Imane Nadif, raadslid (City Councillor noemt ze dat zelf) voor GroenLinks in Amsterdam, las gister “nog even in ons verkiezingsprogramma.”
En wat las ze daar: “alle tunnels, bruggen, pleinen en straten in Amsterdam die vernoemd zijn naar personen met een grauw verleden krijgen een nieuwe naam, te beginnen met de Coentunnel.”
Om deze grauwsluier te verwijderen “kunnen Amsterdammers nieuwe namen aanleveren”. De officiële prijsvraag is nog niet uitgeschreven, maar het kersverse “landelijk partijbestuurslid Diversiteit, inclusie en externe relaties” nam alvast dit voorschotje op het Grote Grauw Gummen. Als JP Coen in Hoorn van z’n sokkel moet, is zijn tunnel het volgende slachtoffer.
“Hernoemen betekent ontkenning” kreeg ze op Twitter te horen, maar Imane was daar niet van onder de indruk: “Hernoemen kan ook een ander invalshoek zijn in de geschiedenis.”
Herbenoemen is een mooie traditie, invalshoeken volgen elkaar snel op: St. Petersburg werd Leningrad en weer St. Petersburg, Wolgograd werd Stalingrad en weer Wolgograd.
Alleen in Rusland? Zeker niet! Hobo werd Piccolo en weer Hobo. Bernhardbrug werd Troelstrabrug en weer Bernhardbrug.
In Amsterdam werd de Amstellaan na de oorlog Stalinlaan en in 1956 Vrijheidslaan. Saigon werd Ho Chi Minstad, vernoemd naar iemand in wiens verleden geen spatje grauw te bekennen was.
In Krommenie werd de Von Braunstraat Ruimtevaartlaan. Winnie werd van de bordjes gehaald in Zaandam, de straat heet nu Mandelastraat.
Erik Schaap maakte een paar jaar geleden al eens een lijstje met ‘foute straatnamen‘. Naast de Coentunnelweg noemde hij de Prins Bernhardbrug, de kades, straten en plantsoenen die naar Prins Hendrik zijn genoemd, de hele Zuid-Afrikaanse buurt in Wormerveer en de Karel Lotsylaan. Destijds vond dat weinig weerklank, maar “the times, they are a’changing” (invalshoeken veranderen).
Een geplande demonstratie o.k. maar wat ik zo vreselijk vind dat het kennelijk
een vrijbrief is om te vernielen en te plunderen. Als ik naar de beelden op t.v.
kijk en zie hoe de politie bekogeld wordt en zelfs de paarden niet ontzien worden
dan vraag ik mij oprecht af , wat voor mensen zijn dat? En alle ontstane schade
op wie wordt dat verhaald? Ben bang dat de burgers daar via de belasting weer
voor opdraaien.
Hoe meer geschiedenis wij wissen.
Hoe makkelijker word het dezelfde fouten te maken
Je zult maar Coen heten vandaag de dag.
Welke herkomst heeft de achternaam van deze politica van GL. Misschien is het ‘ leuk’ om uit het vaderland van haar voorouders een aardige naam te kiezen? Ik doe een gooi ( zonder steen). Sint Nicolaastunnel? Zwarte Piettunnel? Of kwam de laatste niet van Turkije maar Marokko?
Om ook even een bijbels spreekwoord aan te halen dat deze politica misschien weer helder laat kijken:” wat spreekt ge over de splinter in het oog van uw naaste en ziet ge de balk niet die in uw eigen oog zit?” Met andere woorden wie in het eigen tuintje wiedt ect. ect.
Niet de Coentunnel laten vollopen of de Coenhaven dempen! Gewoon een paar maanden een hek en een touw. Politica verdwijnt vanzelf, toch? Gaan we verder tot de orde van de dag.
voor deze tunnel maakte het verkeer gebruik van de DONAU-pont. De Donau is nu de grootste én de het meest vervuilde rivier van Europa. Dat in de geschiedenisboekjes ook maar veranderen in de WOLGA-pont???!!!
Kunt u ook even rustig uitleggen wat u van het verleden heeft geleerd?
De oplossing is simpel: schrijf het voortaan met een K. Als eerbetoon aan Fanny Blankers-Koen.
Klavertje vier tunnel. Brengt ons vast geluk. Vergeet het maar.
