Gratis kennismaken met een niet zo bekende voorstelling en achteraf betalen wat je het optreden waard vond.
Die formule werkte gisteravond in het Zaantheater goed bij Teatro Delusio van het Berlijnse gezelschap Familie Flöz, een voorstelling die het midden houdt tussen mime en een levensgroot poppentheater.
“Een minder bekend gezelschap en een voorstelling die zich niet zo makkelijk laat omschrijven, trekt gemiddeld tweehonderd bezoekers,” zegt Ceciel Kockelmans van de afdeling Public relations, marketing en educatie van het Zaantheater.
“We zaten gisteravond op het dubbele aantal en de gemiddelde opbrengst was vijftien euro per bezoeker. Wat overeenkomt met een gangbare prijs van de kaarten.”
Het Zaantheater heeft eerder een dergelijke aanbieding gedaan en is van plan dat minstens eenmaal per seizoen te doen, Ceciel Kockelmans:
“In dit geval hebben we de artiesten niet in gekend in de actie, omdat die een vast bedrag voor de voorstelling krijgen. Tegen welke prijs wij de kaarten verkopen en hoe we dat doen, is onze verantwoordelijkheid.”
Voor Youp van het Hek is dit niet nodig? “Voor hem hoeven we weinig te doen om de zaal vol te krijgen.”
Door Jaap de Jong.