Voetbalvereniging Zaandijk kreeg al het verzoek of een helikopter met bezoekers voor de Zaanse Schans op hun terrein kon landen. De parkeerwachter bij de Schans kan in 15 talen vloeken vanwege de aanvaringen met toeristen die hij van het volle parkeerterrein moet weren.
En de parkeeroverlast is maar één hoofdpijndossier van de Schans. Overlast voor bewoners en gevaarlijk situaties voor fietsers en voetgangers zijn aan de orde van de dag.
Hoeveel bezoekers er naar de Zaanse Schans komen is volgens voorzitter Piet Oudega helemaal niet meer relevant: het zijn er veel, het worden er meer en ze veroorzaken overlast. Het nieuwe credo: de groei moet geremd worden. Oudega: “we willen ‘0’-procent groei, wat mij betreft halen we die drie miljoen niet.”
Het waren uitspraken die bij de aanwezigen op de laatste ‘Consultatieavond’ over de Ontwikkelingsstrategie van de Zaanse Schans de wenkbrauwen deed fronsen: hadden de Stichting en de gemeente niet jarenlang ingezet op groei? En hoe willen Zaanstad en de Schans de groei dan remmen?
Verdienmodel
Het antwoord van Oudega was voor de aanwezigen nogal teleurstellend: “pas als het verdienmodel er is, kunnen we gaan afremmen.” Maar dat verdienmodel is nu juist door de gemeente los gemaakt van de discussie over de ontwikkelingsstrategie.
Wat bleef waren de voorstellen om het parkeren aan te pakken: een ’tijdelijke’ oplossing aan de zuidkant van de Leeghwaterweg, op het terrein van de Zaanse Zakkenhandel en voetbalclub Zaandijk. Tijdelijk totdat er een parkeergarage op die plek gebouwd kan worden.
Daarmee is het parkeerprobleem aangepakt, maar het probleem van de bezoekersaantallen niet. Wethouder Krieger hield de aanwezigen voor dat Zaanstad niet meteen inzet op een hoge parkeergarage en een ‘iconische’ brug.
Zaandijk-voorzitter Wim IJsseldijk wilde best meedenken met de gemeente maar het bestaansrecht van zijn vereniging stond voorop: “we willen blijven groeien en we willen parkeren.” Dat laatste was nu al vaak een groot probleem. Zaandijk wil ook wel verhuizen. Maar daarvoor moet de gemeente uiteraard de portemonnee trekken.
Fietspad
Dat de problemen op het gebied van het parkeren nijpend waren, bleek uit de woorden van de parkeerwacht die in de eerste twee maanden van 2019 al diverse keren het parkeerterrein voor zowel bussen als auto’s volledig vol had gehad. Een unicum voor zo vroeg in het jaar.
Vergeleken met de overlast voor bewoners en de parkeerproblemen was het ‘ontvlechten van voetgangers en fietsers’ een kleinigheid. Iedereen lijkt voor het fietspad vanaf het Michael College om de bebouwing heen te zijn en voor een nieuw fietspad aan de overkant van de sloot langs de Kalverringdijk naar Wormer.
Als het eerste stuk langs de Walvis voor fietsers open zou blijven, dan alleen buiten de ‘openingstijden’ van de Zaanse Schans.
Dat de Schans ‘openingstijden’ had, was dan weer nieuw, het was immers een openbaar toegankelijk gebied. En dat was nu juist het probleem.