Hij die zonder zonden is werpe de eerste steen.
Geschied schrijven evenwichtig en vanuit diverse invalshoeken?: Jazeker
Geschiedenis wegpoetsen?: Niet al te snel graag.
Helden vereren?: Niet te snel graag.
En waar begint of eindigt het vereren of wegpoetsen?: Wie dat weet mag wat mij betreft de eerste (figuurlijke!!) steen werpen.
Voor de geïnteresseerden; Gandhi blijkt ook al fout te zijn geweest in de ogen van verwarde geesten. Het neemt werkelijk kolderieke vormen aan ware het niet zo triest.
Wat roept dit onderwerp veel emoties op. Terecht of onterecht. Er is vanuit geschiedkundige 'kennis' alswel psychologisch inzicht in de menselijke geest veel uit te leren. Alles relatief bezien natuurlijk. Zoals ook de maatschappelijke waarde van een straatnaambordje. Het illustreert maar weer eens hoezeer de mens bevangen kan worden door externe prikkels, die praktisch geen enkele inpact op zijn of haar leven hebben. Slecht opgeroepen in een mondiale reactie op gebeurtenissen in een land voorbij de oceaan, hoe afkeurend die ook zijn. Hierdoor ingegeven de plotselinge worsteling met nationaal verleden en de verplaatsing van dit verleden naar het heden. Alsof een tijdmachine ons nu confronteerd. Is dit menselijke evolutie of devolutie?
Tja, waar houd je op met het herbenoemen van straten en het verwijderen van standbeelden? Peter de Grote liet duizenden horigen gedwongen aan de aanleg van Sint-Petersburg werken. Bij de aanleg van deze stad kwamen meer mensen om het leven dan bij Van Heutsz’ Atjeh-oorlog en Coens onderwerping van de Banda-eilanden samen. Hij sloeg ook zijn eigen zoon dood. Toch staat er in Zaandam een standbeeld van hem op een zeer prominente plek. Van zijn verblijfplaats is een soort bedevaartsoord gemaakt. Misschien toch verklarende bordjes bijplaatsen? Ook naar zijn gouverneur van Sint-Petersburg, Mensjikov, is in Zaandam een straat vernoemd. Kan de Russische Buurt eigenlijk überhaupt nog wel als Tsaar Peter de voornaamste aanleiding is voor deze naam? Het feit dat deze Groenlinks-politica Sint-Petersburg aanhaalt, vind ik, op z’n zachts gezegd, een beetje dubbel.
De GroenLinks-politica haalt St. Petersburg er niet bij, dat deed de redactie helemaal zelf.
Oeps, slecht gelezen, mijn excuses. Voor straf geen standbeeld voor mij, maar een donkere tunnel.
Dit is precies de reden waarom ik nooit en te nimmer op Groenlinks zal stemmen.
Al deze Helden van Nederland die ons land groot hebben gemaakt mogen nooit worden vergeten!
Toen de Gedempte Gracht weer water kreeg gingen er stemmen op om de naam te veranderen in de Gracht of Nieuwe Gracht maar dat geintje zou de gemeente enkele tonnen gaan kosten.
Ik vond Joop den Uyl ook geen beste politicus dus zullen we de Den Uylbrug ook maar veranderen in Koningin Maxima- of prins Frisobrug of is het beter om (straat)namen maar helemaal niet meer naar personen te vernoemen?
Het beste is helemaal geen persoons namen meer toe te passen heb je ook
later geen problemen meer als blijkt dat de persoon toch een bonnetje te veel had afgetrokken van zijn/haar belasting.
Want vertel mij WIE IS ER ECHT BRANDSCHOON?
Om een oude spreuk er bij te halen, “Hij/Zij werpe de eerste steen!”
Een bevolking onderdrukken en uitmoorden is geen heldendaad Bert.
Je krijgt niet zomaar een standbeeld. Eeuwenlang hoor je niemand over Jan Pieterzoon Coen en bijna uit het niets gooit een kleine groep meest allochtone oproerkraaiers olie op het vuur.
Ik ben trots op de mensen die ons land hebben groot gebracht.
Je kan en mag het verleden niet vergelijken met het heden.
De Coentunnel kan echt niet meer, er zit maar één ding op, slopen dat ding en vevangen door een 2x8 baans tunnel, nieuwe naam voor de tunnel: Tunnel 1.
