Gisteravond kwamen de Zaanse leden van de Regioraad bijeen in het stadhuis in Zaandam tijdens een zitting van Zaanstad Beraad. Er werd uitgebreid gesproken over de serieuze problemen rondom EBS, raadsleden maken zich ernstige zorgen.
Er is inmiddels een lange lijst klachten over ‘opstartproblemen’ van de eerste vijf dagen (!) EBS. Ook verkeerswethouder (en verantwoordelijk bestuurder bij de Vervoerregio) Gerard Slegers kan er niet omheen: ‘dit zijn geen kleine dingen meer, er zijn ontzettend veel problemen.’ Aan een boete voor EBS lijkt Slegers voorlopig echter niet te denken.*
Anna de Groot (SP) vindt het urgent dat er over EBS gesproken wordt. Ze stelt dat EBS met héél erg slecht materieel rijdt: deuren kunnen niet dicht (of gaan zomaar open of dicht), wielen lopen eraf, bussen moeten worden weggetakeld en de stank van de diesel is soms niet te harden. Passagiers voelen zich niet veilig om met EBS te gaan rijden. ‘Ik ben zelf ook in zo’n horrorbus terecht gekomen.’
Voorzitter Annemarie van Nieuwamerongen (VVD), vraagt of ‘horrorbus’ de juiste formulering is zonder dat het een politieke uitspraak is. Hoewel de voorzitter deze vraag enigszins lacherig stelt is de eerste operationele week van EBS zorgwekkend.
‘Opstartproblemen’
Jos Kerkhoven (DZ) erkent de zorgen die worden geuit. Onderweg naar het stadhuis zag hij dat op station Wormerveer nog steeds geen informatie van EBS staat. Tot zijn verbazing zag hij bij Wormerveer een bus van EBS kapot langs de weg staan en reed er een bus zonder verlichting. ‘Eén van onze fractieleden heeft 1,5 dag met de bus gereisd om zelf te ervaren hoe het openbaar vervoer nu is. En dat is een serieus probleem’:
- Halte-informatie is niet beschikbaar;
- Op verschillende haltes hangen nog oude vertrektijden voor Connexxion;
- Geen vertrekinformatie op station Zaandam;
- Onduidelijke instaplocaties;
- De matrixborden zijn niet up-to-date of zijn stuk en staan op zwart;
- Defecte oproepen in de bus (alleen volgende halte wordt opgeroepen);
- Uitvallende bussen in de ochtend;
- Constant bussen vertraagd;
- Defecte displays aan buitenkant van de bussen;
- Veiligheidsproblemen met oude Connexxion bussen;
- Buschauffeurs moeten door blubber in de remise;
- Duitse aanduiding in bussen (pas op voor opstap, brandblusser, verbandtrommel);
- MeerPlus App is niet beschikbaar voor IOS (Apple);
- Inchecksysteem werkt niet.
Voor ‘opstartproblemen’ is dit wel erg veel.
Natascha Stroo (GL) heeft zelf ondervonden dat de bus elke dag 30 tot 45 minuten te laat kwam. Dat betekent dat ook jongeren die afhankelijk van bussen de hele week te laat op school komen. Daarnaast heeft ze geen enkel moment hoeven te betalen omdat het inchecksysteem niet werkt. Natascha Stroo: ‘het baart me ernstige zorgen.’
Ook Geert Rijken (PvdA), Perry van der Velden (POV), Flip Hoedemaeker (D66) en Casper Davelaar (VVD) herkennen de problemen. Hoe kan dit op deze schaal gebeuren? Flip Hoedemaeker is bang dat hij volgende week voor het eerst met de bus moet gaan. ‘We willen meer mensen in het openbaar vervoer krijgen, maar nu worden ze er bij wijze van spreken uitgejaagd.’
