Een tunnel onder het spoor bij de Guisweg moet een eind maken aan de lange wachttijden van auto’s en fietsers en meer treinen op het traject mogelijk maken.
Maar het plan gaat veel verder: de aansluitingen van de A8 op de Provincialeweg en Guisweg veranderen terwijl woningbouw in het gebied (o.a. op het KFC-terrein) 1200 woningen op moet gaan leveren.
Wat staat er precies in het plan? De 5 belangrijkste punten:
1. De tunnel
De keuze voor een auto- en fietstunnel is vergeleken met andere alternatieven zoals alleen een fietstunnel, een spoorviaduct of een verdiept spoor tussen Koog a/d Zaan en Zaandijk Zaanse Schans (het station zou zelf ook verdiept komen te liggen). Dat eerste alternatief is in 2014 al bewust afschoten door Zaanstad (ondanks dat ze er geld voor hadden). Verdiepte sporen (de aanvankelijke voorkeur van Zaanstad) en een viaduct zijn te duur.
Wat er komt is “een autotunnel met verdiepte T-aansluiting op de Provincialeweg”. Dat zou “met een budget van ongeveer €130 [miljoen] te realiseren zijn”. Alleen dat plan wordt uitgewerkt.
2. Meer treinen
De uitbreiding van het aantal treinen op het traject met 50 procent is pas mogelijk als de tunnel er ligt: “de komst van een hoogfrequente spoorverbinding tussen Amsterdam en Alkmaar [noodzaakt] het opheffen van de gelijkvloerse spoorkruisingen.” In het jaar 2027 zouden er daadwerkelijk meer treinen moeten gaan rijden.
3. Andere aansluitingen A8
De aansluitingen op de A8 worden ‘gereorganiseerd’, de situatie nu is “onlogisch en inefficiënt” met “geluidshinder en verslechterde luchtkwaliteit”. Dat betekent dat de Provincialeweg en het stuk Guisweg van de spoorlijn tot de rotonde versmald worden (naar 2 x 1 rijbaan) en de aansluitingen van de A8 op de Guisweg worden verdubbeld: aan- en afritten in beide richtingen. De aansluitingen van de A8 op de Provincialeweg vervallen.
De verwachting is dat de A8 drukker wordt als de verbinding A8-A9 wordt gerealiseerd. Dat wordt in het plan al als een gegeven gepresenteerd.
4. Woningbouw
De plannen gaan ook uit van woningbouw voor woningzoekenden “die zich in de Metropoolregio Amsterdam willen vestigen” (van buiten dus). “Het gebied ten westen van station Zaandijk Zaanse Schans is nu eenzijdig ingevuld met sportfaciliteiten”.
Zaanstad zet in op “zowel woningbouw als knooppuntontwikkeling rondom het station.” Wonngbouw gaat dus vooral over het KFC-veld. Dat het KZ-terrein (en Topsporthal) op de nominatie staan om te verdwijnen lijkt uitgesloten. Er zouden 1200 woningen in het gebied kunnen komen.
5. De OV-knoop
Er moet een ‘versterkte OV-knoop station Zaandijk Zaanse Schans’ komen, het station en de omgeving moeten worden aangepakt, het moet een veiliger uitstraling krijgen, en met betere oversteekplekken. Ook zouden er een hotel en een P+R moeten komen.
ik moest vooral lachen om die plannen rond station Koog Zaandijk aka Zaandijk Zaanse Schans. In 1990 hadden ze het volgens mij al erover dat ze daar een hotel wilde neerzetten, en nu zijn wij bijna 30 jaar later en staat er nog niks.
Sterker nog, de plannen die er waren voor de plek recht tegenover het station aan de Zaankant, zijn vorig jaar ingetrokken.
Het ligt misschien aan mij, maar het is lastig te ontdekken van wie dit plan is. Lijkt mij handig als dat in de kop of 1e alinea staat.
Verdiepen lijkt mij een heel mooie oplossing. Ik begrijp dat geld een dingetje is, maar het heeft zo ontzettend veel voordelen: verkeersaanpassingen makkelijker te realiseren, minder geluidsoverlast van de treinen (die vaker gaan rijden), eventueel ruimte voor woningbouw/parkeerruimte/groen, etc.
Het is een plan van Zaanstad, Metropoolregio, Provincie, Ministerie en ProRail.
De foto met een kruis door het bestaande viaduct en het woordje "tunnel" in de kop van het artikel stemde mij hoopvol. Helaas dus.
En gekozen wordt er verder bij de Guisweg voor een verlaagde autoweg onder het spoor, nu goedkoper dan het spoor verlaagd aan te brengen maar over enkele jaren zal men wel weer spijt hebben het zo gedaan te hebben
Terwijl de randstad dichtslibt ligt de nadruk in het verhaal toch weer op de auto, en wordt de fiets slechts eventjes genoemd als linkerdeel van een samenstelling die toch vooral het rechterdeel benadrukt (autotunnel).
Gemiste kans in een tijd waarin Zaanstad het nog nodig vind om sluizen aan te brengen in snelfietspaden en de Hempont bij de eerste zonnestraal al mensen moet laten staan.