Uw Drive is vol! En een upgrade kost maar € 2,99 per jaar. Voor niks bijna, maar wij zouden het toch maar niet doen.

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, BOL.com, ANWB, Google, Ziggo, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 40: Google als slachtoffer deze keer, of in ieder geval wordt hun naam en logo gebruikt voor deze oplichtingspoging. Een verleidelijke aanbieding: 50 GB voor € 2,99 per jaar. Wel even creditcard-gegevens invullen.

En dan maakt u ‘kans’ op een beloning, die 50 GB is dus niet zeker. Wel zeker is dat je wordt opgelicht. Het bevat een beloning en een dreigement: ‘Upgrade voordat de bestanden uit uw Google Drive verwijderd worden’.

De afzender is niet Google maar ene ‘Claro Bosse’ die via gmail de poging verstuurt. Wie op de mail klikt komt bij de vreemde website Pittman Store terecht. Ook is het Sloveense bedrijf Intereuropa erbij betrokken.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II
  32. Mail-wachtwoord
  33. BOL.com (II)
  34. Belastingdienst (II)
  35. Ziggo
  36. Belastingdienst (III)
  37. Netflix (II)
  38. ANWB
  39. Woningisolatie
  40. Google

Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van de zogenaamde afzenden. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.

Door Piet Bakker, afbeelding: mail van oplichter.