Slegers: geen kleine dingen
Wethouder Mobiliteit Gerard Slegers (CDA) (tevens vice-voorzitter van de Veiligheidsregio) reageert op de problemen en zorgen die zijn geuit. ‘Laat ik voorop stellen dat hetgeen u zich zorgen over maakt, maak ik me ook zorgen over. Je kunt de eerste week of twee weken wat kleine dingen hebben, maar dit zijn geen kleine dingen meer.’
Het verbaast Gerard Slegers dat er veel problemen aan de raadsleden zijn gemeld en niet op de juiste plek worden neergelegd. Menno de Haas (ROSA) en Natascha Stroo reageren hierop dat het erg lastig is om die juiste plek te vinden. Op de website van EBS staat geen informatie over Zaanstad.
Gerard Slegers belooft te onderzoeken wat er ‘allemaal waar van is’. Jos Kerkhoven heeft nogal moeite met deze uitspraak. ‘Wat wij hier hebben neergelegd is waar. Ik neem aan dat u ons vertrouwt. Ik kan het zelfs met foto’s onderbouwen.’
Oplossing binnen ‘korte termijn’
Als er over alternatieven wordt gesproken blijken die er eigenlijk niet te zijn. Slegers geeft aan dat er boetes aan EBS kunnen worden uitgedeeld. ‘Ik weet niet of dat het middel is, daar help je de reizigers niet mee. We zullen gezamenlijk moeten kijken hoe de problemen die er zijn zo snel mogelijk opgelost kunnen worden.’
Het enige alternatief is het intrekken van de concessie, maar daar moet volgens Gerard Slegers verre van gebleven worden. ‘Als er een nieuwe aanbesteding moet worden uitgezet ben je zo één á twee jaar verder. Alle problemen moeten binnen hele korte termijn opgelost zijn.’
Vergadering teruglijken kan hier.
Op dinsdag 19 december worden de problemen rondom EBS verder besproken in de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam.
* De zin ‘aan een boete voor EBS lijkt Slegers voorlopig echter niet te denken’ is gebaseerd op zijn uitspraak over boetes in de vergadering: ‘Ik weet niet of dat het middel is’. Volgens de woordvoerder van de Vervoerregio wordt juist wel over boetes gedacht, die zullen waarschijnlijk ook worden uitgedeeld zo blijkt uit een brief die een dag voor deze vergadering aan EBS werd gestuurd. Tijdens deze bijeenkomst van het Zaanstad Beraad zei Slegers niets over deze brief of het daadwerkelijk uitdelen van boetes.
Toelichting: De Vervoerregio Amsterdam is opdrachtgever van het openbaar vervoer per bus, tram en metro. De Vervoerregio verleent de concessie aan vervoerbedrijven, waaronder EBS. De Regioraad is het belangrijkste bestuursorgaan van de Vervoerregio Amsterdam. De betrokken gemeenten zijn: Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad. In de raad zitten in totaal 49 leden. In de Regioraad Zaanstad zitten 7 van de 49 leden: Van Haasen, Hoedemaeker, Kerkhoven, Lopes, Stroo, Mattens en Slegers.
Tekst: De Orkaan Redactie, Bron: Vergadering Regioraad Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto aangeleverd door lezer.
Sinds de Vaartbrug weer toegankelijk is dachten wij dat de EBS- bussen weer gewoon de oude routes reden. Opvallend is dat er nu nog steeds bussen door de Weverstraat rijden ( met hoge snelheden) Wanneer zou dit weer volgens de vaste route gebeuren?
Wat is volgens u de "normale route"? De normale EBS-route van lijn 69 gaat via Badhuislaan / Weverstraat. Dus altijd via het stuk van de Weverstraat met huisnummers 1-7 / 2-22.
Zeer teleurgesteld met de "nieuwe dienst" van EBS. Gistern waren 3 bussen op rij te laat (25 minuten) en stopte veel eerder dan het juiste eindehalte.
Info op de scherm is onjuist, info bij 9292 is onjuist, en chauffer geeft niks ook. Wat is zo vervelend is dat ik moet deze bus gebruiken voor mijn zoon te ophalen en met deze slechte informatie, dat werd heel moelijk.
