Luchthaven Schiphol heeft geen (verplichte) natuurvergunning en stoot te veel stikstof uit. Dat zou de groeimogelijkheden van de luchthaven ernstig beperken.
Zelfs het maximale aantal vluchten van 500.000 dat in 2017, 2018 en 2019 is gerealiseerd, zal niet kunnen worden gehaald. Een inkrimping tot 400.000 vluchten wordt als reële optie gezien als er geen maatregelen worden genomen.
Dat wordt gemeld door de NOS: “Juridische adviseurs van het demissionaire kabinet adviseren draconische maatregelen omdat de luchthaven niet voldoet aan stikstofregels en regels op het gebied van geluid en overlast.”
80 km
Die ‘draconische maatregelen’ zouden kunnen inhouden dat alle autoverkeer rond de luchthaven teruggaat naar een maximum snelheid van 80 km per uur. Ook zouden agrarische bedrijven in de wijde omgeving van Schiphol moeten worden uitgekocht en vervolgens worden gesloten. “En zelfs dan nog is het de vraag of de natuurvergunning die Schiphol nodig heeft, zal standhouden bij de rechter” aldus de NOS.
Een groei naar 540.000 vluchten zoals door het kabinet is voorgesteld, lijkt sowieso onmogelijk. Die groei zou overigens mogen als Schiphol de veiligheid op orde heeft en de overlast kan verminderen. Of dat realistisch is, wordt betwist.
Schiphol komt niet per onmiddellijk in de problemen omdat sinds 2020 het aantal vluchten drastisch is gedaald door de corona-pandemie.
Verdubbeling en halvering
Op de grafiek hieronder is het aantal vluchtbewegingen sinds 1992 in beeld gebracht. Dat aantal verdubbelde tot 2017 tot 500.000. Dat maximum werd drie jaar achtereen aangetikt.
Door corona werd het aantal vluchten meer dan gehalveerd, in 2020 zakte het naar 227.000 (54 procent minder dan het jaar daarvoor).
In 2021 werden er t/m oktober 208.000 vluchten geregistreerd. Met een gemiddeld aantal van ruim 30.000 per maand (berekend over de laatste maanden) zou dat aan het eind van het jaar op ongeveer 270.000 uitkomen, bijna 10 procent meer dan in 2020.
Bron: NOS, eerdere berichten op De Orkaan, Schiphol (vluchtbewegingen), foto: vliegtuig boven Zaanbajes (Orkaan).
Volgens nieuw onderzoek van CE Delft schaadt verdere groei de welvaart, terwijl krimp juist zou kunnen zorgen voor meer welvaart. Op basis van een maatschappelijke kosten-batenanalyse concludeert het bureau dat de bestaande groeiplannen voor Schiphol – die voorzien in een stijging van 500.000 naar 540.000 starts en landingen – de komende 100 jaar leiden tot een welvaartsverlies van maar liefst €2,3 miljard tot €3,1 miljard.
De onderzoekers kwamen tot deze uitkomst door welvaart in brede zin te definiëren. Naast de directe economische effecten werden ook geluidshinder, klimaateffecten, gezondheidsgevolgen en kosten van lokale luchtverontreiniging meegenomen in de analyse.
De conclusies van het onderzoek staan haaks op wat zo ongeveer heel Nederland decennialang voor lief nam: Schiphol zou een van de belangrijkste pijlers zijn van onze welvaart. Zelfs bij CE Delft klinkt verbazing over de uitkomsten van het onderzoek.
“Eerdere studies laten zien dat groei van Schiphol belangrijk is voor de Nederlandse economie en een positief effect heeft op onze welvaart. Deze studie laat voor het eerst zien dat je daar vraagtekens bij kunt zetten”, vertelt onderzoeker Martijn Blom aan EenVandaag. “Groei van Schiphol is slecht voor de welvaart van Nederland. Dat is een robuuste conclusie uit ons onderzoek
Wat willen wij dan, Nederland economisch de afgrond in helpen, Shell gaat ook al weg. Met zogenaamde economische vluchtelingen binnenhalen bouw je echt geen economie mee op. Lekker (S)links blijven stemmen en groen denken, hoe help je een bloeiende Nederlandse economie naar de kloten! Wij worden als burger alleen maar armer door Groene "u bent welkom" hetende (S)Linkse activistische mensen, wiens hobby wij als belastingbetaler aan mee moeten betalen!
Wees trots op een Schiphol en een KLM en al onze multinationals, zonder hen zijn wij niets!
Wees niet bang. Onze hoogwaardige Schipholmanagers zullen net zo lang speuren in alle wetboeken tussen Karel de Grote en de huidige monarch tot ze dat ene wetje gevonden hebben waarom Schiphol gewoon kan groeien........