Nu we toch zo goed bezig zijn, de Willem Drees laan, weg, plein of anderszins, het is niet meer uit te leggen dat de Nederlandse regering vlak na de Tweede Wereldoorlog een eigen oorlog in Indonesië begon met ca 5000 Nederlandse doden en ca 97.000 aan Indonesische zijde.
Alle naar de grote staatsman Churchill vernoemde straten, pleinen enz. moeten weg. Churchil was in de Eerste Wereldoorlog verantwoordelijk voor de verschrikkingen van Gallipoli (de Geallieerden hadden 265.000 doden te betreuren en de Turken 300.000 doden), in de Tweede Wereldoorlog liet Churchill de Franse vloot in Aliers bombarderen met vele doden en gewonden tot gevolg. Deze grauwsluier dient hoognodig aangepakt te worden.
John. F. Kennedy startte in het geheim de Vietnam oorlog met uiteindelijk 85.000 doden aan Amerikaanse zijde tot gevolg en honderdduizenden slachtoffers aan Vietnamese zijde. Alles wat naar Kennedy vernoemd is, hernoemen al die lanen.
En zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan,“alle tunnels, bruggen, pleinen en straten in Amsterdam die vernoemd zijn naar personen met een grauw verleden krijgen een nieuwe naam' Goed bezig dames en heren van Groenlinks, waar ligt de grens?! Alá New York alle straten een nummer?
Over het echec van Gallipoli wil ik best wel eens met jouw van gedachten wisselen. Ik heb dit als hobby uitgebreid bestudeerd.
Groet,
Louis
Beste Louis, het huiveringwekkende relaas van de Dardandellen campagne heb ik gelezen als onderdeel van de Eerste Wereldoorlog en de rol van Winston Churchill als First Lord of the Admirality in deze campagne. Referentie:
David Stevenson; 1914-1918 The history of the First World War, part two the widening of the war.
Koen Koch; Een kleine geschiedenis van een grote oorlog, blz 178-195
John Keegan; De Eerste Wereldoorlog hoofdstuk 7, blz 273.
Uit het laatste boek komen de aantallen slachtoffers.
Mooie bronnen. Ik heb informatie over het geheel uit Det store kriget (3000 pagina’s en rijk geïllustreerd van Winston Churchill zelf . Helaas is dit boek alleen in het Engels en het Zweeds verschenen (die taal beheers ik vloeiend, vandaar).
Los van de enorme fouten die in de strijd zelf gemaakt zijn en waardoor het aftreden C. onvermijdelijk was is de rol van de Admiraliteit altijd onder belicht. De hele Dardanellen waren door de Turken afgespeurd met slechts 23 mijnen. Na het in de lucht vliegen van het slagschip Jean Bart blies de Admiraliteit de doorvaart af. Als men had doorgezet was de hele oorlog anders verlopen. Als je in de werken geïnteresseerd bent ben je altijd welkom om ze in te zien.
Groet,
Louis
Om eventuele misverstanden te voorkomen, ik ben tegen het herbenoemen van historische namen, het is geschiedenisherschrijving omwille van voortschreidende hedendaagse inzichten. Niet verstandig en omdat grote staatslieden met een voortreffelijke staat van dienst ook hun minder mooie kanten hebben zoals de drie voorbeelden laten zien, waar leg je de grens?? Willekeur als resultaat, dat moet je om meerdere reden niet willen.
Tja … wanneer ik mij zo vreselijk aan die naamgevingen/gedrag van de toenmalige personen zou ergeren … zou ik dan nogwel in de door hen veroorzaakte luxe en vrijheid van nu willen leven? Of moeten we onze leefkwaliteit van voor 1500 terughalen. Voor mijzelf bezie ik de geschiedenis in de tijd zoals die toen was. En dat is niet iets om dood te zwijgen of trots op te zijn. Bespreekbaar ja, maar geen tweede beeldenstorm of meer.
Laten we hem naar een van de rechtse panelleden van deze site noemen. Dan zijn we misschien ook van het gezeur af.
Misschien de Femke Halsema Tunnel?
Nee, maar geen namen meer toekennen. Voordat je het weet ontdekt iemand een smet die op die naam rust en raken sommige mensen opnieuw van de kook. Niet altijd begiftigd met de juiste historische kennis merk ik nu ook trouwens. Piet Hein ook al fout.
