Fluxus stopt met ingang van komend schooljaar grotendeels met het programma Muziek Maakt School (MMS).
Als gevolg daarvan worden muziekdocenten met een fikse inkomstendaling geconfronteerd.
Volgens directeur Otto Berg is de oorzaak het wegvallen van een landelijke subsidie. Docenten stellen dat het een keuze is van Fluxus. Een deel van de staf gaat buiten Fluxus om nu in zee met het programma Hallo Muziek.
Woensdag 12 juni is een gesprek over de onvrede geweest tussen docenten, directeur Otto Berg en Annemarie Roggeveen, voorzitter van de Raad van Toezicht. Vrijdag de 28e is er opnieuw een gesprek.
Otto Berg spreekt van ‘onrust’ onder de staf. Piano-docent Harry Koopman wil namens de docenten een ‘motie van wantrouwen’ tegen de directie indienen. Klarinet-docente en MMS-coördinator Ilse Eijsink en projectleider Gertru Pasveer hebben ontslag genomen. Eijsink (“Ik geloof niet dat nu één collega is die nog tevreden is”) stopt ook als klarinet-docente bij de muziekschool.
Superduur
Pasveer, die ook Hoofd Muziek bij Fluxus is, heeft volgens Berg aangegeven dat de veranderingen zo groot zijn dat ze daar niet meer in mee kan gaan en daarom vertrekt. Volgens Berg zit Muziek Maakt School “in zwaar weer”:
“Het wordt bijna geheel gefinancierd uit de landelijke regeling Muziekimpuls. Die regeling houdt na dit schooljaar voor bijna alle scholen op, die scholen hebben daar geen geld meer voor, dus voor de docenten die dat geven betekent dat een fikse inkomstendaling. MMS was supergoed maar ook superduur.”
De directeur stelt dat MMS nog wel wordt aangeboden,
“maar we zijn ook bezig met andere programma’s aan scholen, maar dat zijn minder intensieve programma’s. We zijn met scholen aan het kijken wat ze willen, MMS ‘light’ of misschien wat anders.”
Dat ook de talentenklas van Fluxus zou stoppen is volgens Berg niet waar, maar het onderwijs zou wel “in een andere vorm kunnen worden voortgezet”. Ook het Pasveer-concours gaat door, maar als er een ander Hoofd Muziek komt zal dat wellicht ook anders worden ingevuld aldus Berg.
Gertru Pasveer bevestigt dat haar vertrek het gevolg is van een arbeidsconflict:
“Misschien ben ik een dame van de oude stempel, maar ik wil gaan voor kwalitatief hoogstaande muzieklessen. Ik kon me niet meer vinden in de richting waarop gestuurd werd. Daarbij is Muziek maakt School een levenswerk. “
Pasveer zette zich 40 jaar in voor Fluxus, en haar bijdrage voor het muziekonderwijs was groot. Ze geeft aan niet ‘modder gooiend’ te willen vertrekken en laat het bij deze verklaring.
Kamerverhuurbedrijf
Ilse Eijsink is vanaf 2007 klarinetdocente bij Fluxus, sinds 2012 werkt ze ook voor Muziek Maakt School. In tegenstelling tot de muziekdocenten is zij in loondienst bij Fluxus dat volgens haar “niks meer is dan een kamerverhuurbedrijf.”
Eijsink stopt per september bij Fluxus omdat MMS grotendeels wegvalt. Volgens haar vindt “Nul-komma-nul-procent van de docenten (dat zijn er 52 red.) dat er nog toekomstmuziek zit in de nieuwe route van Fluxus.”
“ik heb behoorlijk wat kinderen onder mijn hoede gehad via MMS die nu in een orkest spelen, sommigen zijn zelfs naar het conservatorium gegaan. In september ga ik via Hallo Muziek zelfstandig iets nieuws beginnen.”
Hallo Muziek is o.a. in Amsterdam en Oostzaan actief.
Volgens Eijsink is zij niet de enige met onvrede. Sterker nog:
“Het hele team van 30 MMS-docenten gaat naar Hallo Muziek. Bij de afdeling muziek staan de neuzen dezelfde kant op”.
Dat betekent overigens niet dat die ook allemaal met Fluxus stoppen.
Zorg en welzijn
In totaal zijn er 52 ‘netwerkdocenten’ muziek bij Fluxus. Die zijn voor het overgrote deel ZZP’er die ruimte huren bij Fluxus om daar les te geven.
Volgens Berg houdt het nieuwe beleid in dat er meer focus op ‘zorg en welzijn’ komt:
“Veel meer dan voorheen gaan we ons richten op mensen voor wie kunst en cultuur niet vanzelfsprekend is. Daarvoor is budget vrijgemaakt, nu al verzorgen we dagopvang en theaterlessen voor verstandelijk gehandicapten via Odion.”
Daar waar muziekscholen hun eigen broek op moeten houden (net als bibliotheken) draait het niet meer om de inhoud. Met dank aan de bezuinigingen die op cultuur zijn doorgevoerd.
