Pas na de zomer zullen concrete alternatieven voor het project Guisweg gepresenteerd worden. Aanvankelijk zouden de plannen nu al openbaar gemaakt zijn.
Bekend is wel dat er waarschijnlijk geen autotunnel bij de Guisweg komt, maar wel één voor fietsers en voetgangers. Auto’s zullen ergens anders over of onder het spoor moeten, waarschijnlijk ter hoogte van het viaduct van de A8.
Ook moeten er nieuwe aansluitingen op de A8 komen in Westerkoog. De details en uitgewerkte alternatieven laten dus nog even op zich wachten.
De plannen moeten rond zijn voordat de NS 50 procent meer extra treinen over de Zaanlijn kan laten rijden. De overgang bij de Guisweg kan dat niet aan.
De verschillende bouwstenen van het project zijn:
- de mogelijkheden voor fietsers bij de Guisweg en/of bij het station (in het laatste geval wordt de Guisweg dus helemaal afgesloten)
- de ligging van de nieuwe verbindingsweg en de verdiepte-T (naar de Provincialeweg ter hoogte van de A8)
- het volledig maken van A8 aansluiting 3 (Westerkoog) en de mogelijkheden rond de A8-aansluiting 2 (Koog a/d Zaan bij de AH).
In de periode oktober 2020 – april 2021 werken we de alternatieven verder uit. Rond de zomer van 2021 wordt een inspraakronde verwacht, een definitief besluit over het voorkeursalternatief begin 2022.
Op de site: guisweg.zaanstad.nl/nieuws zijn interviews en plannen in te zien over het project.
Gebed zonder eind.
Al jaren lang gestechel over de overgang. Gemeente die blijft neuzelen over duurzaam, auto's met ronkende motoren voor gesloten overgang.
Dit wordt helemaal niets. Als er veranderingen gebouwd moeten worden, Komen ze waarschijnlijk een blinde worm in de grond tegen die tot een beschermd soort behoort.
Met dat geneuzel van de de gemeente bedoeld u uiteraard de wethouder. Ja die kan vreselijk veel vertellen en niks zeggen. Alle problemen opnoemen en oplossingen tot de macht 8. En dat was het dan. Ik hoop dat ze met hun vingers van de begraafplaats afblijven.......