Het slagveld overziend is de Claes Compaen tunnel toch echt de enige goede keus. Naar het zuiden rijdend ontspringt hij in Oostzaan en naar het Noorden rijdend mondt hij uit in Oostzaan. En is Claes Compaen niet de enige figuur die het liberaal anarchistische gedachtengoed van Oostzaan uitstekend personifieert?
En nu is het tijd voor gezang en de lievelingsdrank van de echte piraat: Joho, joho and a bottle of rum........
een bottle of rum.........
Terug naar toen..... Vol laten lopen met Water (en dan die Piet Hein Tunnel ook maar)
Complimenten aan ouders van Jan Pieterzoon Coen die visionair waren.
Dat je je zoon vernoemt naar een stinkende auto tunnel lijkt mij het vernoemen waard.
Zou Adriaen Heindricxsen ten Haeffttunnel geen naam kunnen zijn waar iedereen zich in kan vinden?
't is wel een hele mond vol ...
;-)
Oh ik dacht altijd dat aan Coen Tunnel?
Heb het nog even nagezocht, de Coentunnel / weg is vernoemd naar
Coen Flink ( Amsterdam 24 april 1932 - Blaricum 29 juni 2000 ).
Ook weer opgelost, hoe eenvoudig kan het zijn.
Is dit echt waar, Jaap?
Coen Flink was acteur, geen Ko van Dijk of Albert van Dalsum, maar goed, OK!
En dan zou die op dat moment 32 jarige al een tunnel naar zich vernoemd krijgen? Dan was de Ko van Dijk tunnel toch wel een betere keus geweest.
Een komediespeler, maar een komedie is het onder de hand wel geworden....
:-) :-) Grapje dus. Al genoeg seieuze onzin over dit onderwerp.
Echt weer zo een trieste politicus die stemmen probeert te winnen heel zielig dit
Zullen we het in tijden van een dreigende economische crisis en een wereldwijde pandemie over BELANGRIJKE dingen gaan hebben?
En gemeenschapsgeld gebruiken om met name kwetsbare groepen het hoofd boven water te helpen houden?
En niet voor het omkatten van naambordjes, straatnamen en tunnels? Met alle logistieke aanpassingen vandien?
Wie Coen was ( en nog vele andere helden) hoort leerstof op school te zijn. En er mag best discussie over zijn, mits dit ter lering over het verleden dient en tot nadenken over toekomstig handelen leidt.
Wat anders. Kan de Coentunnel niet voorzien worden van witte tegels. Dat oogt optisch ruimtelijker en is m.i. veel veiliger.
De Poentunnel!
Ding was hartstikke duur.
Het slaat nogal door, we leven nu!
Natuurlijk is het belangrijk dat mensen op hun kwaliteiten beeoordeeld worden en niet op naam of afkomst.
Dat is het belangrijkste nu, focus daarop.
Groen links; altijd oordelen over anderen en het beter weten, maar zelf altijd afwijzen van verantwoordelijkheid (Halsema, eerdere coalities 2e kamer afbreken). Niet geschiedenis zien in de context van toen. Slavernij is nooit goed geweest, al het leven was vroeger een stuk slechter. Gewoon beschrijven wat er vroeger is gebeurt. Een Max Havelaar was een stuk effectiever dan het proberen weg te halen van historie, goed of slecht.
Probeer liever eens het onrecht in de huidige wereld aan te pakken, in plaats van het communistme in China te adoreren (daar licht pas een peerput). En ook de problemen in Nederland, met het uitvergroten van verschillen door links, grootgraaiers in de financiele sector, een medische sector die nog steeds ondergewaardeerd wordt (liever handen klappen dan geld), enzovoorts.
GL, fantasten.
Tja ... wanneer ik mij zo vreselijk aan die naamgevingen/gedrag van de toenmalige personen zou ergeren ... zou ik dan nogwel in de door hen veroorzaakte luxe en vrijheid van nu willen leven? Of moeten we onze leefkwaliteit van voor 1500 terughalen. Voor mijzelf bezie ik de geschiedenis in de tijd zoals die toen was. En dat is niet iets om dood te zwijgen of trots op te zijn. Bespreekbaar ja, maar geen tweede beeldenstorm of meer.
