Ziekenhuis ZMC meldt dat er “sinds vanochtend vroeg een grote storing is bij VodafoneZiggo. Dat heeft impact op de telefonische bereikbaarheid van het Zaans Medisch Centrum.”
Het gaat om een landelijke storing. Ook Zaanstad, Oostzaan en Wormerland zijn telefonisch onbereikbaar. Via VodafoneZiggo is het ook onmogelijk 112 te bellen. Een noodgeval melden is wel mogelijk vanaf een ander netwerk of een vaste lijn. Ook de app van 112NL werkt nog.
Mensen konden geen telefonische afspraken maken maar het ziekenhuis meldt dat alle afspraken vandaag gewoon doorgaan.
UPDATE: rond 15.30 uur is de storing opgelost
Op de site van Vodafone wordt geen informatie over de storing gemeld. Via sociale media meldde Vodafoon de storing rond 08.00. Om 11.00 was het nog niet opgelost: “Er is een storing met onze mobiele telefoniediensten. Daardoor zijn er mogelijk problemen met bellen naar 112. Bij nood kan je bellen met je vaste telefoonlijn of kun je de 112NL-app downloaden via de app store en de chatfunctie te gebruiken. We werken hard aan een oplossing.”
De Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland meldt dat NL-Alert-berichten wel gewoon verstuurd worden als er een incident in de regio is. Ook sociale media zijn gewoon in de lucht.