Vandaag maakt het kabinet een rapport van de Commissie Remkes openbaar waarin staat dat groei van Schiphol en opening van vliegveld Lelystad pas mogelijk is als de stikstofuitstoot van de luchtvaart vermindert.

De bijdrage van de luchtvaart aan het stikstofprobleem is groter dan eerder werd gesteld. In Nederland werden alleen vluchten tot 3000 voet (ruim 900 meter) meegenomen bij de berekening van de stikstofneerslag. Volgens Remkes moeten ook vluchten boven die hoogte in de berekeningen worden opgenomen.

Volgens de NOS staat in het advies dat er mogelijkheden zijn om de uitstoot door de luchtvaart te verminderen door bijvoorbeeld elektrisch te taxiën of het stimuleren van glijvluchten om het brandstofverbruik en de geluidsproductie te verminderen.

Of dat in 2021 gerealiseerd kan worden is onduidelijk. In dat jaar wil het kabinet het aantal vluchten naar Schiphol naar 540.000 laten stijgen en vliegveld Lelystad openen. Die groei is ook alleen maar mogelijk als er maatregelen tegen overlast worden genomen. Maar ook die maatregelen zijn nog niet concreet gemaakt.

Werkbaar advies

Dick Benschop, CEO van de Royal Schiphol Group laat via een persbericht weten dat het een “duidelijke opdracht met een werkbaar advies” is:

“Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.”

Of deze maatregelen in 2021 al effect hebben, is de vraag. Schiphol wil in 2030 een:

“zero emissie luchthaven, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.”

Vliegbewegingen

Het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol is in 2019 licht (-0,5 procent) gedaald, van 499.444 in 2018 naar 496.826 vorig jaar. Dat werd gister bekend gemaakt door Schiphol. De bovengrens van 500.000 geldt ook in 2020.

vliegbewegingen 1992 2019


Bronnen: berichtgeving NOS, eerder nieuws op De Orkaan, reactie Schiphol Group en data van Schiphol over verkeersbewegingen. Foto en grafiek: De Orkaan (vliegtuig boven Nauerna).