Groen Links,ach.Aan hersenspinsels geen gebrek.
Ook al last van iets wat inmiddels op een hysterie is gaan lijken.
Was te verwachten van die club eigenlijk.
Het is bijna te raden hoe GL de tunnel (etc) dan wel zou willen gaan noemen..
Mandelastraat ligt in Zaandam bij de Belt.
Von Braun is de Ruimtevaartlaan geworden
Alsof de mensen na de naamsverandering de nieuwe naam zullen gebruiken. Volksstammen zullen het gewoon de Coentunnel, Coenhaven en Coentunnelweg blijven noemen. Het zit er eenmaal ingebakken. Misschien, héél misschien zullen de generatie na ons ( en dat duurt nog wel ff) het niet beter weten.
Het lijkt me niet goed, om ons "grauwe" en zelfs "foute" verleden te verdoezelen door allerlei namen te veranderen. Zet maar in de geschiedenisboekjes en op het internet dat onze "helden" van toen niet altijd zonder smet waren. Dat lijkt me ook qua tijdbeeld ook veel beter.
Heb de neiging om voortaan Jan Pieterszoon Coentunnel te gaan zeggen! O ja, mijn zoon heet Koen mag dat nog? Dank u. Pardon, thank you.
Lives Matter. Fijne zondag.
Beste brave Groen Linkse mijnheer Imane,
Als u zich eens zou verdiepen in de reden van de naamgeving zou u ontdekken dat de Coenhaven in Amsterdam de plek was waar de tunnel werd gebouwd. De tunnel had dus beter Coenhaventunnel kunnen heten. Dus nu kan de volgende drietrapsraket worden opgetuigd:
1 De Coentunnel wordt Coenhaventunnel
2 Het linkse stadsbestuur van Mokum geeft de Coenhaven daarna een andere naam, b.v. Nieuwe Haven omdat het de eerste haven was die Amsterdam bouwde.
3 De Coentunnel wordt dan Nieuwe Haven tunnel
Overigens staat het u vrij te allen tijde de Zeeburgertunnel te gebruiken als uw politiek correcte gevoelens tijdens het rijden door de Coentunnel op de proef worden gesteld. Doe ik ook.....
beste meneer of mevrouw Dirksen: De tekst goed lezen en bij twijfel nagaan: Imane Nadif is een vrouw: https://amsterdam.groenlinks.nl/mensen
Imane Nadif is aan de naam te zien van Noord-Afrikaanse afkomst. Onze grootste zeeheld Michiel de Ruyter heeft zijn leven verloren in een zeeslag tegen de Engelsen in de Middellandse Zee. Hij was daar om zeerovers af te straffen van de Noord-Afrikaanse kusten, die er geen probleem mee hadden om iemand zijn kop eraf te hakken. Zijn we daarom tegen Imane Nadif? Nee, natuurlijk niet. Zij draagt haar steentje bij aan het werven van verloren zielen voor de enige echte Groen Partij: Groen Links.
Laat ze op werkelijke items hun energie gaan verbruiken, niet op deze onzin. Laten we juist de namen behouden als herinnering hoe het niet moet!
Als dat het criterium is, zal er vast snel een 'Rost van Tonningen' brug of tunnel komen, toch? En daarom staat Duitsland ook vol van vernoemingen naar Hitler - lijkt me een perfecte herinnering van hoe het niet moet. Het is toch duidelijk dat de vernoemingen bedoeld zijn als eerbetoon. En wie je als land eert zegt een hoop over je prioriteiten.
Kunt u mij één bewijs geven van een vernoeming naar Hitler in Duitsland, alstublieft?
Ik word hier zo niet goed van. Het is erg wat er in het verleden gebeurd is, maar je moet op een gegeven moment het verleden achter je laten.
Zelfs mijn Indonesische vrouw en velen met haar vinden hetzelfde hiervan.
Laat het los, leer van het verleden & move on.
Ik had in het verleden nog wel sympathie voor GroenLinks, maar mijn stem zijn ze hiermee kwijt.
Ik niet. En ander maken we van de C een K.
Aub niet zo raar gaan doen.
Is er echt iemand hier die aan Jan Pieterszoon Coen denkt wanneer hij op de Coentunnelweg of door de Coentunnel rijdt ?
Nee toch ?