Eigenlijk was er al op 6 april 2023 een klap gegeven op het besluit om het Guisweg-project via tunnels (en niet via een verdiept spoor) aan te leggen. Het was een krappe meerderheid en zelfs de voorstemmers (behalve de VVD die voor de ‘fantastische’ tunnels was) hadden eigenlijk liever een verdiept spoor.

Door tegenstand van NS en Prorail tegen een verdiept spoor was die variant al in een vroeg stadium op een zijspoor terecht gekomen. De raad kon vorig jaar alleen maar ‘kiezen’ uit een tunnel. En dat deden ze dan ook.

Tegenstand bleef vanuit de Werkgroep Spoorse Doorsnijding van Hart voor Stad die zich hard bleef maken voor een verdiept spoor. Er werd een bezwaarprocedure gestart en donderdag spreken ze in bij het Zaanstad Beraad. Dat is opmerkelijk omdat de beslissing ruim een jaar geleden al is genomen.

Excuses

De werkgroep wil aantonen dat het tunnelplan ‘onpraktisch en onhaalbaar’ is. Dat is niet nieuw, maar waarom is dit nu opnieuw op de agenda gezet? De werkgroep heeft eerder van burgemeester Hamming excuses aangeboden gekregen:

“voor de omissie om adviezen vanuit de buitenwacht niet mee te wegen in de z.g. snelkookpan fase en lang daarna. Ook is er in onderzoek uitgegaan van onjuiste input. Daardoor is de output van de data sterk beïnvloed. Belangrijke informatie werd niet meegenomen bij de besluitvorming.”

De raad heeft volgens de werkgroep daardoor op grond van onvolledige informatie op 6 april 2023 een besluit genomen. Als de raad het daarmee eens is, kan er een motie ingediend worden om het eerdere raadsbesluit van 6 april 2023 te vervangen of aan te vullen.

Tijdens het Zaanstad Beraad van 16 mei moet blijken of iemand de motie in wil dienen en ook kan er gepeild worden hoeveel steun daarvoor is. Over zo’n motie zelf moet in een raadsvergadering gestemd worden.

De bijeenkomst is op 16 mei om 21.20 uur in zaal 4/5 in het Stadhuis.

Door Piet Bakker. Bronnen: raadsinformatiesysteem Zaanstad, brief Werkgroep Spoorse Doorsnijding. Foto: De Orkaan. Lees hier alles over de Guisweg.