Helemaal niet blij met deze dienst en bedrijf
Mag ik even zeggen dat de ‘horrorbussen’ (zoals de gemeente dat noemt) van de vorige consessies waren. Dus van Connexxion. En als je naar Connexxion kijkt, is het EBS een stuk beter.
now vrijdag avond ben ik vreselijk onheus behandeld geworden door een chauffeur . k ben zo geschrokken dat ik helemaal nix kon zeggen. lijkt wel een groep verslaafden, gepensioneerden enz enz . echt ! is het niet mogelijk dat connexxion terug komt. alles veranderd!!!!
EBS meerplus!
- reisadvies zeer slecht, geeft nml als busbedrijf ook de trein ( kiezen wat het snelst is) neen ik wil met bus als slecht ziende ook overstappen zonder voetpaden!
- de reistijd is verdubbeld ivm andere route (69 van Krokusstraat Wormerveer naar station Zaandam 50 minuten i.p.v. ongeveer 20 min)
- ook de kosten reizen de pan uit. Bij Connexxion een 65+ plus kaart, voor na de spits 9.00 uur, voor een heel jaar voor €135,-. Hier wel het wettelijke 65+ tarief (35% korting) maar als je zo geregeld met de bus MOET nml nog enige vervoermiddel waar ik me redelijk mee kan redden als zeer slechtziende! Gevolg veeeeel minder er op uit, wordt nu dus erg beperkt. Voordeel was dat je ook in de regio Alkmaar met die connexxionpas kon reizen.
EBS heeft een zone systeem voor een abonnement maar geen hond die dat snapt.
- ook, zoals in eerdere reacties genoemde problemen met stop knop geen goed rood signaal, veel uitval div. bussen, staat op andere perrons dan aangegeven en heel weinig zitplaatsen enzo.
Oudjes die geen internet hebben snappen er al helemaal niets van en willen klagen maar weten niet hoe,wie,wat of waar. O.a. geen tijden in bushaltes, vooral Wormerveer, en veel langer in de bus en zitplaatsen die op een plastic stoeltje lijken, wordt niet om geroepen of loopt vele haltes voor.
Iedereen moet toch met het OV, zo alleen maar minder,minder en minder!
Gewoon een zooitje maar meeste chauffeurs denken met je mee.
Vervoersregio doe er wat aan en laat het niet op z’n beloop.
Hahaha ik wens alle chauffeurs Zaandam sterkte vanuit Spanje
groetjes terug andre
Zo is er meer na de afgrond gebracht door maffe ei regels in de lande niet alleen het bus vervoer
Pas op met oplichting EBS:
Mijn zoon reist geregeld met EBS. De incheck apparatuur checkt regelmatig verkeerd in.
Dit is bij bestuurders en bij EBS zelf bekent, maar wordt Niets mee gedaan.
Dit is zeer ergerlijk omdat dit maandelijks extra veel geld kost bovenop zijn abonnement.
Enige tijd geleden hebben we 1 x geld terug gekregen. Dit omdat mijn man met hen is gaan bellen.
Maar ik wordt doodmoe van deze oplichting die elke dag gepleegd wordt.
Je kan tegenwoordig ook niet meer online je geld terug vorderen dat moet middels het uitprinten van een formulier en dit dan opsturen via de post.Hoezo omslachtig en onveilig? Dit ivm naam handtekening en bankrekeningnummer.
Mvg
Frieda van den Brink
Met het in en uitchecken ging het in 2016 en 2017 ook al mis. Ik checkte in met lijn 121 op station Wormerveer en checkte uit op het Tramplein in Purmerend. De ritprijs was toen der tijd e.2,96. Maar soms was dat ineens e.4,60. De man in het gebouw daar was heel vriendelijk en kreeg die e.1,64 netjes op mijn OV-chipkaart gezet. Het uitchecken ging wel goed als de bus nog niet op het eindstation stilstond. Als je met het servicenummer belde van EBS, werd je als een hoop vuil behandeld. Vaak had je een medewerkster die slecht luisterde en soms slecht Nederlands sprak. Van dit moment mag ik de medewerksters niet beoordelen omdat de genoemde situatie 6 a 7 jaar terug is.
