“In de dienstregeling van 2025 gaan er 1600 treinen meer per week rijden dan in de huidige dienstregeling” meldt de NS over de “grootste wijziging in jaren” die de vervoerder in 2025 wil doorvoeren. Voor de reizigers in de Zaanstreek verandert er niet zo veel.
Intercitytreinen tussen Amsterdam en Alkmaar gaan vaker rijden op vrijdagochtend, zaterdag en zondag. En mogelijk komt er een nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam (maar stopt die op Zaandam? – nee dus). De sprinter naar Hoorn en Schiphol gaat ook vaker rijden.
De plannen moeten nog worden goedgekeurd, en de NS moet ook nog extra personeel vinden als het doorgaat, dat wordt nog een ‘uitdaging’ aldus het persbericht. De belangrijkste verandering bij de intercity’s:
“Frequentieverhoging Amsterdam–Alkmaar: op vrijdag (vanaf start), zaterdag en zondag elk kwartier een Intercity. Nu is dat op vrijdagochtend, zaterdag en zondag elk half uur.”
Kwartierdienst?
In het nieuwsbericht heeft de NS het over een ‘kwartierdienst’. Het zijn wel vier treinen per uur maar die gaan niet om het kwartier (maar om de 10 en 20 minuten). De woordvoerder van de NS laat weten dat het geen echte ‘kwartierdienst’ wordt maar dat het 10/20-minutenschema blijft.
Bij de sprinters gaat de rechtstreekse trein naar Schiphol vaker rijden. De sprinter Hoorn–Hoofddorp (stopt in Zaandam) gaat “weer elk half uur rijden, de laatste gaat een half uur later vertrekken, namelijk om 00.08 uur vanuit Hoofddorp.”
Nachttrein- UPDATE
De nachttrein is een plan, maar daar heeft de Zaanstreeks niks aan. De nachttrein wordt een rechtstreekse dienst tussen Alkmaar en Amsterdam en stopt niet op de tussengelegen stations. Het is een initiatief van de gemeente Alkmaar die daar ook apart voor betaalt. In de raad van Zaanstad is in 2018 gesproken over zo’n verbinding maar het college raadde dat af vanwege de kosten. Ze verwees naar de gemeente Haarlem die € 50.000 betaalde voor twee nachttreinen op vrijdag en zaterdagavond, voor een periode van 3 jaar.
Amsterdam Centraal wordt wat minder goed bereikbaar omdat daar de komende jaren veel gewerkt gaat worden “om het station klaar te maken voor de toekomst”.
Schiphol wordt wel beter bereikbaar door Airport Sprinter die elke 7.5 minuut gaat rijden tussen Centraal en de luchthaven (en stopt in Sloterdijk).
Door Piet Bakker. Bron: NS-website (hier de NH-plannen) en woordvoering. Foto: De Orkaan.
2 jaar geleden hadden we elke 15min een trien op station Koog aan de Zaan. Nu nog maar elke 30min (alleen tijdens de spits vaker). De trein zit altijd vol ook buiten de spits. En soms valt er een uit, dan is het 60min wachten.
Erg triest dat dit niet veranderd in de nieuwe dienstregeling. Dan toch nog vaker de auto pakken naar Amsterdam.
Nachttrein is nergens voor nodig, niet rendabel, en geldverspilling en NS medewerkers pesten. Voor wat een nachttrein? Voor een paar dronkaards? Alsjeblieft zeg.. Zorg eerst maar voor voldoende personeel bij EBS haha, ook een onmogelijke opgave aangezien het schrale uurloon en vreselijke rooster dat ze hanteren. En aanpassen? Nee, dat willen ze niet, naja, dan ook geen personeel, en nu krijg je vette boetes. Ik geef EBS nog een jaartje en dan zal van ellende het contract wel ontbonden worden denk ik.
Op de Zaanlijn moeten we het de afgelopen jaren doen met overdag twee Sprinters per uur (tussen pakweg 10:00 en 15:00). En als de Sprinter naar Uitgeest iets teveel vertraging heeft draait deze in Wormerveer al om en sta je op Krommenie-Assendelft zo een half uur langer te wachten.
En ook met deze "grote aanpassing" gaan we nog niet terug naar de 4 Sprinters per uur zoals in 2019. En intussen heeft het Zaans Mobiliteitsplan 2040 het over " inzet op de Zaanlijn voor wellicht 6 Sprinters per uur". Laat Zaanstad zich eerst maar eens volledig inzetten op het terugbrengen van de 4 Sprinters per uur. En dat is belangrijker dan een nachttrein.
Kwartierdienst?
In het nieuwsbericht heeft NS het over een ‘kwartierdienst’. In feite gaat het wel om vier treinen per uur maar die gaan niet om het kwartier (om de 10 en 20 minuten). De woordvoerder van de NS laat weten dat het geen echte ‘kwartierdienst’ wordt maar dat het 10/20-minutenschema blijft.
