetering. ...
Spoorovergang Guiswe - verbinding naar de A 9 en Bus.brug.
Dit noem ik burgertje pesten door een besluiteloos bestuur.
Als er kennelijk fouten zijn gemaakt, is het tóch logisch opnieuw een besluit te nemen. Misschien is het wel hetzelfde besluit, of wordt het toch een ander besluit. Laat de wijsheid zegevieren.
Het nadeel van een genomen besluit terugdraaien is dat daardoor allerlei zaken opnieuw moeten worden ontworpen. Dan stijgen de kosten ook weer vrolijk mee.
Overigens lees ik ook wel eens wat over een verdiept spoor dwars door de hele Zaanstreek heen. Maar is daar eigenlijk wel ruimte voor, of wil je dan een paar jaar lang zonder treinverbinding zitten terwijl dat wordt aangelegd?
Men zou ook twee verdiepte sporen kunnen maken zodat er tijdens de bouw een enkelspoor openblijft.
Volgens mij heeft dat er wel eens gestaan. Van versmallen van de Provinciale weg tot het tijdelijk stilleggen van het treinverkeer tussen Zaandam en Wormerveer.