Toch even in herinnering roepen dat de Zaanse Muziekschool- indertijd ressorterend onder de gemeente Zaanstad met haar ondoorzichtige administratie- onder de inspirerende leiding van Jan Pasveer een waar monument van goed muziekonderricht is geworden. Toen Pasveer vertrok heb ik het niet onverdeelde genoegen gehad enkele jaren extern voorzitter te zijn van de bestuurscommissie; daar zat ook één door de gemeenteraad benoemd raadslid in, dat ik in al die jaren niet op enige inhoudelijke bijdrage heb betrapt. En toen al, midden jaren '90, begon de roep om bezuinigingen. Een poging om dat tij te keren door een realistisch programma tot inkomstenverbetering hielp niet: een constructief voorstel werd door een toenmalige wethouder beantwoord met het voorstel "het verschil maar te delen", dus handjeklap. Op dat niveau kun je zeker zijn van afbraak, wat dus nu blijkbaar eindelijk definitief dreigt te lukken. Treurig, en onwaardig gezien de inspanningen en de bereikte kwaliteit in het verleden. En een schande dat daarmee elke rechtstreekse bemoeienis van het instituut Fluxus met muziekonderwijs op scholen verloren gaat. Waar is Fluxus dan eigenlijk nog voor? Toch niet om alleen ruimtes te verhuren waarin men les kan geven ! En het is onzin om meer richting zorg"" te gaan; daar zijn al zoveel elkaar dwarszittende instituties voor.
Gertru Pasveer heeft met visie en veel werk infrastructuur opgebouwd dat dreigt verloren te gaan. De combinatie van hoogwaardige vakdocenten die leerlingen individuele les geven (ongesubdsideerd!) en samenspel op hoog niveau in datzelfde gebouw waar wekelijks les is, maakt dat leerlingen en ouders elkaar kennen, zich thuis voelen. Daar waar het werk wordt gedaan, worden kinderen gezien en gesteund in hun ontwikkeling--door meer dan je eigen docent. Het is niet alleen een gebouw. Er zijn piano's in elke leslokaal, stapels instrumenten voor de leerlingen, een muziekbibliotheek voor solo en ensemblemuziek, collega's die je kan aanschieten en voorstellen dat je leerlingen samen iets gaan spelen. Onbetaalbaar, nagenoeg gratis--alleen onderhoud!--want opgebouwd in de loop der jaren onder Gertru Pasveer.
Zie hier de uitwerking van meerdere bezuinigingsrondes, het collectief ontslag in 2014, het loslaten van kwaliteitsnormen, verkorte lestijden, weinig gelukkige keuzes in directeuren en wat ik zo gauw vergeet te benoemen.
Maar......wél indertijd opgebloeid van kleine "stichting muziekschool Zaanstreek" (met als hoofdgebouw de kleedkamers op de voormalige locatie van theater de Speeldoos) tot ooit "Gemeentelijke muziekschool Zaanstreek" met een prachtig gebouw aan de Westzijde.
Dat was toch echt erkenning voor hetgeen wij betekenden als muziekschool in de Zaanse samenleving
Het was een opwindende tijd om les te mogen geven, deel uitmakend van een goed team docenten en dito directie.
Dat de school daarna in woeliger water terecht is gekomen is zeer spijtig en heeft ons allen geen goed gedaan.
En toch heb ik hier maar al te graag lesgegeven van 1976 tot 2014, top tijd!
Het huidige team wens ik veel succes in deze onrustige tijd.
Wat je nodig hebt is, naast goeie docenten en werkende PR: een gebouw (het huidige is het best denkbare, dus waarom dat niet blijven gebruiken?), een paar goede gezamenlijke activiteiten, een verzameling instrumenten, en een of twee mensen die het allemaal coördineren, tegen een redelijk honorarium. Dan heb je al een heel aardige muziekschool, voor heel weinig geld.
Wat je niet nodig hebt is beleid waardoor al die docenten weglopen. Dat soort beleid mag wel eens wat tijdiger herkend worden in het vervolg.
Zo functioneert de huidige Fluxus muziekschool helemaal niet. Docenten zijn niet in dienst. Zoals in het artikel ook staat zijn alle docenten ZZP'er. Ze huren ruimte. Fluxus biedt faciliteiten en dus extra's via het MMS-programma. Als dat wegvalt en Fluxus gaat zich richten op 'zorg en welzijn' (wat wij een beetje raar vinden voor een muziekschool - maar dat terzijde) wordt de toegevoegde waarde van de 'kamerverhuurder' minder.
Dat de docenten ZZP-ers zijn is nog maar een paar jaar, maar toen was al voor ons (ouders van muziekschool-leerlingen) te merken dat al het zogenaamd stimuleren van 'netwerken' van zelfstandige ondernemers geen adequate vervanging is voor samenwerking van collega's.
Toen werd ons voorgeschoteld dat wij op deze manier meer waar voor het geld zouden krijgen - om precies te zijn dezelfde waar ondanks minder gemeentelijke subsidie. Uiteindelijk kregen wij voor minder geld nóg minder waar, en wat we nu zien is gewoon de volgende omwenteling in de toen begonnen neerwaartse spiraal, die steeds sneller gaat draaien als niemand hard ingrijpt.
