De wil om anderen een handje te helpen schuilt aan de Zaan altijd onder een flinterdun knorrig laagje. Zaankanters hebben een mening, maar ook liefde voor hun omgeving. We zijn een betrokken volk met een kop erop.
Het gebied rond de Sluizen van Zaandam is een tijd – een heel heel heel, héél lange tijd – een zorg geweest, maar er is opgeleverd en iedereen kan met een gerust hart op vakantie. Orkaankracht Eelco Aartsen en betrokken ondernemer Pieter Grandiek (die we stiekem ook een beetje Orkaankracht noemen), besloten het overbelaste ambtenarenapparaat te helpen door op eigen kosten een schouwrapport te maken van het werk.
Wij plaatsen hun bevindingen de komende vijf dagen. Zaanstad, doe er je voordeel mee!
#1 Bestrating
Wegzakkers
Op diverse plekken zakt de bestrating onder onze voeten weg. Het begon al direct bij De Fabriek, twee plekken waar de bestrating wegzakt:
Bij de opgang naar de Beatrixbrug vanaf het gemaal zagen we wat stenen iets weg zakken:
En toen we er op gingen staan zakte het letterlijk onder onze voeten weg:
Bij de trap bij het gemaal:
Slordige aanhechting bestaande situaties
Daar waar de bestrating aansluit op bestaande situaties is het een rommeltje.
Voor het de trap naar de kade voor het Zaantheater (Bodecentrum):
Bij de Beatrixbrug:
Bij het Bodecentrum (kade bij het Zaantheater):
Hier gaat de trap op deze manier over naar de bestrating. Wij zijn geen bestratingsdeskundige, maar had hier geen band omheen gemoeten? Dit gaat binnenkort stuk.
Slecht inwassen van de bestrating
Tussen veel stenen ontbreekt brekerzand (Hornbach 25 kg €1,70). Dat brekerszand ligt vooral in de luwte te wachten op een bezem.
Bestrating golft van hoog naar laag
Het is op de foto’s niet te zien, maar op diverse plekken loopt de bestrating totaal niet horizontaal. Soms loopt het op stevig afschot naar een put, soms naar een hoek zonder put. Bij de voorzaan is de bestrating zo hoog dat de bank veel te laag is. Hier komt een hang-oudere niet meer weg!
Enorme deksels
We snappen dat men toegang moet hebben tot de machines van de sluizen, maar had dat niet mooier gekund? Deze goedkope oplossing hebben wij nog nooit ergens anders gezien.
Dat was ‘em voor vandaag. Morgen schouwen de De Beatrixflat!
U moet voor de grap eens kijken naar de staat van het wegdek op de hoogstraat en lage(n)dijk in koog tot het a8 viadukt.
Voor fietsers ronduit levensgevaarlijk met al die kuilen en verzakkingen de klinkers zijn er blijkbaar lukraak ingelegde,
POV Zaanstad heeft ondertussen maar (weer) eens vragen gesteld aan het College hoe e.e.a. op deze manier opgeleverd kan en mag worden en welke actie de verantwoordelijk wethouder ondertussen heeft uitgezet !
en wat voeren deze mensen met zoveel commentaar zelf de hele dag uit?
Deze persoon, met zijn commentaar op de puinhopen en troep heeft een arbeidsverleden van 45 jaar, al de tijd heb ik mijn werk met toewijding gedaan en ook alle verantwoordelijkheid genomen voor dat werk.
Dat komt grotendeels door de goede opvoeding die ik heb genoten, is dit antwoord naar genoegen heer v.d. Wiel?
Vriendelijke groet,
B. Van de Stadt.
Wat is DIT nou weer voor een gepruts? We hebben in Nederland toch opgeleide vakmensen? Wat ging hier mis, gemeente?
Het is deels werk van de gemeente maar het grootste deel is van de provincie Noord Holland.
Normaal is er een onderhoudstermijn van 3 maanden na oplevering van het werk waarin de aannemer alle verzakkingen en andere gebreken moet herstellen.
Maar ik ben het er mee eens dat het straatwerk in een aantal gevallen beter uitgevoerd had kunnen worden.
Die verzakkingen langs de sluis kunnen veroorzaakt zijn door een lekkend damwand waardoor het zand wegspoelt en er gaten in het straatwerk komen.
Het brekerzand zal wel uit de voegen zijn gewaaid dus dat heeft niet zoveel met slecht invegen te maken gehad.
Het ergste vind ik dat de gemeente niet eens de moeite heeft genomen het straatwerk tussen de Vinkenstraat en de Beatrixbrug op te knappen terwijl de Beatrix een jaar afgesloten is geweest. Vooral de voetpaden geven een armoedige indruk met al die kapotte tegels en ook het asfalt heeft betere tijden gehad.
Steentje eruit.., plantje erin, Jullie volgen het zaanstadnieuws zeker niet. Weest pro-actief...
wat een zootje, dit is toch geen straatwerk. wie is die kluns? waarom heeft hij het werk van de gemeente gekregen? geen navraag gedaan hoe hij werkt? antecedenten?
In vervlogen tijden waren er opzichters in dienst bij onze gemeente die alle gedane werken eens aan een onderzoek onderwierpen, deze mensen waren ook makkelijk bereikbaar, in het hedendaagse digitale tijdperk is deze bereikbaarheid opgedeeld in diverse fasen.
We beginnen met een digitaal klachten formulier: Het zoeken naar de juiste categorie waarin de klacht past, de categorie die u zoekt is veelal niet te vinden. Als men deze gevonden heeft kunnen we heel makkelijk vastlopen in de meest onzinnige vragen als zijnde hoe laat was het, bij welk huisnummer, hoeveel mensen waren er, enfin, als het lukt om uw klacht te omschrijven en te verzenden dan wordt het in div. fases afgehandeld, heel vaak zonder direct resultaat. Ik krijg de indruk dat in al deze contacten, zowel telefonisch als digital dat iedere ambtenaar elke vorm van verantwoording doorschuift naar boven! Dan wil ik het nog eens niet hebben over de zelfstandige bejaarden met een vaste telefoon die hun bankzaken regelen met papieren overschrijving, deze stervelingen zal ik in mijn volgende commentaar eens belichten.
Tijdens mijn foto's die ik een jaar lang maakte,heb ik al verschillende opmerkingen met de bouwers besproken,die hier nu besproken worden,voor mij dus niets nieuws.