Dit is research tot de voordeur. Op maandag tm donderdag rijden de IC's daadwerkelijk in de 11/19 verhouding ja, maar op vrijdagmiddag rijdt de huidige IC Alkmaar-Amsterdam te samen met de IC Den Helder-Nijmegen in een kwartiersdienst. Dit gaat vanaf half december dit jaar dus vrijdag vanaf 6:14 zijn, zaterdag vanaf 8:44 en zondag vanaf 9:44.
De geschetste dienstregeling op vrijdag:
IC 2700 Alkmaar-Amsterdam, vertrek Zaandam naar Amsterdam om 24/54, eerste trein om 06:54, laatste trein om 18:24. Richting Alkmaar 07/37 met de eerste trein om 07:07 en de laatste om 18:37.
IC 3000 Den Helder - Nijmegen, rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vertrekt te Zaandam naar Amsterdam 09/39, richting Alkmaar 22/52.
SP 7400 Uitgeest - Driebergen-Zeist, rijdt alleen in de spits en vertrekt te Zaandam richting Amsterdam 19/49, richting Uitgeest 12/42.
SP 4000 Uitgeest - Rotterdam C, rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vertrekt te Zaandam richting Amsterdam om 05/35, richting Uitgeest 25/55.
De geschetste dienstregeling op zaterdag:
IC 2700 Alkmaar-Amsterdam, vertrek Zaandam naar Amsterdam om 24/54, eerste trein om 09:24, laatste trein om 18:24. Richting Alkmaar 07/37 met de eerste trein om 09:37 en de laatste om 18:37,
IC 3000 Den Helder - Nijmegen, rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vertrekt te Zaandam naar Amsterdam 09/39, richting Alkmaar 22/52.
SP 4000 Uitgeest - Rotterdam C, rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vertrekt te Zaandam richting Amsterdam om 05/35, richting Uitgeest 25/55.
De geschetste dienstregeling op zaterdag:
IC 2700 Alkmaar-Amsterdam, vertrek Zaandam naar Amsterdam om 24/54, eerste trein om 10:24, laatste trein om 20:54. Richting Alkmaar 07/37 met de eerste trein om 10:37 en de laatste om 21:07,
IC 3000 Den Helder - Nijmegen, rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vertrekt te Zaandam naar Amsterdam 09/39, richting Alkmaar 22/52.
SP 4000 Uitgeest - Rotterdam C, rijdt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat en vertrekt te Zaandam richting Amsterdam om 05/35, richting Uitgeest 25/55.
@Orkaanredactie, ik zou toch echt even goed https://nieuws.ns.nl/download/edfd3553-437d-49e8-9a20-486f23a29411/adviesaanvraagdienstregeling2025.pdf deze adviesaanvraag nalezen, goed de HUIDIGE dienstregelingstabellen bestuderen zonder de feiten te verdraaien tot fabeltjes. Op maandag tm donderdag rijdt idd alles in een 10/20 verhouding, want anders past het allemaal niet zo lekker vanwege de 10-minutentreinen tussen Amsterdam Sloterdijk-Utrecht, maar op vrijdag(&zaterdag/zondag) zijn alle treinen in nette kwartiersdiensten gelegd. Zijn er daardoor ook weer een aantal mooie overstapcycli op station als Amsterdam Sloterdijk, Utrecht Centraal, Haarlem, Leiden Centraal, Rotterdam Centraal en Arnhem Centraal.
Het lijkt mij dat er in het weekend genoeg publiek is voor een nachttrein. Nu vist Zaanstad achter het net.
EBS heeft een behoorlijke nachtbus dienstregeling. Door de week rijden ze nog niet allemaal door de vele problemen daar. Tot eind maart van donderdag t/m zaterdag op en neer naar Amsterdam. Maar opzich wel een voordeel voor de Zaanstreek ten opzichte van de nachtbus van Connexion, zeker als ze de rest van de week ook nog gaan rijden.
Dienstregeling N94: https://www.meerplus.nl/index.php?eID=dumpFile&t=f&f=135670&token=5efaff3387603cdb64700f4a93be869345265841
Die nachttrein is toch mooi te betalen met de boete die EBS gaat krijgen?
Als EBS inderdaad een boete moet betalen dan zal de gemeente Zaanstad dat geld gaan besteden om de roltrappen en liften te verbeteren en dat vind ik persoonlijk belangrijker dan een nachttrein.
Ook denk ik dat EBS de boete niet hoeft te betalen als zij in een kort geding kunnen aantonen dat het onmacht is, net als in Lelystad.
En ik begrijp alle kritiek tegenover EBS wel, maar ik heb ook regelmatig meegemaakt dat bussen van Connexxion uitvielen in het verleden...