Wel is duidelijk dat het in en uitcheck probleem waarschijnlijk al jaren loopt.
EBS hoort tot de wereldwijd grootste bus-
ondernemingen en heeft natuurlijk genoeg zicht op de markt, die aantrekkelijk genoeg blijkt ... maar dan op de lange termijn.
"Too big to crash!"
De vervoersregio en de streekregio zit nu met de gebakken peren en kunnen geen kant op. Ze zullen voortdurend op de blaren moeten blijven zitten zolang (ook toekomstige)concessies zo lopen als ze nú lopen.
Zèlfs de "ouderwetse boetes" gaan hier géén verandering in brengen.
NB. Acties als "de auto uit" spoelen de autorijders ononderbroken de OV-fuik in.
Het tekort aan personeel is overal in het OV, met al die achterlijke eisen van de opdrachtgever is er steeds meer personeel nodig.. neem alleen maar de nachtdiensten. Tegenwoordig bijna 24/7 OV. Er zit geen hond in en er gaat niks inkomen ook. Dit is al zo vaak geprobeerd.
Maar toch eisen die stropdassen het weer. Kost weer veel chauffeurs die je anders overdag had kunnen inzetten
De aanbestedingen zijn vergif voor veel sectoren. Zorg, OV, Nuts bedrijven etc. moet in handen van de overheid blijven.
Dan blijft het betaalbaar en vertrouwd.
Brussel maakt meer kapot dan je lief is!
Waar vroeger de passagier belangrijk was is het nu het geld wat telt. Aandeelhouders tevreden houden over de rug van de passagiers en de chauffeurs.
Het is bijna een onwerkbare situatie op het ogenblik met veel te korte rijtijden en debiel veel buswissels waardoor alles in de soep loopt. Dit gaat nog wel een tijdje duren...
De concessie is veel te groot, busbouwers kunnen deze grote aantallen niet aan. Waarom 1 concessie? Zaanstreek heeft geen binding met Waterland. 2 concessies met 2 verschillende ingaans datum, is beter te overzien geweest. Op de klantenbarometer stond Connexxion Zaanstreek erg hoog, een goed lopende concessie die nu terug bij af is.
Toch geweldig al die teleurgestelde kiezers , de gehele Zaanstreek koos in ruime meerderheid voor rechtsaf en dus het marktdenken . En nu maar klagen dat de Overheid hun wil uitvoert . Dit is wat de meerderheid wil dus hier moeten de Zaankanters het de komende jaren mee doen .
er zijn twee partijen de een denkt het te kunnen en de ander zit lekker warm op kantoor opnieuw het klosje garen uit te vinden gewoon blijven punniken daar op kantoor.
maakt het uit! Zaanstad maakt overal een puinhoop van.
Geheel mee eens
goedkoop = duurkoop
9 december reed Connexxion nog in Zaanstad en een dag later moest EBS in 1 dag een volledig nieuw busbedrijf in werking hebben. een onmogelijke opgave. Te wijten aan die idiote aanbestedingen met als doel bezuinigen ten koste van de reiziger. dus terug naar de oude situatie waar elke regio een vaste vervoerder kreeg aangewezen. de eis is alles elektrisch terwijl die bussen niet leverbaar zijn en moet worden teruggegrepen op Diesels. EBS doet zijn uiterste best dus daar geen verwijten aan.
