De wil om anderen een handje te helpen schuilt aan de Zaan altijd onder een flinterdun knorrig laagje. Zaankanters hebben een mening, maar ook liefde voor hun omgeving. We zijn een betrokken volk met een kop erop. 

Het gebied rond de Sluizen van Zaandam is een tijd – een heel heel heel, héél lange tijd – een zorg geweest, maar er is opgeleverd en iedereen kan met een gerust hart op vakantie. Orkaankracht Eelco Aartsen en betrokken ondernemer Pieter Grandiek (die we stiekem ook een beetje Orkaankracht noemen), besloten het overbelaste ambtenarenapparaat te helpen door op eigen kosten een schouwrapport te maken van het werk. 

Wij plaatsen hun bevindingen in vijf handzame delen. Zaanstad, doe er je voordeel mee!

#4 Bruggen & Geluid

We weten dat er verschrikkelijke ongelukken zijn gebeurd op onze Zaanse bruggen. Maar zijn wij nou zo dom of zijn die bruggen zo slecht ontworpen? Welke stad heeft deze gele vlakken nodig om te laten zien waar je wel of niet moet staan? 

Wilhelminabrug

En dan uiteraard die rare slinger, krappe fietspaden met schuine kanten waar fietsend Zaandam regelmatig op z’n bek bleek te gaan. Kunnen wij niet fietsen of zijn die bruggen zo slecht ontwerpen?

Zijn deze blokkades nu officieel verplaatst of niet? Je kan nu weer over het fietspad fietsen, maar dat doet natuurlijk niemand, want de meest logische weg is rechtdoor. Praktisch gezien doet de blokkade niets meer, dus kan het weg?

Beatrixbrug

Behalve uiteraard die bizarre gele vlakken zien we hier ook nog een stukje straatwerk met afwijkende kleur en overal nog vieze, rommelige restanten van de rood-witte tape.

Het wegdek is hier flink aan het scheuren

Geluid

We hebben ook nieuw geluidsoverlast geconstateerd. De sluisdeur bij de Beatrixbrug piept en kraakt bij het open en dichtgaan. En om de een of andere reden vond iemand het een goed idee om een Surinaamse foodcar toe te staan die met een generator behalve zijn energie, ook een hoop herrie genereert.

Morgen deel #5 alweer en dan richten de mannen hun blik op de omgeving…