Probeert Fluxus dan aan te haken bij de immer uitdijende zorgtaken die aan de gemeente zijn toegewezen? Ik weet niet hoe Fluxus zich tot de gemeente Zaanstad verhoudt, maar misschien liggen daar wel meer subsidiemogelijkheden en budgetten. Begrijpelijk uit financieel oogpunt, maar inderdaad niet helemaal de bedoeling van een muziekschool
Dat zal de docenten "niet" als muziek in de oren klinken
Fluxus is natuurlijk niet meer helemaal van deze tijd. Ondanks dat het bijna allemaal ZZPers zijn is de overhead enorm. Het is beter deze dinosaur op te doeken en mensen die de cursussen niet zelf kunnen betalen rechtstreeks te subsidiëren zoals nu ook met sport gebeurd. Nu gaat de meeste subsidie naar deelnemers die het best zelf kunnen betalen. Maak een mooie website waar alle ZZPers zich kunnen presenteren en maak afspraken met instellingen als Jottem en Raw voor ruimtes of gebruik er een van de vele leegstaande bedrijfsruimtes voor en gegarandeerd heb je meer deelnemersvoor minder geld.
Oh ja en breng het poppodium in een aparte stichting onder, want daar heeft Fluxus geen verstand van.
De directeur vindt vast weer snel een nieuwe interim schnabbel.
Nee Bertus, jíj bent van deze tijd. Ten tijde van de Kade kwam jouw programmering ook niet veel verder dan een bluesbandje uit jouw boekingsbureau. Het enige positieve geluid dat je toen voortbracht was muziekschooltje afzeiken. Heb je nog steeds een handje van, dertig jaar na dato. Toen kon ik er wel om lachen maar die grap is ondertussen wel bejaard.
Mensen die in aanmerking willen komen voor persoonlijk gesubsidieerd muziekonderwijs moeten qua boekhouding met de billen bloot. Dat is bijna vernederend en beschamend zeggen ze zelf. Op zich al een reden om dan maar voor geen muziekonderwijs te kiezen, ook al is je kind een talentje. In al die jaren dat ik les geef heb ik slechts twee keer zo een gesubsidieerde leerling gehad. En nee Bertus, dat zegt niks van mijn werkniveau maar dat dat systeem gewoon waardeloos is. Cultuuronderwijs moet gewoon toegangkelijk zijn en blijven voor alle lagen van de bevolking. Aanleg en talent is niet kaste gebonden.
Straks gaat er nog een idioot lopen schreeuwen dat het middelbaar onderwijs op een dergelijke manier moet worden bekostigd. Niks geen garantie voor kwaliteit en continuïteit. Gewoon een ZZP-ertje voor de klas donderen, lachen man. Hee Bertus, wakker worden. Je bent zelf vader. Gun jij je kids geen kundig onderwijs?
Ik begrijp je echt niet. Jarenlang heb je geleefd van de muziek, maar het muziekonderwijs wil je overlaten aan een stelletje amateurs die dit werk zien als een bijbaantje.
Enne, Jottem en Raw zijn prima initiatieven maar van onderwijs hebben ze geen zak verstand. Stuur jij je kids voor bijlessen frans naar de buurman omdat die gozer elk jaar naar Frankrijk gaat op vakantie?
Dat van dat poppodium is natuurlijk waar. Een muziekschool kan zich niet bezig houden met een poppodium. Zo'n podium moet de ruimte geven aan vernieuwende, eigenzinnige, niet mainstream bandjes. Dat is niet commercieel maar wel in de oorspronkelijke geest van de popmuziek. Naïef, tegendraads, rebels. Dus in ontwikkeling. Heerlijk.
PS Het is dinosaurus of dinosauriër.
Via het Jeugdfonds Sport en Cultuur kunnen kinderen uit minima gezinnen geld krijgen voor muziekles. Veel mensen denken dat dit alleen mogelijk is voor sport, maar het kan dus ook voor muzieklessen.
Opdoeken is zonde; redden wat er goed aan is lijkt me slimmer. Of de directeur daar bij hoort is een belangrijke vraag. Zie ook mijn reactie hieronder.
37 jaar van mijn leven gewijd aan het geven van goede muzieklessen en wist mij daarbij gesteund door collega's en directie die hetzelfde nastreefden. Heel jammer dat dit zo moet eindigen.
Wat begon als een droom om muziek voor iedereen met het programma: "Muziek maakt school" toegankelijk te maken is nu compleet om zeep gebracht en dat binnen zeer korte tijd. Hoe kun je zoiets accepteren!!!
In ieder geval duidelijk dat de prachtige instelling die Fluxus was zeer vakkundig om zeep geholpen is. Heel verdrietig!
Bij de muziekschool wordt al meer dan 18 jaar muziek gemaakt met mensen met een verstandelijke beperking!
Misschien een leuke cursus voor een direkteur.....
En dan te bedenken dat Fluxus naar het cultuurcluster zou gaan...
Toch misschien de blik meer op stenen en gebouw dan op de invulling, het cement?