Dank voor die opmerking! Dat klopt als een bus
Dit is de normaalste gang van zaken bij een transitie naar een nieuwe vervoerder. Kom aub niet met dat EBS er niets aan kan doen. EBS heeft hier onvoldoende in voorbereid en had dit veel beter moeten managen. Bij alle andere vervoerders is een dergelijke transitie veel beter geregeld. EBS is gewoon ongeorganiseerd en dat blijkt wel aangezien ze in Flevoland ook opstartproblemen hebben die het nieuws heeft gehaald.
in Flevoland zijn tegelijkertijd EBS bussen gaan rijden. Zien er nieuwer uit, maar ook de nodige problemen.
https://flevopost.nl/regio/EBS-vergeet-om-bussen-vol-te-tanken-problemen-op-meerdere-lijnen-in-Flevoland-28804950.html
Ik heb deze reactie al bij een eerder topic gepost, maar e.e.a. past ook heel goed bij dit topic. Daarom nogmaals: vooral de doordeweekse nachtdiensten die nu door EBS gereden worden, zijn een regelrechte belediging voor de passagiers. Oost-Europees, Spaans en Arabisch sprekende "chauffeurs" rijden die lijnen sinds zondag 10 december. Ze zijn niet in dienst bij EBS, maar ingehuurd via tourbedrijf Pouw Vervoer. Ze kennen de routes slecht of niet en van op tijd rijden hebben ze blijkbaar nog nooit gehoord. Ze rijden veel te vroeg of veel te laat, met afwijkingen van soms zelfs 45 tot 60 minuten. Ze zijn totaal niet herkenbaar als EBS-werknemers en ze rijden diensten die een OV-chauffeur nooit zou mogen rijden. Een nachtdienst mag in het OV nooit langer dan 7 uur zijn en moet op de dienstregelingdag zelf beginnen, dus uiterlijk om 23:59 uur. Deze diensten zouden volgens de OV-CAO dus altijd vóór 7:00 uur 's morgens moeten eindigen. Maar de Pouw "chauffeurs" beginnen pas tussen 0:30-1:30 en rijden na hun nachtritten vrolijk door in de vroege dienst van de volgende dag, naar Amsterdam-West en Zuidoost, tot een uurtje of 9/10 in de ochtend. Afgekeurde OV-diensten dus! Het wordt hoog tijd dat OR/vakbond(en) en opdrachtgever (de Vervoer Regio Amsterdam) hier héél gauw iets van gaan vinden. EBS is namelijk heel goed in zaken op z'n beloop laten, er een zootje van te maken en voortdurend een beroep te doen op de "coulance" van alles en iedereen. Zo wordt er inmiddels al twaalf jaar lang aan de lopende band een beroep gedaan op de coulance van de Waterlandse chauffeurs omdat er continu zaken niet goed (blijven) gaan, die allang opgelost hadden moeten zijn. En de VRA, die slaapt blijkbaar heel diep en heel vast. Men zou zich bijna afvragen of er teveel goede vrienden van de EBS-directie in de VRA vertegenwoordigd zijn...
nog een aanvulling
als de wethouder nu pas gaat onderzoeken wat er aan de hand is, terwijl de problemen er al een tijdje zijn.
kun je je afvragen of dat op het juiste moment komt.
vanuit oostzaan zijn er al 2 weken geen bussen naar amsterdam station noord vertrokken. mensen komen niet of veel te laat op werk of school. schandalig
Vanmiddag geen bussen van A.dam Noord naar richting Oostzaan. Moest weer naar A.dam CS, dan trein Zaandam en vervolgens bus naar Oostzaan. Bij elkaar was het maar 2 1/2 uur wat ik kwijt was. Gewoon een enorme puinhoop.
Het is duidelijk dat EBS moeite heeft de zaken onder controle te houden. Los van de problemen met de elektrische bussen, die men door te late levering onvoldoende beschikbaar heeft, spelen er personele en bestuurlijke zaken. Ook in Flevoland is er sprake van slecht presteren door EBS als gevolg van wanorde in de organisatie. Daar stonden bv de bussen voor de ochtendspits met lege diesel tanks klaar, spaart wel uitstoot maar brengt je nergens. Men probeert op korte termijn een belangrijk deel van de markt over te nemen, en dat vergt veel inzicht en sturing. Verder is onder druk van het milieu gebeuren overal ingezet om de diesel bus te vervangen, terwijl de benodigde oplaad capaciteit voor de elektrische er nog niet is. Dus zorg voor rust en motivatie binnen de eigen gelederen en ga dan bouwen.
Ik heb al een aantal keer in een bus gezeten waar geen auditieve feedback op de 'stop' knop was en het verlichtte stopbord schuilging achter een monitor met halte informatie. Lijkt mij heel onaangenaam als je slechtziend bent.
Beste Rob, dat was mij ook al opgevallen, ik had al een paar keer op het knopje gedrukt en ik zag ook geen stop lamp achter het schermpje aangaan. Een reiziger zei tegen mij dat hij wel aanstond. Nu vertelde mijn zoon dat op de monitor met halte informatie het stopteken voor de halte komt te staan, dan weet je dat je het daar de volgende keer kan zien. De stop lamp is er niet meer.
de creatie van consessies is de basis van het probleem. Er worden offertes gebracht die nooit uitgevoerd kunnen worden. Connexxion heeft dat ook gedaan , men vergeet dat misschien even. nadat zij de concessie van zaandam kregen , verdween de nachtbus grotendeels "omdat euh..ja niet kan..euh" en zaandam nam het glas, deed en plas en alles was zoals het was. het werd geaccepteerd. Nu heeft ebs een bod gedaan dat dus niet kon, maar ook hier zal het zo zijn dat zaandam moet slikken. en de zaandammer moet stikken.
De basis van een consessie is dat voor een bepaalde periode een taak word uitgevoerd. dus in die korte periode moet er winst gemaakt worden en voor een termijn van 4 jaar is dat onmogelijk, dus bedrijven gaan dan over tot het naaien van de klant. het hele concessie idee moet op de schop. Openbaar vervoer kan maar de winstgevende lijnen moeten de verlieslijdende lijnen dekken en dat klinkt als een NUTS bedrijf en niet als een standaard onderneming . Misschien moet de STICHTING openbaar vervoer zaandam eens tevoorschijn komen, zonder al die dure directeuren en inhuurders. Ik begrijp dat dat een mooie droom is aangezien er dan veel leuke baantjes en of cadeautjes niet beschikbaar zijn voor de besluitnemers.
Het is mogelijk dat ik het verkeerd begrijp, maar volgens mij gaat dit over iets meer dan een concessie voor alleen Zaandam.
Men had even naar de buren moeten kijken, naar EBS waterland. Op sommige trajecten komt uren geen bus, bus na bus valt uit. Hoewel Connexxion ook veel steken liet vallen, was het denk ik beter geweest om heel Zaanstreek/Waterland aan Connexxion te gunnen met meer dan 20 jaar ervaring in deze streek.
Als men van tevoren hun huiswerk beter hadden gedaan , was dit waarschijnlijk niet gebeurd natuurlijk is er altijd wel wat met een wisseling maar dit is echt wel droevig, met de aanbesteding kijkt men veelal naar wat kost het ons de komende jaren, ook naar wat men te bieden heeft en na een korten periode kijken wat er van terecht is gekomen (niet veel dus) , het is wel heel beschamend dat Zaanstad hiermee in zee is gegaan , het is de partij grotendeels alleen maar om groter "geld" te worden en de rest komt vanzelf wel ," hopen ze dan" Zaanstad moet hard ingrijpen ........................
Je doet een onderbuikgevoeldaanname Jan. Je laat hierbij blijken totaal geen verstand te hebben van wat er allemaal bij een aanbesteding komt kijken. EBS heeft giga tegenslagen, maar is ook volledig afhankelijk hoe andere spelers in het veld hun diensten waarmaken. De bestelde nieuwe elektrische bussen zijn niet op tijd afgeleverd. (zullen ze heus wel vooraf bedongen hebben, dat alle bussen op tijd geleverd moesten worden) De busleverancier is in gebreke gebleven. Het netwerkl levert niet voldoende stroom om elektrisch te kunnen laden. Zullen echt wel afspraken vooraf over gemaakt zijn met Liander. De remise in Zaandam is nog niet klaar. Zullen echt wel afspraken over gemaakt zijn bij ondertekening van het bouwcontract. Als noodgreep heeft EBS (oude) afgeschreven bussen moeten inhuren van Connexxion en EBS heeft zelfs gehuurde (oude) bussen uit het buitenland gehaald. EBS zit echt wel met de handen in het haar, maar kan nooit hier volledig verantwoordelijk voor worden gesteld. .
maar wie heeft de concessie ondertekent dan?
Eindelijk een bericht waar waarheden in staan. Verdiep je eerst hoe het echt zit ipv zomaar wat te roepen. In andere gebeurden doet EBS het prima. Hier komt het ook goed.
Men had misschien even naar de situatie in b.v. Purmerend moeten kijken. Daar al lange tijd uitval , geen gelede bussen , bussen te laat , haltes overslaan etc.
ik ben heel benieuwd naar de reactie van Ebs.
of ze deze problemen hadden verwacht
en
hoe ze van plan zijn deze problemen aan te pakken.
is er al ergens door Ebs gereageerd?
Het is spijtig te lezen, dat volgens Zaanstad EBS zo'n valse start doormaakt. Wat ik dan weer niet lees, is dat van de 110 bestelde elektrische bussen er maar 10 geleverd zijn en de rest van de dienstregeling wordt gereden met afgeschreven, oud en tijdelijk gehuurd materieel. Zijn die oude bussen dan de "schuld" van EBS, of is dat het gevolg van de niet geleverde, maar wel gekochte elektrische bussen? Ook de nieuwe remise in Zaandam is nog niet gereed en de vraag is, of Liander daar wel voldoede stroom kan leveren, om de elektrische bussen straks op te laden? En ja, er zijn ook computergerelateerde problemen met het in- en uitchecken.
Buurtbus 456 in Assendelft en buurtbus 414 in Krommeniedijk rijdt, naar volle tevredenheid van de passagiers, met nieuwe blauw/grijze EBS bussen. Ook in die bussen werkt de lichtbak buiten de bus en het in- en uitchecken (nog) niet en reis je vooralsnog gratis. Ik heb daar overigens nog geen reiziger over horen klagen... :-)
www.buurtbuszaanstreekzuid.nl
Beste meneer Van den Berg, het is roerend hoe u het opneemt voor EBS maar het zou handig zijn als u zich aan de feiten houdt. Op De Orkaan is gewoon te lezen dat EBS die elektrische bussen niet heeft en met gehuurde Duitse bussen en oud Connexxion-materiaal de dienstregeling probeert te rijden zonder daarvoor personeel te hebben, vooralsnog met weinig succes. Daarbij is er nog een hele waslijst met andere problemen. Als VDL die bussen niet levert of Liander geen stroom heeft, dan heeft EBS haar aanbesteding niet goed in elkaar gezet of de Vervoerregio die niet goed gecontroleerd (of onhaalbare eisen erin gezet - en dan had EBS niet mee moeten doen). Er is hier iets grondigs misgegaan. Dat een buurtbus met niet-werkende lichtbak en defecte uit- en incheck een bewijs is voor de zegeningen van EBS lijkt ons trouwens veelzeggend.
Beste Orkaan, stuitend hoe u de feiten van dhr. Van den Berg afdoet. EBS doet zeker zijn best maar loopt tegenslag op tegenslag op. Dit is het gevolg van een uitgestelde concessie en had CXX ook overkomen. In Zaandam rijden dezelfde chauffeurs als voorheen met aanvullingen vanuit Waterland. De punten die in een vorig commentaar zijn geuit, is zeker bekend, maar schrijf een bedrijf met vele hardwerkende mensen niet af. De komende 10 jaar is EBS de vervoerder en Zaandam krijgt met voorrang de nieuwe bussen. Laat de gemeente dan nu ook eens het wegdek en verlichting aanpakken want dat is ook echt een drama.